روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

کائنات در مورد تشکیل کابینه چهاردهم و برنامه های وزرا گزارش می‌دهد

تحقق خیرجمعی ایرانیان بدون دعوا

  کاووس سادات- دیروز محمد فاضلی جامعه شناس هشدار داد که « اگر نمایندگان مجلس، به نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو، و ناهمسو با رویکرد سیاسی غالب نمایندگان مجلس رأی اعتماد ندهند، و هیئت وزیران پزشکیان از این گزینه‌ها خالی شود، پیام روشنش این است که مجلس نمی‌خواهد بخشی از فرایند توافق‌سازی، کاهش دادن سطح منازعه سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی، و همراهی با رویکرد توافق‌ساز و «با هم دعوا نکنیم» رئیس‌جمهور برای تحقق خیرجمعی ایرانیان باشد.»
فراجناحی بودن کابینه به مذاق برخی حامیان رئیس جمهور خوش نیامده است، اما شخصیت های مهم جریان اصلاحات و حامیان دولت توصیه کرده اند که همچنان از رئیس جمهور حمایت شود.
مسعود پزشکیان برای انتخاب وزرای پیشنهادی خود، ملاک های توانمندی،‌ تخصص و سوابق مرتبط افراد را در نظر گرفته است. او پیش از اعلام لیست وزرای خود به مجلس شورای اسلامی بیان کرده بود که «بنای ما این بوده و هست که بر اساس همان وعده تشکیل دولت وفاق، افراد توانمند از هر جناح و گروهی در کابینه حضور داشته باشند.» بنابراین معرفی وزرا با جناح های سیاسی مختلف در کابینه چهاردهم بر اساس گفته های رئیس جمهور و معاونان او از جمله شهرام دبیری معاون پارلمانی قابل پیش بینی بود.
با این حال پس از اعلام لیست وزرای پیشنهادی، برخی انتقادها نسبت به انتخاب برخی افراد مطرح شده است که البته انتقاد حق همه است. خود رئیس جمهور هم در این مدت بارها اعلام کرده است که مبرا از خطا نبوده و انتقادها را پذیرا است. با این حال باید توجه داشت همانطور که نقد رئیس جمهور و دولت حق جامعه و جریان های سیاسی است، انتخاب کابینه هم حق رئیس جمهور است. پزشکیان پیش از این گفته بود که باید دعواهای سیاسی خاتمه یابد و شاید بر اساس همین دیدگاه خود، ترجیح داد کابینه ای فراجناحی تشکیل دهد و حتی رقبای خود را وارد کابینه کند.
او در دیدار با خبرنگاران که پیش از اعلام لیست وزرای پیشنهادی برگزار شده بود، درباره کابینه اش گفته بود که «مشکل ما در وهله اول افراد نیستند، بلکه این انتخاب راه غلط است که مانع از رسیدن ما به مقصد می‌شود.» او در همان جلسه گفته بود که «بنده دولت وفاق ملی را مطرح کردم چرا که باور دارم در همه دولت‌های گذشته افرادی بودند که می‌خواستند برای تامین منافع کشور و مردم کار کنند و باید از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.» بر این اساس رئیس جمهور در انتخاب کابینه بر اساس گفته‌های خود عمل کرد.
در این بین هم برخی فعالان سیاسی با توصیه به ادامه حمایت از مسیری که رئیس جمهور آغاز کرده است، به مساله شرایط و مقتضیات فضای سیاسی کشور اشاره داشته و احتمال داده‌اند که شاید رئیس جمهور در شرایط خاصی دست به انتخاب برخی وزرا زده است. محمد شریعتمداری گفته است که «نگران نباشیم و به آینده دولت رئیس جمهور پزشکیان و جمهوری اسلامی امیدوارانه بنگریم.» آذر منصوری خاطرنشان کرد که «محدودیت های پیش روی رئیس جمهور را پیش بینی می کردیم و رویکردها، رفتارها و نقد و مطالبه گری ها نیز باید در راستای افزایش قدرت چانه زنی و اثرگذاری بیشتر ایشان باشد. مراقب تفرقه افکنی ها باشیم.» اسحاق جهانگیری تاکید کرده است که « با وجود نقدهای بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت.» محمدجواد ظریف هم گفته است که «نباید پزشکیان را تنها گذاشت.»
محمدعلی ابطحی اظهار کرد که «پزشکیان قرار نبود دعوا کند. که مردم هم خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل بدون توجه به خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.» احمد زیدآبادی با بیان اینکه انتخاب کابینه در حوزه حقوق رئیس دولت است، اشاره کرده است که «نامناسب بودن برخی همکاران رئیس جمهور در درجه نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعاً فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغ‌تر از آش شویم!» محمود واعظی هم گفته است که نسبت به کابینه چهاردهم قضاوت عجولانه نداشته باشیم. انتخاب نهایی اعضای کابینه حق قانونی رئیس جمهور است و باید به انتخاب و تشخیص ایشان احترام بگذاریم.»
البته بهتر بود که خود رئیس جمهور درباره چینش کابینه با مردم صحبت می کرد ولی این نکته را هم نباید از یاد برد که مسعود پزشکیان بارها اعلام کرده است که اهل دروغ گفتن نیست. او قول داده است که «به مردم دروغ نگویم و در گفته‌هایم صادق و پاسخگو باشم.» پزشکیان همچنین در واکنش به انتقاد برخی افراد حاضر در کابینه در پیامی در شبکه ایکس نوشته است که «مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌ را از روی عملکردش نقد کنید.»
برخی وعده های رئیس جمهور باید در وزارتخانه های مهم اجرایی شود که افراد انتخاب شده برای آن وزارتخانه ها مورد انتقادات واقع شده اند. رئیس جمهور هم این نکته را به خوبی می داند و صدای منتقدین را شنیده است. او می داند تحت رصد مردم قرار دارد و باید مراقب سرمایه اجتماعی دولت خود باشد. حالا بهتر است انتقادات فروکش کند و حمایت و نظارت بر عملکرد کابینه جای نقد برخی شخصیت های کابینه را بگیرد. بالاخره آن شخصیت های مورد نقد هم باید گفتمان دولت را اجرایی کنند.اما دیروز وزرای پیشنهادی چه کردهند و چه گفتند؟
حجت‌الاسلام خطیب: کابینه پزشکیان نشان می‌دهد رئیس‌جمهور دنبال وفاق ملی است
حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر فعلی اطلاعات که برای تصدی این وزارتخانه در دولت چهاردهم نیز در لیست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است، در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش که با چه رویکردی وزارت اطلاعات را در صورت کسب رأی اعتماد نمایندگان، اداره خواهید کرد؟ گفت: رویکرد من برقراری امنیت و آرامش و همچنین حل دغدغه‌های امنیت روانی است.
وی علت انتخابش به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور را وفاق ملی دانست و افزود: کابینه پیشنهادی نشان می‌دهد رئیس‌جمهور خودش دنبال وفاق ملی است و این موضوع را باید با جدیت همه‌مان دنبال کنیم.
وزیر اطلاعات درخصوص توصیه‌اش به نمایندگان مجلس، اظهار کرد: انشاءالله نمایندگان به کابینه پیشنهادی رأی یکدست بدهند تا دولت هرچه سریعتر مستقر شود و بتواند سیاست‌های آقای رئیس جمهور را دنبال کند.
میدری: سازوکار صندوق‌های بازنشستگی نیازمند اصلاح است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد یک واکنش منفی نسبت به این گزینه پیشنهادی بودیم.
ابراهیم رضایی با اشاره به حضور احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: این جلسه برای گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچالش بود و مواضع گذشته آقای میدری مورد اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت؛ مواضعی همچون «نامه جام زهر» و برخی از نطق‌ها و مواضع گذشته ایشان از سالیان قبل، در بازخوانی شد و نمایندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند.
وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کفت که دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بوده اما آن‌ها اعتماد کردند. او اشاره‌ای به تجدیدنظر در دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته نیز کرد و بیان داشت راهی که ما برای اصلاحات و آزادی رفتیم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم و الگوی توسعه باید منطبق با واقعیت‌ها باشد و باید اختلافات فکری خود را حل کنیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین میدری در ادامه جلسه گفت که یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است که یکی از راهکارهای آن، تغییر سن بازنشستگی است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که پزشکان در کشورهای پیشرفته حقوق ثابت دریافت می‌کنند و بر اساس تعداد عمل حقوق نمی‌گیرند؛ او آمار بیکاری را حدود ۳ میلیون نفر بیان کرد.
به گفته رضایی، در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس صمن طرح دغدغه‌های خود، بر حمایت از معلولان، رسیدگی به صندوق‌های بازنشستگی، مسئولیت پذیری وزارت کار در موضوع اشتغال، به کارگیری مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف و فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گفت: با توجه به اظهار نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز یک واکنش منفی را نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم.
دنیامالی: هیچ وقت علیه ورزش ایران اقدامی نکرده‌ام
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش در پاسخ به ابهاماتی تاکید داشت که هیچ وقت علیه ورزش ایران اقدامی نکرده است.
ابراهیم رضایی در توضیح جلسه  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای دنیامالی ضمن تشریح سابقه و برنامه‌هایش و پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون، از تغییر نگرش در وزارت ورزش و جوانان و لزوم آن گفت و تاکید کرد که کاش اسم این وزارتخانه «جوانان و ورزش» بود. وی افزود: دنیامالی از توجه و تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اجرای آن سخن گفت و ضمن طرح نگرانی‌های خود را درباره جوانان بیان داشت که باید بیشتر روی جوانان تمرکز کنیم. همچنین بر اجرای مصوبات مجلس و فعال‌سازی شورای عالی جوانان و استفاده از ظرفیت رئیس جمهور و دولت در حوزه جوانان تاکید کرد.
رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره‌ای به المپیک این موضوع را مطرح کرد که باید از همین الان برای المپیک ۲۰۱۸ لس‌آنجلس برنامه‌ریزی کرده و حضور حداکثری و چند برابری داشته باشیم. همچنین با اشاره به موضوع برنامه‌ریزی برای بازی‌های آسیایی تاکید کرد که می‌توانیم شگفتی‌ساز باشیم. دنیامالی اعلام کرد باید نگاه تخصصی داشته باشیم و از نرم‌افزارهای قهرمانی استفاده کنیم و اینکه مهم‌ترین کار برای موفقیت و برای رسیدن به این اهداف، برنامه‌ریزی، اجرا، استمرار در آن و پایش است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از سفرهای بیهوده در حوزه ورزش گفت که بسیاری از این سفرها عایدی ندارد و جلوی سفرهای غیرضروری را خواهد گرفت. همچنین اعلام کرد که باید در فدراسیون‌های جهانی و آسیایی افراد مدنظر خودمان را حمایت کنیم تا منافع ملی را فدای مصالح خودشان نکنند.
وی اضافه کرد: دنیامالی در پاسخ به سوال نمایندگان درباره محرومیت ورزش و قایقرانی جمهوری اسلامی ایران در گذشته و بعد از دوره‌ای که او در در فدراسیون قایقرانی مدیریت داشته، توضیح داد که او عضو موثر فدراسیون جهانی قایقرانی بوده و بچه نظام است و نه تنها علیه کشور کاری نکرده و بلکه برای ورود سرپرست وقت فدراسیون قایقرانی به فدراسیون جهانی پیگیری کرده و هیچ وقت علیه ورزش ایران اقدامی نکرده است.
رضایی افزود: دنیا مالی بر خرد جمعی تاکید کرد و در ارتباط با انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گفت که رئیس جمهور از من خواست و من حتی یک تلفن برای خودم نزدم؛ افراد دیگری را پیشنهاد دادم اما در نهایت گفتند که روی من به جمع‌بندی رسیدند.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دنیامالی بر ورزش زنان تاکید کرد و گفت که هر چقدر در حوزه زنان سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه خیلی خوبی خواهد داد و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در المپیک آینده حداقل ۲۰ سهمیه در حوزه بانوان بگیریم و حوزه ورزش بانوان برای من بسیار مهم است و به صورت ویژه در این حوزه کار می‌کنم.
برنامه دنیامالی برای جلوگیری
از مهاجرت ورزشکاران
رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان درباره مهاجرت ورزشکاران نیز گفت که بنده در این زمینه نگرانی دارم و برای جلوگیری از این کار برنامه دارم. وی گفت هیات‌های ورزشی استانی در اولویت است و با تاکید بر امکانات در ورزش همگانی بیان داشت که ورزش همگانی پایه ورزش قهرمانی است و درباره ورزشگاه جدید تهران هم گفت که این ورزشگاه در دستورکار است و در بحث فساد در ورزش هم اعلام کرد که فساد در ورزش چالش من خواهد بود و با آن مقابله خواهم کرد. همچنین دنیامالی در بحث مدیریت ورزشی نیز گفت که باید از نیروهای توانمند و متعهد استفاده کنیم.
به گفته وی، رسیدگی به ورزش بانوان، عدالت در توزیع امکانات ورزشی، توجه به موضوع جمعیت، انتقاد از جایگاه پایین جوانان در وزارت ورزش، توجه به ورزش همگانی، انتقاد از پرداخت‌های نجومی به معدود ورزشکاران و فوتبالیست‌ها در باشگاه‌های دولتی، لزوم کار فرهنگی روی ورزشکاران، ساماندهی پیشکسوتان ورزش، مقابله با مافیای ورزش و به ویژه در فوتبال، انتقاد از بی‌عدالتی بین فدراسیون‌ها، انتقاد از غلبه نگاه کاسب‌کارانه بر نگاه ملی، لزوم تدبیر برای اشتغال جوانان، برنامه داشتن برای نسل زد به ویژه اشتغال آنان، ضرورت آمایش سرزمینی در ورزش، اصلاح رابطه کمیته ملی المپیک و با فدراسیون‌ها، تشکیل هیأت اندیشه ورز برای ورزش، ساخت ورزشگاه‌های استاندارد، ممانعت از خروج ورزشکاران از کشور و لزوم رسیدگی به زندگی و معیشت ورزشکاران مدال آور از جمله مواردی بود که اعضای کمیسیون مطرح کردند.
سردار اسکندر مومنی: باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شود
ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: در این جلسه سردار مومنی با اشاره‌ای به سوابق خود و تبیین دیدگاه‌هایش بیان کرد که وزارت کشور یک وزارت بین‌بخشی است و بسیاری از امور در قالب شوراهای مختلف به صورت مستقیم ماموریت‌ها را انجام نمی‌دهند، بلکه وزارت کشور تقسیم کننده و هماهنگ کننده سایر دستگاه‌ها است تا سیاست‌های کشور را پیش ببرند. وی اضافه کرد: همچنین مومنی بر روی موضوع وفاق ملی به عنوان شعار دولت تاکید کرد و این‌که که استفاده از افکار مختلف مدنظر است؛ اشاره‌ای داشت که کابینه مسعود پزشکیان تنها کابینه‌ای است که بیشترین استفاده را از کابینه قبل از خودش داشته است و گفت که ما در استان‌ها هم همین سیاست را داریم و ملاک اصلی ما در انتصابات، شایسته سالاری خواهد بود و شاخص‌هایی را در کارگروه‌ها تعیین می‌کنیم و ملاک‌هایی را در نظر می‌گیریم و تعدادی پیشنهاد می‌شوند و بر مشورت با مجلس و نمایندگان تاکید کرد و گفت که اصل بر این نیست که همه فرمانداران و استانداران جابه جا شوند.
رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد کسانی که کار می‌کنند، به کار خودشان ادامه خواهند داد و کارآمدی هم مهم‌ترین مؤلفه در موضوع انتصابات است و استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی باید افراد کارآمدی باشند.
تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر توجه به سرمایه‌های اجتماعی در تامین امنیت
وی افزود: محور بعدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، امنیت عمومی بود که گفت امنیت را با نگاه امنیت سلبی و ایجابی تامین می‌کنیم و در تامین امنیت، سرمایه‌های اجتماعی نیز مدنظر ما خواهد بود. محور بعدی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، موضوع همسایگی بود که اشاره کرد که باید تعامل لازم را برای توافق‌های مرزی با همسایگان داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین سردار مومنی به تعدد و تراکم اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت که در گام اول باید ورود اتباع به کشورمان متوقف شوند و بعد هم باید آنها را ساماندهی کنیم که راهکارش برای ساماندهی آنها انسداد مرز بود و گفت برای این کار برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
رضایی اظهار کرد: محور بعدی اظهارات سردار مؤمنی درباره تقسیمات کشوری و نظارت بر شوراها بود و بر حساسیت‌های آن هم تاکید کرد.
مومنی: کسی برای معرفی من واسطه نبوده و توصیه نکرده است
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ادامه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوالات و نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند. سردار مؤمنی در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره چگونگی انتخاب خود به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور توضیحاتی داد و به سابقه آشنایی خود از دانشگاه تبریز و از سال‌های قبل با پزشکیان اشاره و تاکید کرد که کسی برای معرفی وی واسطه نبوده و کسی او را معرفی نکرده و از قبل با پزشکیان آشنایی داشته است و کسی توصیه نکرده که وی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور معرفی شود و به صورت مستقیم با خود پزشکیان جلساتی داشته و صحبت کرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دیگر آن بود که سردار مومنی درباره انتصابات گفت که رئیس جمهور تاکید کرده در انتصاب فرمانداران، استانداران و مدیران وزارت کشور بر اساس همین مدل فعلی یعنی مدل تشکیل کابینه شما جلو بروید و شاخص‌هایی را بگذارید و بر اساس شاخص‌ها پیش بروید و شاخص‌ها بر اساس شایسته سالاری باشد و از قول رئیس جمهور گفت که اگر استانداری شایسته است، آن را ابقا کنید و کار را با او ادامه دهید و اگر دیدید فردی کارآمدی دارد، با وی ادامه دهید.
رضایی گفت: مطلب بعدی آن است که سردار مؤمنی گفت که اگر فردی کارآمدی داشته باشد و شایستگی داشته باشد، کارش را ادامه خواهد داد و اصلی‌ترین کار ما هم همین موضوع انتصابات است و بر اساس همین شاخص‌ها و سازوکارها انتصابات را دنبال خواهیم کرد.
به گفته وی، در این جلسه نمایندگان بر لزوم داشتن نظریه برای اداره وزارت کشور، لزوم تعامل با نمایندگان مجلس و مشورت با آنان در انتصابات، تعامل با سایر دستگاه‌ها، توجه به جایگاه وزارت کشور، طراحی امنیتی دقیق برای اداره کشور، مقابله با شبکه ترانزیت اتباع بیگانه و مدیریت آن، بالا بردن هزینه حضور غیر مجاز اتباع بیگانه در کشور، انتخاب استانداران لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم، لزوم تشکیل تیم اندیشه ورز برای طراحی امور، راستگو بودن و کارآمدی استانداران، لزوم نظارت بر استانداران، تهیه ساز و کاری برای ارتقای کارکنان وزارت کشور و توجه به معیشت آنان، تشکیل سازمان ملی مهاجرت، توجه به نظرات نمایندگان، نداشتن تعجیل در تقسیمات کشوری، اصلاح قانون انتخابات، رسیدگی به بی‌نظمی در سطح شهر، اصلاح برخی از قوانین و نظارت بر کارکرد مالی شهرداری‌ها تاکید کردند.
وزیر پیشنهادی اقتصاد قول داد اما راهکار ارائه نکرد
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گزارش دومین روز از بررسی برنامه‌های وزاری پیشنهادی رئیس جمهور در این کمیسیون، هم‌زمان با سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس، عنوان کرد: اولین جلسه امروز کمیسیون با حضور عبدالناصرهمتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برگزار و برنامه‌ها و رویکردهای وی برای اداره این وزارتخانه تشریح شد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان کمیسیون مطالبات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف و زیربنایی اقتصاد جامعه، از جمله مسائل مبتلابه بانک‌ها، بازار بورس، تورم، سهام عدالت، صادرات و تجارت، گمرک و ... را طرح و برنامه همتی در این موضوعات را طلب کردند. یکی از دغدغه‌های مهم نمایندگان درخصوص تخصیص ارز نیمایی بود که هم عموم جامعه و هم تجار، بازرگانان و فعالان تجاری کشور را حتی بعد از ثبت سفارش‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم که خود بنیانگذار این مقوله‌ در زمان ریاست خود در بانک مرکزی است، توضیحات و دفاعیاتی ارائه کرد، اما قانع‌کننده‌ نبود.
توسعه عدالت آموزشی و تعمیق کتب درسی؛ مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی‌ آموزش و پرورش
توسعه عدالت و برابری آموزش، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان، توسعه و تعمیق برنامه درسی و پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از مهمترین برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
در برنامه‌ای که از سوی علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، ضمن استناد به رهنمودها و منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون اساسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه هفتم پیشرفت، وضعیت موجود آسیب‌شناسی شده است.
همچنین در این برنامه هفت رویکرد اصلی دولت چهاردهم به شرح زیر اعلام شده است:
۱. توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان
۲. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی
۳. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان
۴. مردمی‌سازی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی
۵. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی
۶.‌ توسعه و تعمیق برنامه درسی
۷. تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی
اقدامات اولویت‌دار و فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فاصله یک‌ماه تا شروع سال تحصیلی به شرح زیر تقدیم نمایندگان مردم در خانه ملت شده است:
۱. برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ (پروژه مهر).
۲. پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل‌، پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲‌، حق‌التدریس و حق‌الزحمه امتحانات و غیره.
۳. ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان.
۴. پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور.
۵. ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴.
۶. شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی.
۷. تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار آن.
۸. بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه‌بندی در سراسر کشور بر اساس آئین‌نامه.
۹. شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن.
۱۰. تدوین و تصویب «سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت» (ماده ۸۸ قانون).
۱۱. ‌پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی.
۱۲. تدوین و تصویب «برنامه تقسیم کار ملی‌، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استانداردهای ارزشیابی سند» (برنامه هفتم، ماده ‌۹۲ بند الف).
۱۳. ‌تصویب سند تحول بنیادین (ترمیم یافته) در شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی.
توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت هوشمند؛ مهم‌ترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات
توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوین در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از خدمات محتوایی در فضای مجازی از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است. ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه برنامه خود، به بیان سیاست‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی‌اش برای سکان‌داری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
به اعتقاد وی با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به یکی از اولویت‌های اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و شبکه‌های نسل جدید ارتباطی مانند 5G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی و ارتقای شاخص های ارتباطی، از جمله گام‌های ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامه‌ها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی و حضور فعال در تعاملات بین المللی است.
توسعه دولت هوشمند
 و کاربردی سازی فناوری های نوین
در بخشی از این برنامه اعلام شده با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد. این اقدامات می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند.
توسعه اقتصاد دیجیتال
همچنین اعلام شده در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ارائه شده با هدف تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده‌اند.
حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
بر اساس برنامه اعلامی وی، تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساخت‌های فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی می‌تواند به دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای ارائه شده، با هدف تأمین زیرساخت‌های لازم، تدوین سیاست‌های حفاظت از داده‌های شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شده‌اند.
توسعه صنعت فضایی
در بخش فضایی، اعلام شده که صنعت فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای ارائه شده افزایش تعداد سامانه‌های فضایی، ارتقای فناوری های ماهواره‌ای و بهره‌برداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد.
توسعه پست هوشمند
همچنین عنوان شده که در دنیای امروز که فناوری و دیجیتال سازی به سرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه کسب‌و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافته است. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسب‌و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچه سازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی، یکی از اهداف اصلی خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه