روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

رئیس‌جمهور با معرفی وزرای پیشنهادی به وعده خود عمل کرد


 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در کنار دولت است، گفت: رأی قاطع مجلس به کابینه دکتر پزشکیان باعث می‌شود تا هیأت دولت با عزم و اراده و پشتوانه قوی مجلس کار خود را شروع کند.
«علی خزایی» ، با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر پزشکیان با معرفی وزرای پیشنهادی تا حدودی به وعده‌های خود عمل کرد و ما شاهد حضور وزرا از جناح‌های مختلف با گرایشات گوناگون سیاسی هستیم.
وی اظهار کرد: برنامه مجلس این است که در کنار دولت و کمک کار دولت باشد و مسیر را برای دولت هموار کند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در کنار دولت است و برنامه بر این است، کابینه دکتر پزشکیان با رأی قاطع مجلس کار خود را آغاز کند.
خزایی خاطرنشان کرد: رای قاطع مجلس به کابینه چهاردهم باعث می‌شود تا هیأت دولت با عزم و اراده و پشتوانه قوی مجلس کار خود را شروع کند.
وی با بیان اینکه در فهرست وزرای پیشنهادی افراد شاخص و مطرحی دیده می‌شوند، گفت: در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که مرتبط با حوزه کمیسیون تخصصی بنده است باید بگویم که او از میان فرهنگیان انتخاب شده و فردی قوی است و می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.
همچنین عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فهرست وزرای پیشنهادی قابل قبول است و از همه جناح‌های سیاسی در آن حضور دارند، گفت: امیدواریم همه وزرای معرفی شده از مجلس رای اعتماد قوی کسب کنند.
«احمد فاطمی» ، با اشاره به ارائه فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس برای بررسی صلاحیت‌ها و کسب رای اعتماد، گفت: کابینه دکتر پزشکیان که به مجلس ارائه شده یک کابینه خوب و قابل قبول و فراجناحی است.
وی اظهار کرد: بر خلاف برخی فضاسازی‌ها که کابینه دکتر پزشکیان را کابینه سوم دولتِ سیدمحمد خاتمی و یا کابینه سوم دولتِ حسن روحانی معرفی می‌کنند باید گفت که این گونه نیست و کابینه چهاردهم، کابینه شخص مسعود پزشکیان است.
نماینده مردم مازندران در مجلس با بیان اینکه در فهرست پیشنهادی از چهره‌های غیر سیاسی و متخصص استفاده شده و این از نقاط قوت کابینه است، تصریح کرد: من کابینه پزشکیان را کابینه قابل قبول و خوب می‌دانم و امیدوارم بتواند از مجلس اعتمادی قوی و قاطع بگیرد.
فاطمی خاطرنشان کرد: بررسی‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه گزارش‌های درباره وزرای پیشنهادی انجام می‌شود، نمایندگان با برنامه‌ها و سوابق کاری وزرا بیشتر آشنا می‌شوند و در فضای شفاف‌تر بحث رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را خواهیم داشت.

 

نکات مهم مورد توجه
 رسانه ها از کابینه
 ۱۴ نفر برای بار اول وزیر می‌شوند. یک وزیر زن در لیست پیشنهادی حضور دارد و خبری از وزیر اهل سنت نیست.
کدام دولتمردان روحانی و رئیسی در کابینه پیشنهادی پزشکیان حضور دارند؟
نام برخی از چهره‌هایی که در دولت‌های روحانی و ابراهیم رئیسی حضور داشتند در لیست پیشنهادی کابینه چهاردهم به چشم می‌خورد.
عباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه و سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در دولت یازدهم و دوازدهم حضور داشتند.
همچنین از وزرای دولت سیزدهم نیز اسامی سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و امین حسین رحیمی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری در لیست کابینه چهاردهم به چشم می‌خورد.
متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس‎‌جمهور چقدر است؟
در این لیست ستار هاشمی و فرزانه صادق با ۴۸ سال سن جوان‌ترین وزرا و عبدالناصر همتی با ۶۷ سال سن، مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هستند.
جوان‌ترین وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۵۵ و مسن‌ترین فرد متولد سال ۱۳۳۶ است. متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، ۵۹.۷ سال است.
۶۰درصد از وزرا از پیشنهادات کارگروه‌های شورای راهبری
احمد میدری، ستار هاشمی، همتی، عراقچی، ظفرقندی، نوری قزلجه، فرزانه صادق، پاک‌نژاد، صالحی امیری، عباس صالحی، سیمایی صراف یعنی ۶۰درصد از وزرا از پیشنهادات کارگروه‌های شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه