روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد - شماره 4658

فارغ از جناح


  حمید صمیمی- بسیاری بر این باورند که کابینه پزشکیان فراجناحی است و بر همین اساس کاملا از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.دولت چهاردهم باید برای حل مشکلات کشور دیدی فراتر از حزب و جناح داشته باشد چون نگاه جناحی و سیاسی قدرت انتخاب را از رئیس جمهور گرفته یا قدرت انتخاب او را محدود ‌می‌کند. حزب‌گرایی و تحزب امری خوب و پسندیده است اما نه در کشوری که ساختارهای حزبی هنوز قوت نگرفته و به معنای واقعی کلمه حزب وجود ندارد. معمولاً احزاب در نظام‌های سیاسی مدرن دست به کادرسازی و تربیت نیروی متخصص می‌‎زنند ولی در ایران احزاب بیشتر کارکرد انتخاباتی دارند و میان احزاب و مردم پیوند و رابطه عمیقی وجود ندارد و لذا در چنین شرایطی رئیس دولت چهاردهم اگر حزبی به افراد نگاه کند هم دولتش جای مانور کمتری خواهد داشت و هم اینکه در ایجاد تعامل و وحدت میان نیروهای سیاسی خیلی موفق ظاهر نخواهد شد.
اگر جامعه‌ای بخواهد از تجربه سیاسی خود استفاده کند، نیاز به تفکیک مسئولان دولت‌ها دارد. مردم باید بدانند چه کسانی با چه رویکردی مدیریت و اداره جامعه را به عهده داشته و چگونه امتحان پس می‌دهند؛ این قضیه به مردم کمک می‌کند تا بتوانند در انتخاب‌های بعدی از آن استفاده کرده و در نهایت با استفاده از این تجربه به توسعه سیاسی برسند، لذا این قضیه ما را به این نتیجه می‌رساند که فراجناحی بودن، مردم را از اینکه بدانند چه گروهی چه عملکردی داشته است، باز می‌دارد.
باید توجه داشت در صورت تشکیل کابینه‌ای فراجناحی، معیار انتخاب باید سابقه افراد باشد، اما تمایلات سیاسی افراد به عملکرد آنها جان تازه‌ای می‌دهد و به شکل‌گیری روح جمعی در کابینه منجر می‌شود؛ باید پذیرفت یکی از آفت‌های امر سیاسی در کشور ما، جناحی عمل کردن برخی دولت‌ها بوده و اینکه گاهی اوقات حلقه دولت‌ها آنقدر تنگ و تنگ‌تر می‎شود که افرادی دلسوز ولو با گرایش‌های سیاسی متفاوت از این حلقه کنار گذاشته می‌شوند؛ به عبارت بهتر تخصص فدای نگرش‌های سیاسی می‌شود. البته نمی‌توان منکر این موضوع بود که در برخی از مسئولیت‌ها باید گرایشی همسو میان یک مسئول یا وزیر با دولت و شخص رئیس جمهور وجود داشته باشد ولی در اکثر مسئولیت‌ها می‌توان فارغ از نگاه سیاسی به تخصص‌ وزرا و مسئولان پرداخت و از ظرفیت نهفته در آنها استفاده کرد.
فراجناحی بودن دولت منجر به در برگیری همه اقشار و تفکرات در دولت خواهد شد، انسجام و وحدت ملی را افزایش می‌دهد، کارآمدی دولت را تقویت می‌کند و به دولت در پیشبرد سیاست‌های نظام به ویژه برنامه پنج ساله توسعه کمک فراوانی خواهد کرد. البته ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد؛ مثلاً نمی‌توان به اسم فراجناحی بودن از افرادی ولو متخصص که التزامی به نظام و جمهوری اسلامی ندارند بهره برد یا به معنای دیگر باور به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و قانون اساسی امری مهم و ضروری است و ضرورت دارد به عنوان پیش‌شرط اصلی در انتخابات متخصصان قرار گیرد.
: به عبارت بهتر دولت چهاردهم باید همه طیف‌های جامعه را مدنظر داشته باشد و بر روی آنها تمرکز و برایشان برنامه‌ریزی داشته باشد. ضرورت دارد آقای پزشکیان رئیس جمهور همه باشد و برروی اجابت مطالبات مردم که در فضای انتخاباتی مطرح طرح و ایده و راهکار عملیاتی ارائه دهد.
آنهایی که به آقای پزشکیان رأی دادند مطالباتی دارند و لازم است مطالبات اینها در نظر گرفته شود و یا آنهایی هم که به ایشان رأی نداده‌اند به خاطر اختلاف سلیقه سیاسی بوده ولی اختلاف سلیقه نباید منجر به حاشیه رانده شدنشان شود. رئیس دولت چهاردهم مسیری سخت و دشوار را در پیش دارد و باید اعتماد فی ما بین دولتش با جامعه را تأمین کند.
برای اینکه دولت فراجناحی عمل کند ابتدا باید میان خواص و جریان‌های سیاسی کشور اختلافات و موضوعات حل و فصل و کنار گذاشته شوند و گام دوم این است که از سلایق سیاسی موجود فصل مشترکی استخراج شود و با تکیه بر آن مسیر طی شود و قاعدتاً آقای پزشکیان توان انجام این کار را دارد. اگر این موارد مدنظر رئیس جمهور باشد می‌توان امید داشت دولت چهاردهم به یک دولت فراجناحی و ائتلافی  در سطح ملی تبدیل شود و آن را دولت اجماع ملی خواند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه