روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

رئیس ساترا:

قبول ندارم از تنظیم‌گری خارج شده‌ایم

ساترا پای کدام محتوا نمی‌ایستد؟

  سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا به توضیح جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه «رصتا» پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش آسیب شبکه‌های اجتماعی را بیشتر از شبکه نمایش خانگی دانست.
نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» روز گذشته یکشنبه ۲۱ مرداد با حضور سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در محل این سازمان برگزار شد. سعید مقیسه در ابتدای این نشست با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه «رصتا» تصریح کرد: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که روز ۲۶ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح افتتاحیه مراسم خواهد بود.
* اعلام جزئیات نمایشگاه «رصتا»
وی درباره اهداف نمایشگاه عنوان کرد: هم افزایی بین سکوها، حمایت‌های مادی و معنوی از سکوها، فرصتی برای شناخت سکوها و ایجاد فرصت برای توسعه این سکوها و صنایع کوچک از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه «رصتا» است. جلب حمایت‌های دولتی، ارتباط با متخصصان رسانه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زنجیره ارزش آفرینی رسانه‌ها و اطلاع رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه از دیگر اهداف این نمایشگاه خواهد بود. مقیسه اضافه کرد: جریان سازی و بسترسازی برای محتوای سالم و مفید، فضای رقابتی سالم، تبیین افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و بازاریابی و بازارسازی از دیگر اهدافی است که در نمایشگاه پیگیری می‌شود. وی با اشاره به حضور نهادها در این نمایشگاه گفت: برخی شرکت‌های مرتبط، خود سکوها، بخش‌هایی از صداوسیما، بخش‌هایی از سازمان تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
مقیسه درباره دیگر رویدادهای نمایشگاه عنوان کرد: نشست‌های سازمانی صداوسیما، نشست‌های کمیسیون‌های «رصتا»، نشست‌های شورای راهبری هوش مصنوعی صداوسیما و نشست‌هایی برای مردم در این نمایشگاه برگزار می‌شود.
رئیس ساترا درباره اتفاق ویژه امسال در نمایشگاه بیان کرد: امسال برخی آثار تولید شده توسط سکوها یا آثاری که هنوز منتشر نشده اند در نمایشگاه نمایش داده خواهند شد که در این دوره رخ می‌دهد.
* انتشار محتوای منتشر نشده سکوها در نمایشگاه
وی در توضیح این اکران‌ها گفت: محتوایی از سکوها که در پلتفرم هایشان منتشر نشده در این اکران‌ها نمایش داده می‌شود تا فرصتی باشد به عنوان تبلیغ که اثری دیده شود و بقیه قسمت‌های سریال در سکوها دیده شود. در این اکران‌ها، سکانس‌ها یا نماهای کلی از یک سریال و بخش زیادی از داستان دیده می‌شود که اکران بلندتری از یک تیزر است. حتی آثار پرمخاطبی که قبلاً منتشر شده است اینجا هم می‌توانند نمایش داده شوند تا هم جذب مخاطب شود و هم گزیده‌ای از آثار همه سکوها به نمایش در آید. مردم اینجا می‌توانند، متوجه شوند که تولیدات دیگر سکوها چه خواهد بود؟
وی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای نمایشگاه‌های قبل عنوان کرد: قسمتی از تصمیم گیری ها در طول سال نتیجه برگزاری این نمایشگاه‌ها است اما قسمت مهم دستاوردها آشنایی فعالان سکوها با خودشان است.
مقیسه درباره نبود برخی سکوها در دوره‌های قبل عنوان کرد: حضور در نمایشگاه برای برخی نه مزیت است نه تبلیغ چون روش‌های تبلیغاتی آنها به گونه‌ای دیگر است و شاید شناخته شده هستند. حضور در نمایشگاه اجباری نیست بلکه یک فرصت است. از طرفی حدود ۵۰ سکو هستند که به هر دلیلی حداقل‌های لازم را ندارند و حضور آنها در نمایشگاه کمکی به معرفی شأن نمی‌کند. لیست بلندبالای سکوها همه قابل معرفی به مردم نیستند اما سکوهای پرمخاطب دعوت شده اند و هرکسی تمایل به حضور داشته باشد این امکان فراهم می‌شود.
* قبول ندارم ساترا از تنظیم‌گری درآمده است
وی در پاسخ به انتقادی درباره نبود تنظیم گری روی برخی پلتفرم‌ها از جمله فیلیمو تصریح کرد: اینکه ساترا از تنظیم گری درآمده است، قبول ندارم. همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد بیش از نظارت فعالیت‌های مربوط به تنظیم گری را دارد.
مقیسه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: حرکت‌های نمایشی اگرچه ممکن است ابعاد رسانه‌ای داشته باشد اما آنچه برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می‌آورد این است که تنظیم‌گری به گونه‌ای باشد که محتوای سالم در سکوها وجود داشته باشد. همه محتوای در حال انتشار در ساترا حتماً از ساترا مجوز ندارد و این تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی است.
رئیس ساترا درباره تنظیم گری عنوان کرد: تنظیم گری به این معنا نیست که ذره‌ای از ارزش‌های خانوادگی و اسلامی کوتاه بیاییم. تنظیم گری ساترا فقط به معنای نظارت نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حقوقی هم دارد. اینکه فردی را که در فضای مجازی خطایی کرده است از زندگی ساقط کنیم نشان دهنده اقتدار ساترا است؟ مثلاً اگر یک پلتفرم را ببندیم نشان دهنده این اقتدار است؟ حتماً اینطور نیست. اگر کسی بخواهد این نوع نگاه را داشته باشد باید صداوسیما ببیند که حتی آنجا هم محتوای شبکه نمایش با شبکه کودک و دیگر شبکه‌ها به اقتضای هر شبکه است.
* آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است
مقیسه در ادامه تصریح کرد: آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است که هم در دسترس است و هم افرادی با یک ایمیل فیک می‌توانند محتوایی را قرار دهند. وی در بخش دیگر درباره برخی از محتواهای پخش شده در سکوها تصریح کرد: ما پای این محتواها نمی‌نشینیم و حتماً هم پای بسیاری از این محتواها نشستن را مضر می‌دانیم اما باید سازمان تولید محتوا در کشور هم پای هم اصلاح شوند.
افراسیابی معاون کاربران اجتماعی ساترا هم در پایان بیان کرد: ساترا پای محتوایی که مجوز داده حتماً خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه