روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد - شماره 4651

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت عنوان کرد؛

ایجاد نزدیک به ۵ هزار مگاوات مزرعه خورشیدی در صنایع پالایشی


  دبیرکل انجمن کافرمائی صنفی صنعت پالایش نفت گفت: بحران ناترازی انرژی و مصرف بی‌رویه سوخت در کشور مهم‌ترین بحران صنایع پالایشی است که انجمن صنفی آمادگی دارد با هم‌فکری نخبگان و حمایت از پالایشگاه‌های کوچک در مسیر حل این بحران گام بردارد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، ناصر عاشوری افزود: ما در مسئله ناترازی در گذشته راه را اشتباه رفتیم و توصیه ما این است که اصراری بر راه اشتباه نداشته باشیم؛ تولید داخلی در حالی زیر فشار قرار گرفته که هیچ کنترلی بر مصرف وجود ندارد و کاملاً رها شده، همچنین عوامل  و نهادهای مختلفی در مصرف تأثیر دارند، این یک واقعیت است. وی بیان کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده، در حالی که تولید پالایشگاه‌های کشور روزانه ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر است. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با اشاره به رشد بی‌رویه ۳۸ تا ۴۰درصدی مصرف بنزین در فاصله سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۳ با وجود هزینه بالای تمام‌شده تولید گفت: ضعف حمل‌ونقل عمومی و خطوط ریلی، هدررفت حجم بالای سوخت در ترافیک، فرسودگی جاده‌ها، مصرف بالای خودروها، خودروهای فرسوده و فرهنگ ضعیف عمومی از عوامل این مصرف بالاست که دولت باید در این باره تصمیمی شجاعانه اتخاذ کند. عاشوری با بیان اینکه سوختی که در کشور با مشقت و هزینه بالا تولید می‌شود، متأسفانه به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود، گفت: سیاست انجمن صنفی صنعت پالایش هم‌افزایی ظرفیت واحدهای پالایشی برای تولید بیشتر بنزین و حمایت از پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس با بازگشت سرمایه بالاست. دانش فنی آنها موجود است و افزون برآن به لحاظ پدافند غیرعامل توجیه‌پذیرند. تا پایان امسال نیز هفت پالایشگاه ‌کوچک‌مقیاس با خوراک میعانات گازی و نفت خام عضو این انجمن می‌شوند. وی با اشاره به ‌لزوم اصلاحات به‌منظور دستیابی به تعادل بین تولید و مصرف تأکید کرد: پروژه کک‌سازی اسفنجی پالایشگاه بندرعباس، ارتقای کیفی و کمّی پالایشگاه تبریز، کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز که در مرحله نهایی قرار گرفته است، بنزین‌سازی و کیفی‌سازی نفت کوره پالایشگاه تهران، اجرای پروژه کک‌سازی پالایشگاه امام خمینی شازند و فازهای ۲ و ۴ پالایشگاه آبادان از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت پالایش هستند که همگی به‌طور میانگین ۵۰ تا ۹۰درصد پیشرفت دارند. دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت همچنین از تقبل ایجاد ۴ تا ۵ هزارمگاوات مزرعه خورشیدی در صنایع پالایشی با توجه به رویکرد توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی پالایشگاه تهران و مزرعه یک هزار مگاواتی پالایشگاه نفت اصفهان در حال احداث هستند و تا دو سال آینده این ظرفیت ۵ هزار مگاواتی تکمیل خواهد شد. عاشوری از عضویت پالایشگاه نفت آبادان در انجمن صنفی خبر داد و اعلام کرد: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳ این پالایشگاه نیز در فهرست واگذاری قرار گرفته است. وی سودآوری واحدهای پالایشی در سال ۱۴۰۲ را حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این عدد در مقایسه با گذشته کاهشی بوده؛ پالایشگاه نفت بندرعباس در سال ۱۴۰۲ بالاترین سوددهی را داشته است.
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت ضمن ابراز امیدواری به اینکه با حضور دولت چهاردهم، مسئله ناترازی با حمایت نخبگان، هیئت مدیره‌ها و صاحبان سهام شرکت‌های پالایشی گره‌گشایی شود، تصریح کرد: نقادی و گفتن حق شغل خبرنگاران است، اما متأسفانه خبرنگاران به همین دلیل گاهی مظلوم واقع می‌شوند و نباید در این مسیر ناامید شوند.

معاون سازمان بازرسی کشور:
تامین پایدار آب شرب ۸۵ میلیون جمعیت کار خطیری است
  معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کشور گفت: تامین پایدار آب شرب ۸۵ میلیون جمعیت در شهرها و روستاهای اقصا نقاط کشور، کار بزرگ و خطیری است. ستار شیرعالی، معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کشور در دیدار با مدیرعامل آبفای کشور، اظهار داشت: مطالبه‌گری در چارچوب قانون از دستگاه‌های متولی برای جذب اعتبارات و حمایت‌های لازم این صنعت یکی از مواردی است که باید پیگیری شود. وی افزود: شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور در فصل تابستان برای آبرسانی به مردم عزیز کشورمان کارهای عظیم و راهبردی را انجام می‌دهند و باید قدردان این زحمات بود. شیرعالی با بیان اینکه کوچک‌ترین سومدیریتی در بحث آب و فاضلاب می‌تواند کشور را دچار بحران کند، گفت: خدا را شاکریم که مدیران خدوم صنعت آب و فاضلاب همه همت خود را برای آبرسانی بدون مشکل به مردم کشورمان صرف می‌کنند. هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این نشست با تشریح برنامه‌ها و پروژه‌های این شرکت برای گذر از تنش آبی مناطق مختلف کشور، اظهار داشت: برنامه‌ریزی لازم برای گذر از مقطع اوج مصرف تابستان و جلوگیری از تنش آبی در شهرها و روستاهایی که ناترازی بین منابع و مصارف دارند از سال گذشته طراحی شد و خوش‌بختانه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه