روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

عکس العمل ها به وزرای پیشنهادی

کابینه وفاق ملی شکل گرفت؟


  دیروز فهرست نهایی بالاخره به مجلس رسید و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. پیش از این شاخص‌هایی برای انتخاب وزرا مشخص شده بود که باید با توجه به هر نامزد جایگاه‌های وزارتی، میزان انطباق افراد با آن‌ها مشخص شود.
پس از انتشار لیست افراد و گروههای سیاسی عکس العمل های متفاوتی را از خود نشان دادند، که نشان از تداوم جریان سهم خواه از کابینه چهاردهم است.
حسین مرعشی: آنچه ما هدف گرفته بودیم یک کابینه مطلوب بود، آنچه امروز می‌بینیم کابینه مقدور بود
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، درباره ماهیت کابینه دولت چهاردهم گفت: طی چند وقت اخیر آقای ظریف و دوستان ایشان در کمیته‌ها و شورای راهبردی با مشارکت بخش خصوصی تلاش کردند تا سه تا پنج نفر برای هر وزارتخانه معرفی شود. آنچه ما هدف گرفته بودیم یک کابینه مطلوب بود، آنچه امروز می‌بینیم کابینه مقدور بود. فرق است بین یک کابینه مطلوب با یک کابینه مقدور. وی درباره محدودیت‌های رئیس جمهور برای انتخاب وزرا بیان کرد: این شکاف شاید برخی از دوستان ما را قانع نکند، اما توجه داشته باشیم که رئیس جمهور با محدودیت‌های قانونی و سیاسی مواجه بودند. بخشی از این موانع مربوط به استعلام هاست که قانوناً باید از نهادهای امنیتی شود، بخشی هم به نظر من توجه به نظرات مجلس دوازدهم بود.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره نقاط مثبت و منفی کابینه اظهار داشت: از نقاط برجسته این لیست، یک وزیر خارجه، اقتصاد، بهداشت، کار، فرهنگ و صمت مطلوب است. حضور یک وزیر زن هم از نقاط قابل دفاع کابینه است. فقدان یک وزیر از اهل سنت هم از نواقص این لیست تلقی می‌شود. انشالله آقای رئیس جمهور
مرعشی درباره مطالبه جبهه اصلاحات از کابینه دولت چهاردهم گفت: جبهه اصلاحات از اقدامات شورای راهبردی دفاع می‌کرد و تلاش داشت که یک کابینه مطلوب شکل بگیرد و تا حدود ۷۰ درصد آن محقق شده است.
وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، افرادی با عملکرد خوب هستند
سیدمحمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش ، درباره معرفی کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، گفت: کابینه معرفی شده به مجلس از جمیع جهات و برآیند، کابینه خوب و موفقی است و انشاءالله با همگرایی که ایجاد خواهد شد، شاید نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی باشد که افراد با سلایق سیاسی مختلف اما با هدف مشترک دور یک میز جمع شوند.
تلاش رئیس جمهور برای ارائه کابینه وفاق ملی؛ لیست وزرای پیشنهادی خوب است
روح الله عباسپورعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که تلاش رئیس جمهور بر این بوده تا یک کابینه با وفاق ملی به مجلس ارائه کند، گفت: لیست وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان خوب و قابل قبول است که امیدواریم بتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
واکنش سخنگوی ستاد زاکانی
مالک شریعتی نماینده اصولگرای مجلس و سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در انتخابات ۱۴۰۳ یکی از اولین اعضای پارلمان بود که نسبت به این فهرست واکنش رسمی نشان داد. شریعتی در توئیتر نوشت: «یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می‌توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آن‌ها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲ شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند. پیش بینی: حداقل ۴ وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمی‌شوند.»
گلایه جبهه اصلاحات ایران
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در واکنش به فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، در صفحه توئیتر خود نوشت: «‏در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هيأت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.» برخی رسانه‌ها بازنشر بخشی از نامه اخیر جبهه اصلاحات به رئیس‌جمهور را نشانه مخالفت تلویحی این تشکیلات سیاسی با فهرست وزرای پیشنهادی دانستند.
پزشکیان در اولین امتحان نمره مردودی گرفت
پروانه سلحشوری، فعال سیاسی اصلاح طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت.کابینه‌ای که نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت. تجربه جهانی نشان داده عمر چنین دولت‌هایی کوتاه است و به سرانجام نمی‌رسد.
اتنقاد کرباسچی از حضور دنیا مالی در میان وزرای پیشنهادی پزشکیان
غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به پذیرش پست وزارت از سوی احمد دنیامالی وقتی در انتخابات، دولت پزشکیان را دولت مرعوب و مسدود توصیف کرده بود، توییتی منتشر کرد. محظور آقای رئیس جمهور برای تشکیل  دولت وفاق ملی را میتوان درک کرد. ولی چطور میشود با اعتقاد به اینکه این دولت دولتمرعوب است باز هم قبول مسئولیت کرد!
انتقاد یک نماینده از کابینه پیشنهادی پزشکیان؛ با هزاران امید به شما رای دادند
نماینده مردم سقز و بانه گفت: هموطنان کرد و اهل سنت با هزاران امید به شما رای داده اند. اما امروز که نوبت پاسخ‌گویی شما بود، نه اهل سنت و نه کردها سهمی نداشتند.
محسن بیگلری در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: آقای پزشکیان، لازم می‌دانم خدمتتان عرض کنم که هموطنان کرد و اهل سنت با هزاران امید به شما رای داده اند، اما امروز که نوبت پاسخ‌گویی شما بود، نه اهل سنت و نه کردها سهمی نداشتند. انتظار داریم در سطوح دیگر از مردمان اهل سنت و کرد استفاده شود.
انتقاد نماینده اهل سنت مجلس از کابینه پیشنهادی
جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده اهل سنت مجلس شورای اسلامی در انتقاد از کابینه معرفی شده مسعود پزشکیان توییتی منتشر کرد. جهان آبادی در این توییت نوشت:آقای رئیس جمهور ! ۸ وزارتخانه به اصولگرایانی که مقابل شما و ما ایستادند و به شما رای ندادند رسید یک وزارتخانه به اهل سنت که با همه وجود شما و جنبش اصلاحات را یاری نمودند نرسید؟! کجای این کابینه وفاق ملی است؟ما مگر بخشی از ملت ایران نیستیم؟!

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه