روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد - شماره 4658

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

جنگ اوکراین، جنگی برای حفظ هژمونی غرب در برابر قدرتهای نوظهور است


کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل گفت: آمریکا و اروپا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در تلاش هستند که یک بازیگر بزرگ بازار انرژی یعنی روسیه را تحت فشار قرار دهند.
امیر علی ابوالفتح کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص راهبرد آمریکا در جنگ اوکراین با توجه به حمله اوکراین به شهرهای مرزی روسیه، گفت: نمی توان گفت آمریکا خواهان تداوم جنگ در اوکراین است، بلکه آمریکا خواهان سلطه سیاسی، امنیتی و اقتصادی در اوکراین است، پس اگر این اتفاق بدون جنگ رخ دهد آمریکا حتما از آن استقبال می کند در غیر این صورت آمریکا متوسل به جنگ نیابتی می شود مثل آنچه در صحنه اوکراین با روسیه شاهد آن هستیم.
وی در این باره یادآور شد: در جنگ اوکراین  فقط مباحث امنیتی و عضویت در ناتو مطرح نیست، بلکه روسیه تولید کننده بزرگ انرژی است و آمریکا و اروپا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در تلاش هستند که یک بازیگر بزرگ بازار انرژی یعنی روسیه را تحت فشار قرار دهند.
کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا گفت: در صورتی که از این موارد عبور کنیم متوجه می شویم آمریکایی ها می توانستند به گونه ای رفتار کنند که وضعیت اینچنین نشود و اوکراین گرفتار جنگ با روسیه نشود.  وی بیان داشت: اوکراین از سال 2004 اصرار بر عضویت در ناتو را عنوان کرده اما در حالی که چهارده سال از این موضوع می گذرد آمریکا و کشورهای اروپایی، اوکراین را پشت درهای ناتو نگه داشتند این موضوع سبب ایجاد فرصت برای حمله روسیه به اوکراین شد. امیر علی ابوالفتح گفت: در صورتی که اگر با درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو موافقت می شد به احتمال قریب به یقین روسیه به اوکراین حمله نمی کرد چرا که حمله به اوکراین حمله به کل ناتو محسوب می شود، از این جهت در بلاتکلیفی قرار دادن اوکراین بنا به هر دلیلی به عنوان طعمه قابل هضم برای روسیه قلمداد وبه تبع آن منجر به درگیری جنگی و نظامی در اوکراین شد. کارشناس و تحلیلگر امور بین الملل معتقد است: این جنگ، جنگ سرنوشت اوکراین نیست، بلکه جنگ حفظ هژمونی غرب در برابر قدرتهای نوظهوری مثل روسیه است. بی تردید شکست روسیه به معنای باز شدن فرصت و زمینه برای آمریکا و غرب در بستن دست و پا و مهار سازی چین است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه