روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد - شماره 4658

معاون وزیر کار خبر داد؛

کاهش ۱۰۰ هزار نفری آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری


 معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۲۴۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر در دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت با همکاری تشکل‌ها مدت زمان رسیدگی به دعاوی کار را به ۴۰ روز رساندیم.
به گزارش کائنات، علی حسین رعیتی‌فرد در همایش توانمندسازی و توسعه سازمان‌های کارگری و کارفرمایی از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به عنوان حلقه واسط بین دولت و آحاد جامعه یاد کرد و گفت: تشکل‌های مردمی در تحقق بسیاری از اهداف و برنامه‌ها می‌توانند به کمک بیایند. وی ضمن اشاره به بهسازی مقررات مربوط به تشکل‌ها گفت:این مسایل و مقررات نیازمند اصلاح و آسیب شناسی است و ما در سه سال گذشته تلاش کردیم تا مشارکت تشکل‌ها افزایش یابد و نقطه ضعف‌ها مدیریت شود.
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر در شورای عالی کار یا شورای عالی حفاظت فنی سه جانبه‌گرایی ایجاد نشده بود قطعا در مدیریت امور دچار مشکل شده بودیم ولی خوشبختانه در دولت سیزدهم حضور تشکل‌های جدی و تقویت شد به نحوی که در دولت شهید رئیسی برای اولین بار کانون بازنشستگان نیز در هیات امنا حضور داشتند.
وی در ادامه از کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری خبر داد و گفت: در سه سال گذشته تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۲۴۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر کاهش یافت و با همکاری تشکل‌ها توانستیم حوادث شغلی و ناشی از کار را کاهش دهیم. همچنین با همکاری تشکل‌ها مدت زمان رسیدگی به دعاوی کار در این مدت به ۴۰ روز رسید و چند سامانه نیز از طریق فضای مجازی در حوزه دعاوی کار، قراردادهای شغلی و حوادث ناشی از رونمایی و راه‌اندازی شد.
به گفته رعیتی فرد، طی این مدت ۹۴۰ بنگاه با ۱۱۰ هزار کارگر دارای معوقات حقوقی بودند که این عدد به ۶۰۷ بنگاه کاهش پیدا کرد و آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۲۴۰ هزار نفر در شهریور ۱۴۰۰ به ۱۴۰ هزار نفر در سال جاری کاهش پیدا کرد.
رعیتی‌فرد همچنین از شکل‌گیری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تشکل در کشور خبر داد و گفت: ۵ تشکل ذیل فصل کار تعریف شده‌اند که شامل ۳ تشکل کارگری و ۲ تشکل کارفرمایی است و مطابق آمارها، کانون عالی شورای اسلامی کار دارای ۲۰۲۶ کانون در ۲۹ استان، کانون عالی انجمن صنفی کارگران ۱۶۶۳ کانون در ۲۰ استان و مجمع عالی نمایندگان کارگری با ۶۸۵۰ کانون در ۲۰ استان فعالیت دارند.
معاون وزیر کار گفت: وزارت کار در شرایطی به دولت چهاردهم تحویل می‌شود که عمده چالش‌ها و مشکلات پایه آن حل شده است.

رییس اتاق ایران:
دولت در انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی دقت کند
  رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به‌کرات به دلیل ابلاغ مصوبات مختلف ارزی، فعالان اقتصادی سردرگم شده اند، دولت در انتخاب رییس کل بانک مرکزی باید دقت کند.
به گزارش کائنات، صمد حسن‌زاده در پانزدهمین نشست از دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه در آستانه شروع به کار دولت چهاردهم هستیم، اظهار کرد: امیدوارم که مجلس نیز با اعمال حساسیت ویژه در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، وظیفه سنگین خود را به‌خوبی به انجام رساند و بهترین‌ها بر صندلی وزارت تکیه بزنند تا مسؤولیت سنگین رئیس‌جمهوری را در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیش ببرند.
وی افزود: امیدواریم ترکیب هیأت دولت به صورتی باشد که رئیس جمهور به اهداف خود که توجه به جایگاه بخش خصوصی است، برسد. اقتصاد با مشکلات زیادی در حوزه ناترازی‌ها و کمبود منابع مالی مواجه است و البته در این شرایط انتظار معجزه از دولت چهاردهم نداریم ولی امیدواریم دولت در مسیر اصلاح مشکلات گام بردارد. البته بخش خصوصی هم باید در این مسیر گام‌هایی بردارد و برای حل مشکلات خود تلاش کند؛ به‌عنوان‌مثال باید بهره‌وری واحدهای اقتصادی خود را بالاتر ببریم اما متأسفانه برخی به‌جای بالا بردن بهره‌وری واحد اقتصادی، امکانات و ماشین‌آلات را بیشتر می‌کنند. اما این در شرایط ناترازی برق، کار درستی نیست. البته صنایع باید نوسازی شود، اگر صنایع خود را با تکنولوژی دنیا تطبیق ندهیم واحدهای ما از دست می‌روند و نمی‌توانیم کار رقابتی انجام دهیم.
حسن زاده ادامه داد: شرایط سختی برای کشور پیش‌آمده و ما باید در کنار دولت کار کنیم تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود. شرایط اقتصاد کشور خوب نیست و تمامی واحدهای تولیدی با مشکلاتی روبه‌رو هستند ما از دولت می‌خواهیم با همفکری با بخش خصوصی برای رفع این مشکلات در کوتاه‌ترین مدت، اقدام کند تا در زمان مشخص، مشکلات اقتصادی، حل شود. به گفته وی، کابینه اقتصادی دولت چهاردهم کار مشکلی پیش رو دارد و انتظار می‌رود با مستقر شدن وزرای اقتصاد، صمت، نیرو و جهاد کشاورزی، حل‌وفصل مشکلات اساسی و پرتکرار فعالان اقتصادی، در حوزه‌های مرتبط با دستگاه خود را در دستور کار خود قرار دهند.
*عدد شامخ صنعت به کمترین مقدار خود رسید
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش شامخ تیرماه، وضعیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی همچنان مناسب ارزیابی نمی‌شود. روند شامخ کل اقتصاد در تیرماه به‌طور محسوس کاهش‌یافته و وضعیت فعالیت کسب‌وکارها در کل اقتصاد همچنان در حال تضعیف است. در بخش صنعت اوضاع به‌مراتب بدتر بوده، به‌طوری‌که طی ۳۶ ماه اخیر، عدد شامخ صنعت به کمترین مقدار خود رسیده است. نکته نگران‌کننده آن است که در تیرماه، کل ۱۲ رشته فعالیت بخش صنعت با کاهش شاخص کل روبرو بوده‌اند.
وی افزود: قطعی برق یکی دو روز در هفته برای اکثر شرکت‌های بخش خصوصی و به‌ویژه بخش صنعت در تیرماه، باعث شده تا فعالیت بخش خصوصی مختل شود و با تعطیلی بنگاه، تولید با کاهش روبرو شود و به دنبال آن زنجیره تولید محصولات دچار اختلال گردد.
حسن زاده اضافه کرد: انتظار بخش خصوصی از دولت جدید، متعهد بودن به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به‌ویژه ماده ۲۵ آن است که بر اساس این ماده، «در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه‌کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند.» متأسفانه تا این زمان چنین اتفاقی نیفتاده و صنایع کشور از سو مدیریت‌های ناشی از کمبود انرژی بسیار متأثر شده و ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند.

رشد 2 برابری پرداخت وام‌های حمایتی
در شعب سپهر بانک صادرات
  حجم وام‌های حمایتی و قرض‌الحسنه بانک صادرات ایران در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 60 درصد افزایش ثبت کرد که نشان 2 برابر بودن نرخ رشد این وام‌ها نسبت به نظام بانکی است.
به گزارش کائنات، مانده وام‌های قرض‌الحسنه حمایتی و تکلیفی پرداختی این بانک در 4 ماه ابتدای سال جاری از 988 هزار و 434 میلیارد ریال فراتر رفت که نسبت به 618 هزار و 733 میلیارد ریال مدت مشابه سال قبل، با افزایش 60 درصدی همراه بوده است.
رشد 60 درصدی وام‌های قرض‌الحسنه و حمایتی بانک صادرات ایران در حالی است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تسهیلات خرد کمتر از 300 میلیون تومان کل نظام بانکی در 4 ماه ابتدای سال جاری با 27 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، از 3337 هزار میلیارد ریال به 4241 هزار میلیارد ریال رسیده است. بانک صادرات ایران به منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در اقصی نقاط محروم کشور، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و حمایتی در بخش‌های مختلف وام ازدواج، فرزندآوری، مسکن شهری و روستایی، مشاغل خانگی و سایر وام‌‌های ضروروی را با جدیت در دستور کار دارد.

برای سهولت رسیدگی به مشکلات زائران اربعین صوت گرفت؛
استقرار بیمه معلم در اتاق مشترک خدمت سرکنسولگری ایران در نجف
  سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف اعلام کرد، با هدف انسجام‌بخشی به فرآیند رسیدگی به مشکلات زائران ایرانی و پرهیز از موازی کاری بین دستگاه‌ها برای ارائه خدمت هرچه سریع‌تر و به موقع به ایرانیان در ایام اربعین حسینی اتاق مشترک خدمت راه‌اندازی شده است.
به گزارش کائنات، اتاق مشترک خدمت، با درک میدانی از وضعیت حضور پر شمار ایرانیان در ایام اربعین و تماس نزدیک با مشکلات آنان ایجاد شده است و دستگاه‌ها و موسساتی که نمایندگان آن‌ها در آن حضور دارند، شامل بخش کنسولی وزارت امورخارجه، بیمه معلم و دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت می‌شود که هر کدام به فراخور مسئولیت خود، وظیفه رسیدگی به مسائل و مشکلات شهروندان ایرانی را برعهده دارند. علی شمس‌آبادی، کنسولگری ایران در نجف تصریح کرد: بیمه معلم که مسئول ارائه خدمات بیمه‌ای به زائران است، پیگیری‌های لازم برای پرداخت هزینه‌های درمانی زائران اربعین حسینی را انجام می‌دهد و نماینده سازمان حج و زیارت در نجف نیز برای تسهیل زیارت ایرانیان و یافتن گمشدگان وارد عمل می‌شود. او افزود: شمار مراجعه‌کنندگان روزانه از 300 نفر فراتر رفته و انتظار می‌رود این آمار طی روزهای آینده نیز افزایش یابد. شمس‌آبادی در ادامه تصریح کرد: ساعت فعالیت اتاق مشترک کنسولگری ایران در نجف تا ساعت یک است و انتظار می‌رود در روزهای آینده ارائه خدمات در طول شبانه‌روز و به صورت بیست و چهار ساعته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه