روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد - شماره 4654

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون اعلام کرد؛

تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی در سال گذشته


  عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران از برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ درصد گردش مالی در حوزه صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد و کمترین آمار افزایش بیکاری در بخش ساختمان را شاهد هستیم.
علی مطیع جهان در یک نشست خبری با اشاره به اهمیت تولید و اشتغال در حوزه ساختمان اظهار کرد: بخش ساختمان در همه حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارد و سهم بسزایی از تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده، بهره‌وری و رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اگر بحث اشتغال را در نظر بگیریم، صنعت ساختمان و مسکن به دلیل تولید بالا بخشی اثر گذار است و ما به گواه آمار کمترین آمار افزایش بیکاری را در این بخش شاهد هستیم.
معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای اتاق تعاون تاکید کرد: سال گذشته و در دولت سیزدهم در راستای ساخت واحدهای مسکونی توافقاتی صورت گرفت و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در بخش تعاون به اتاق تعاون سپرده شد. در این راستا توافقات خوبی با وزارت راه انجام گرفت و این قرارداد را در بحث تامین مصالح نیز با وزارت راه داشتیم و مقرر شد تامین مصالح ۳۰۰ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن توسط بخش تعاون صورت بگیرد.
*تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن توسط اتاق تعاون
مطیع جهان از تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد در سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این روند با قدرت بیشتری در سال‌ جاری ادامه یابد. وی تصریح کرد: بر اساس چشم انداز سند ۱۴۰۴ دولت قرار بود در ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد اقداماتی انجام دهد که این اقدامات در قالب طرح مسکن ملی و نهصت ملی مسکن دنبال شد.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از اظهارات خود از وجود ۴۰۰۰ تعاونی مسکن در کشور خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از بازنشستگان،کارکنان شاغل،فرهنگیان و نیروهای مسلح تشکیل شده و بر اساس نیاز آن سازمان یا واحدی که تعاونی مسکن را شکل داده فعالیت می‌کنند و بعد از پایان ساخت پروژه‌های و قرارداد اعضایشان باید منحل شوند.
*ساخت ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها
مطیع جهان درعین حال از ساخت بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی ها خبر داد و گفت: در حوزه مسکن مهر بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها ساخته شده است.ما نمی‌گوییم که بخش تعاون به طور کامل در این حوزه موفق بوده ولی اگر مشکلاتی در این بین بوده ناشی از تصمیمات و سیاست‌هایی بوده که توسط وزارتخانه‌های مختلف گرفته شده است. وی تصریح کرد: در یک دوره بحث تولید مسکن مهر متوقف شد و در دوره ای دیگر جدیی گرفته شد ولی اینکه ما چقدر موفق بودیم در کارنامه بخش تعاون ۲ میلیون واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌ها تحویل شده و واحدهای باقی مانده به سیاست های شرکت عمران برمی‌گردد که بعضا در مواردی با تعاونی‌ها همکاری خوبی نداشتند ولی در سطح کشور پرونده‌ای یا موردی نداریم که در خصوص مسکن مهر باز مانده باشد. عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران مشکلات تعاونی‌های مسکن را یادآور شد و اظهار کرد: برخی تعاونی‌ها به دلیل شرایطی بعضا دچار آسیب‌هایی شدند که در حال بررسی است. بیشتر تعاونی‌ها در مسایل حقوقی یا مالی دچار مشکل هستند. ۱۳ هزار پرونده در بحش تعاونی‌های مسکن وجود دارد که وقتی بررسی می‌کنیم اکثرا پرونده های مالی بوده و برخی دیگر مشکلاتی با اعضا داشتند یا در موعد مقرر پروژه را تحویل ندادند.
*وجود ۱۱۵ تعاونی دانش بنیان و ۲۵ تعاونی دانش بنیان ساختمانی
مطیع جهان در عین حال از وجود ۱۱۵ شرکت تعاونی دانش‌بنیان خبر داد و گفت: نزدیک به ۲۵ شرکت دانش بنیان در حوزه ساختمان مشغول فعالیت هستند که ماهیت تعاونی دارند.
معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران در ادامه از برگزاری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان خبر داد و گفت: از مجموع ۲۴ دوره نمایشگاه صنعت ساختمان که تاکنون برگزار شده، ۱۹ دوره به همت اتاق تعاون ایران بوده و هدف ما ارتقای کمی و کیفی بخش ساختمان و تعاونی‌های مسکن بوده است. نزدیک به ۶۷۰ شرکت کننده داخلی و خارجی در این رویداد حضور دارند و در حوزه ابزارآلات، تجهیزات، ماشین آلات ساختمانی،تاسیسات، سیستم‌های سرمایشی، کاشی،‌ سرامیک و مصالح پایه شاهد عرضه دستاوردها و توانمندی‌ها خواهیم بود.
وی برگزاری نشست‌های تخصصی و پاویون‌های مختلف با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر فعالان اقتصادی و تعاونی را از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه عنوان کرد.
*حضور بیش از ۱۴۰ نفر هیات تجاری در نمایشگاه صنعت ساختمان
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در نوزدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان نمایندگانی از کشورهای‌ آلمان،‌ ایتالیا، ترکیه، چین، کره و سنگاپور حضور خواهند داشت.
وی افزود: اگر چه ممکن است به دلیل تحریم‌های خارجی تعداد پاویون‌های خارجی کمتر شده باشد ولی بسیاری از محصولات ما با کشورهای پیشتاز در عرصه تولید مصالح ساختمانی رقابت می‌کند و این مساله حایز اهمیت است.
معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران همچنین از حضور بیش از ۱۴۰ نفر هیات تجاری از کشورهای ترکیه، ارمنستان،‌ روسیه، بلاروس، عمان، قطر، سوریه، امارات و افغانستان در این دوره از نمایشگاه خبر داد. مطیع جهان گفت: در حوزه ساختمان به دلیل آنکه تنوع محصولات بالاست قیمتها نسبت به محصولات تعیین می‌شود. البته نظارت بر قیمت محصولات برعهده مجری نیست و دستگاه‌های نظارتی بر قیمت‌گذاری نظارت و بررسی می‌کنند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در پایان برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان ایران را رویدادی مهم توصیف کرد و گفت: صنعت ساختمان موتور محرک صنایع دیگر است ولی اهمیت آن هنوز برای بسیاری از مسئولان جانیفتاده و امیدواریم که با توجه به اهمیت بسزای این بخش در چرخه اقتصاد و زندگی مردم، دولتمردان توجه و نگاه ویژه‌تری به این بخش داشته باشند و نسبت به تامین منابع مالی تولیدکنندگان حمایت بیشتری صورت گیرد

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه