روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - شماره 4654

سخنگوی صنعت آب خبر داد؛

6 استان در صدر جدول کاهش بارندگی‌های سالانه


 سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه 6 استان کشور اعم از تهران، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، قزوین و سمنان در صدر جدول کاهش بارش قرار دارند، گفت: حجم مخازن سدهای کشور طی 10 سال اخیر در رتبه چهارم سال‌های خشک قرار گرفته است.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، فیروز قاسم‌زاده با بیان اینکه میزان پرشدگی کل سدهای کشور 55 درصد است، گفت: حجم مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است.
سخنگوی صنعت آب کشور همچنین افزود: میزان ورودی سدهای کشور برابر با 40.47 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش را نشان می‌‍دهد.
وی تاکید کرد: خشکسالی هیدرولوژیکی در سال گذشته به شدت احساس شد و در چنین شرایطی و پس از سه سال خشکسالی متوالی در سال گذشته ورودی و حجم مخازن سدهای کشور به هیچ عنوان در شرایط مطلوبی قرار نداشت، با این تفاسیر افزایش حجم و ورودی مخازن سدهای کشور در سال جاری نسبت به پارسال نمی‌تواند اثربخش باشد.
سخنگوی صنعت آب کشور یادآور شد: با درنظر گرفتن اقلیم ایران و منابع آبی لازم است توجه ویژه‌ای بر مدیریت مصرف آب شود.
قاسم‌زاده با بیان اینکه بررسی‌ آمار نشان می‌دهد که حجم مخازن سدهای کشور طی 10 سال اخیر در رتبه چهارم سال‌های خشک قرار گرفته است، افزود: بر اساس آمار شبکه دستگاه‌های باران سنجی مبنای وزارت نیرو، 6 استان کشور اعم از تهران، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، قزوین و سمنان در صدر جدول کاهش بارش قرار دارند.
وی ادامه داد: حجم مخازن سدهای تهران 33 درصد، زاینده رود 32 درصد، سد دوستی 16 درصد، سدهای زنجیره کارون 75 درصد، سد کرخه 58 درصد و سد دز 81 درصد به ثبت رسیده است.

مدیر راهبرد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خبر داد؛
امضای ۱۸ هزار میلیارد تومان قرارداد
با دانش‌بنیان‌های داخلی
 مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول، فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از امضای ۱۸ هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه این شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، فوزیه مروت با بیان اینکه هلدینگ خلیج‌فارس در دو سال اخیر ۴۱۰ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان با ۳۳۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور داشته است، بیان کرد: بیشترین ارزش قراردادی انجام‌شده در حوزه مکانیکال بوده است.
وی با تأکید بر اهمیت موضوع نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات مهم مجتمع‌ها و پروژه‌های پتروشیمی گفت: شرکت‌های توانمند داخلی در آینده نزدیک افزون بر تأمین نیاز داخل می‌توانند با صادرات محصولاتشان ارزآوری برای کشور نیز داشته باشند. مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول، فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا همسو با توسعه کسب‌وکار باید با الگوبرداری از ساختارهای مدیریتی و فرایندهای سازمانی شرکت‌های موفق داخلی، گام بردارند.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر اعلام کرد؛
رشد مصرف برق ایران سه برابر میانگین جهانی
  معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر با اشاره به پایداری هوای گرم تا اواسط هفته در کشور گفت: بیش از ۳۰ روز را با رشد مصرف بیش از ۸ درصد و با اوج‌بار نزدیک به ۸۰ هزار مگاوات سپری کردیم.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، محمدالله‌داد افزود: رشد بیش از ۸ درصدی مصرف برق کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی است که فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند. وی اضافه کرد: فقط در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر هزار مگاوات افزایش مصرف داشتیم که به اندازه مجموع برق مصرفی استان مرکزی است.
وی در عین حال چسبندگی دمای هوا را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت دما به یکباره کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: به این ترتیب مصرف برق کاهش سریعی نخواهد داشت و هنوز نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف برق هستیم. معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر بر ضرورت خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی ادارات پس از پایان ساعات کاری و هنگام استراحت صنوف تاکید و خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی که دارای سیستم سرمایش مرکزی(چیلر) هستند باید سرانه مصرف خود را کاهش دهند.
الله‌داد در پایان با اشاره به این که اوج بار شبانه نیز از 70 هزار مگاوات فراتر رفته است، از مردم خواست مدیریت مصرف برق را در تمام ساعات شبانه روز مورد توجه قرار دهند تا بتوان پایداری شبکه برق را بدون کمترین مشکل حفظ کرد.

در تولید برق اروپا؛
انرژی‌های بادی و خورشیدی
از سوخت‌های فسیلی پیشی‌گرفتند
  انرژی‌های بادی‌ و خورشیدی با پیشی‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اتحادیه اروپا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴، به سهم ۳۰درصدی در تولید برق این اتحادیه دست یافتند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، انرژی‌های بادی و خورشیدی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ با پیشی‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی در تولید برق اتحادیه اروپا، به سهم ۳۰درصدی در تولید برق این اتحادیه دست یافتند. سهم سوخت فسیلی در تولید برق اروپا در این مدت به ۲۷درصد کاهش یافت و نیروگاه‌های اتحادیه اروپا در این مدت نسبت به نیمه نخست سال گذشته میلادی، ۲۴درصد زغال‌سنگ و ۱۴درصد گاز کمتری را مصرف کرده‌اند.  
براساس گزارش اندیشکده Ember، تولید برق از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۷درصد کاهش یافت و سهم آن در تولید برق اروپا به ۲۷درصد محدود شد.
این گزارش که ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان می‌دهد تداوم دورشدن از سوخت‌های فسیلی به کاهش یک‌سومی در انتشار گازهای گلخانه‌ای این بخش نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۲۲ در اروپا شده منجر است.
کریس راسلو (Chris Rosslowe)، تحلیلگر اندیشکده Ember، می‌گوید: افزایش انرژی باد و خورشید نقش سوخت‌های فسیلی را در تولید برق محدود می‌کند. ما شاهد تغییری تاریخی در بخش برق هستیم و این به‌سرعت در حال وقوع است.
این گزارش نشان می‌دهد نیروگاه‌های اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۲۴درصد زغال‌سنگ و ۱۴درصد گاز کمتری سوزانده‌اند. این تغییر با وجود افزایش اندک تقاضای برق اروپا، پس از دو سال کاهش مرتبط با همه‌گیری جهانی و تنش روسیه و اوکراین است.
طبق گزارش اندیشکده Ember تولید برق اتحادیه اروپا از انرژی خورشیدی و بادی در ادامه روند صعودی خود طی سال‌های اخیر در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، به ۳۸۵.۶ تراوات رسید که حدود ۴۲ تراوات ساعت بیشتر از تولید برق از سوخت‌های فسیلی است. تحلیلگر اندیشکده Ember معتقد است: «اگر کشورهای عضو بتوانند در استقرار انرژی بادی و خورشیدی شتاب خود را حفظ کنند، رهایی از اتکا به سوخت فسیلی در تولید برق نمایان خواهد شد.»
اروپا یکی از بزرگ‌ترین انتشاردهندگان گازهای گلخانه‌ای است، اما کشورهای این منطقه برخی از بلندپروازانه‌ترین اهداف را نیز برای کاهش انتشار کربن خود دارند. از زمان تنش روسیه و اوکراین، رهبران اروپایی با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشیده‌اند.
اما درحالی‌که انرژی خورشیدی رونق گرفته است، صنعت انرژی بادی در کنار مخالفت مداوم سیاستمداران و مردم، با چالش تورم بالا دست‌وپنجه نرم می‌کند. به گفته گروه لابی‌گری برق بادی اروپا (Wind Power Europe)، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ در یک اقدام بی‌سابقه ۱۶.۲ گیگاوات ظرفیت تازه برقی و بادی نصب کرد، اما تنها نصف آن مقداری است که در آن سال برای دستیابی به اهداف اقلیمی اروپا تا سال ۲۰۳۰ نیاز است. سناریوهای الگوسازی‌شده ازسوی هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد عمده برق مورد نیاز برای تأمین انرژی یک اقتصاد پاک، از پرتوهای نور خورشید که روی پانل‌ها می‌تابد و وزش توربین‌های بادی در حال چرخش به‌ دست خواهد آمد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه