روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

ارادت به اربعین


  مسعود یاوری-  شاید برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین(ع) برای بازبینی و تحلیل واقعه عاشورا و زنده نگاه داشتن آن معمول شده است تا با روشن بینی و قدرت تحلیل واقعه عاشورا بررسی و تشریح گردد، واقعه ایی که اگر بگوییم همانند قرآن دارای لایه های متعدد و بیشمار است گزافه نگفته ایم و به بیراهه نرفته ایم. به هر روی اربعین خورشید آسمان شهادت و راه منیر هدایت در راه است،
در این روز و ایام بکوشیم تا به دور از تحریفات و احساساتی گری های افراطی آن امام راستین را بشناسیم و به مدد نفس قدسی اش بر هدف انسانی آن بزرگمرد همه دورانها آگاهی یابیم.
اولین امتیاز این واقعه نشان قدرت شیعی و اسلامی است. علاقه بسیاری از برادران اهل تسنن و حتی پیروان سایر ادیان به امام حسین گواه بر آن است. علاوه بر آن دولتهای مدعی اسلام و تشیع از آن در برابر دنیا میتوانند بهره برداری کنند و قدرت دینی و مذهبی را به نمایش بگذارند.
این برنامه به ویژه برای دو کشور ایران و عراق به منزله رزمایشی بزرگ دینی و فرهنگی است و همانند رزمایشهای نظامی که همه جوانب کار را مینگرند و با برنامه ریزی قبلی سعی میکنند تا به همه اهدافشان برسند اینجا هم باید چنین کنند.
از امتیازات این سفر به ویژه برای کشورهای زایر فرست سبکبالی و سبکباری در سفر است. هر کس با اندک مایه ای که دارد به سفر میرود و از هزینههای آنچنانی خبری نیست و زائران از ریخت و پاش جلوگیری میکنند.
معنویت این سفر یکی دیگر از ویژگیهاست. عاشقان امام حسین همانند همه برنامه های عزاداری وی با شور و عشقی زاید الوصف در همسفری یا همراهی با دیگران مشارکت دارند.
از ویژگی دیگر این پدیده میهمان نوازی مردم عراق است که بنا بر آنچه میبینیم و میشنویم عده ای عاشق او هر چه در طول سال برای خود ذخیره کرده اند را در این ایام خالصاً و مخلصاً خرج زوار امام میکنند و به قول معروف «کمال الجود بذل الموجود» است که هر چه دارند را در طبق اخلاص میگذارند.
مزیت دیگر این سفر عدم توقع زایران است. البته ممکن است بعضی از پذیراییها راضی نباشند ولی قطعاً توقعات پایین است و البته که باید مراعات کنند، اگر آموزش دیده و در نظافت و پرخوری و احترام به میزبانان ادب لازم را آموخته باشند.
از دیگر امتیاز این برنامه توجه کشور ایران به مرزها و شهرهای مرزی است که قطعاً از جهات مختلف برای پذیرایی از زایران باید رسیدگی فوق العاده شود و قطعاً در سامان گرفتن اوضاع اقتصادی و اجتماعی شهروندان آن مناطق بی تأثیر نیست. آیا کشور عراق هم به همین نسبت به شهرها و روستاهای در مسیر و مرتبط با مسیر چنین کرده و می کند؟ بعید به نظر میرسد.
از نکات مثبت این برنامه تمرین خدمتگذاری مسئولان ونیز موکب و کاروان داران در خدمت به مردم است. این وظیفه که هر مسئول و کارمندی آن را در مواقع عادی هم انجام میدهد، در این ایام با توجه به حضور بی حد مردم مضاعف میشود و هر صنف و سازمانی در بهتر نمایان شدن وعرضه خدمت سنگ تمام میگذارد.
یکی دیگر از خصوصیت این سفر ارتباط ملتها با یکدیگر است. در درجه اول ارتباط دو ملت ایران و عراق است که البته با توجه به جنگ ویرانگر گذشته سعی در فراموش کردن آن دارند. البته که در این زمینه مسئولان بیشتر از متنِ مردم باید این صفا و صداقت را نشان دهند. مردمانی از سایر کشورها و ملتها هم در این راهپیمایی حضور دارند که به سهم خود در انتقال پیام تأثیرگذارند. این تفاهم باید دولتها را هم به هم نزدیک کند و این پایانههای مرزی فقط برای عبور زوار نباشد. مبادلات اقتصادی با گشایش این پایانهها باید تقویت شود و فقط محدود به ایام اربعین نشود.

 

وزیر کشور تأکید کرد؛
فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی
  وزیر کشور با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی بر لزوم ادامه مسیر به ویژه بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در دولت جدید تاکید کرد.
احمد وحیدی در پایان جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران و در تشریح مصوبات این جلسه گفت: امروز آخرین جلسه شورای اجتماعی کشور در دولت سیزدهم بود که برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارشی از روند اتفاقاتی که در این دوره سه ساله روی داده است به ویژه در کنترل آسیب‌های اجتماعی ارائه شد و همچنین بررسی درخصوص تقسیم کار نهادها و ارزیابی عملکرد آنها در کنترل آسیب‌های اجتماعی انجام شد.
وی افزود: تنظیم گزارش عملکردی از سه ساله گذشته در دولت سیزدهم اتفاق افتاده که خوشبختانه حاکی از انجام اقدامات ارزشمند در بخش‌های دولتی و مردمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. کارهای خوبی پایه‌ریزی شده و زیرساخت مناسبی فراهم شده است.
وحیدی ادامه داد: گام‌های موثری که در دولت جدید باید ادامه پیدا کند، زیرساخت‌هایش فراهم شده است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی امروز شاهد وقوع اتفاقات موثر و ارزشمندی بوده‌ایم. حوزه‌ای که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور شهید بود که باید این اقدامات در دولت جدید ادامه پیدا کند. خوشبختانه امروز گروه‌های مردمی خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی پای کار آمدند که روند اقدامات آنها باید با قدرت ادامه پیدا کند.
وزیر کشور تأکید کرد: در جلسه امروز گزارش یکی از نهادهای مردمی نیز ارائه شد که مورد توجه اعضا قرار گرفت. در بخش دیگری از جلسه نیز از همه دستگاه‌های مرتبط برای حضور فعال در شورای اجتماعی کشور قدردانی شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه