روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد - شماره 4651

روایت جوانی که جنگ در سوریه را به زندگی در اروپا ترجیح داد


 شهید مدافع حرم محمدجعفر حسینی، مدرس زبان انگلیسی بود و قصد داشت همراه خانواده‌اش به یک کشور اروپایی مهاجرت کند.
مدرس زبان انگلیسی در یکی از موسسات معتبر آموزشی بود و قصد داشت همراه خانواده اش به یک کشور اروپایی مهاجرت کند. در کنار تدریس، فعالیت‌های فرهنگی هم می‌کرد. این جوان متولد سال ۶۵ در تهران، خودش هم نفهمید چطور نامش به عنوان اولین مدافعان حرم افغانستانی به ثبت رسید و شد ابوزینب شجاع تیپ فاطمیون. ۴ سال در جبهه‌های سوریه علیه داعش جنگید و در نهایت در بوکمال حدود ۳۰۰ ترکش به جانش نشست تا آخرین پایگاه داعش فتح شود. ترکش‌هایی که موج انفجارش بیشتر از زخم‌ها ذره ذره وجودش را آب کرد تا بعد از ۲ سال با مُهر دو توفیق جانبازی و شهادت به آرزوی خود برسد. فاطمه صفدری همسر شهید در ادامه از ناگفته‌های زندگی همسرش برایمان می‌گوید.
شهید مدافع حرم محمدجعفر حسینی از مریدان آیت الله خوشوقت بوده و همراه همسرش در مراسم سخنرانی او شرکت می‌کرد. مگر می‌شود پای منبر حاج آقا خوشوقت بنشینی و رشد نکنی. همین طور هم شد. همسر شهید از ماجرای انصراف او از رفتن به اروپا می‌گوید: «دخترمان تازه به دنیا آمده بود، یک روزی به من گفت: همه کار‌ها برای اشتغال و زندگی در یک کشور اروپایی هماهنگ شده و با درخواستش برای رفتن به سوریه هم موافقت شده است. به نظرت چه کنم؟ تصمیم سختی بود. چند روزی گذشت پرسیدم: آقا جعفر چه می‌کنی؟ گفت نمی‌شود حضرت زینب (س) برای آدم، دعوتنامه بفرستد و بعد من به اروپا بروم. خیلی فکر کردم دیدم اگر روزی برسد که من یک هفته مراسم حاج منصور نتوانم بروم، نمی‌توانم زنده بمانم. من متعلق به این جبهه هستم، نمی‌خواهم در جبهه دیگری حتی برای یک زندگی معمولی بروم. تصمیم خیلی سختی بود ولی او این تصمیم را گرفته بود. تصمیمی که محمد جعفر را در زمره ابرار کرد.»
محمد جعفر از همرزمان شهید مصطفی صدرزاده، ابوحامد، حجت و دیگر فرماندهان شهید این لشکر بود. همسر شهید از خاطرات مشترک آنها اینطور تعریف می‌کند: «شهید صدرزاده به‌خاطر این‌که نتوانست در قالب نیرو‌های ایرانی به سوریه اعزام شود، با شناسنامه فردی افغانستانی به نام «سید ابراهیم احمدی» و به عنوان نیرویی افغانی به سوریه اعزام شد. در این مسیر آقا جعفر خیلی کمکش کرد و با هم صمیمی شدند. به اندازه‌ای که رفت و آمد به خانواده‌ها هم کشیده شد. هم نشینی با این بزرگان و از طرفی ذکاوت و ریزبینی کاری کرد که او به معاونت تیپ فاطمیون برسد. او همیشه با گرایشات ضد ایرانی مقابله می‌کرد، هر چند خود، دل پردردی از این برخورد‌های دشمن ساز داشت و می‌گفت به عشق حضرت آقا همه را تحمل می‌کنم. بهترین خاطره زندگی او، دیدار با حاج قاسم سلیمانی بود. از جمله فعالیت‌های شهید راه اندازی هیأت شهدای گمنام افغانستان و ایجاد خیریه‌ای برای کمک به خانواده‌های مدافعان حرم بود. او از فعالان عرصه جهادی و فرهنگی در حوزه مهاجران بود که با تشکیل ستاد ویژه خادمین در حماسه اربعین حسینی خدمت می‌کرد و با تشکیل هیئت شهدای گمنام افغانستانی و دوره‌های آموزشی ویژه مهاجران قدم‌های اثرگذاری را در جهت توانمندسازی دانشجویان و جوانان افغانستانی در ایران برداشت.»
او به دلیل توان مدیریتی، به سرعت فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی عمیقی را پایه گذاری کرد. با کمک حاج حسین یکتا و حمایت بنیاد کرامت رضوی با تحت پوشش قرار دادن ۲۰۰ نفر از نخبگان نوجوان افغانستانی به دنبال کادرسازی برای نیرو‌های انقلابی افغانستان بود. چند سال با جمع آوری کمک ها، هزینه بزرگترین موکب خادمان افغانستانی را در مرز‌های ایران فراهم کرد. همسرش می‌گوید: «وقتی نامه حضرت آقا به جوانان کشور‌های غربی و اروپایی منتشر شد. با اساتید دانشگاه‌ها در خصوص ضرورت سبک جدید با محتوای تبلیغی جلسه گذاشت. آن‌ها گفتند دو سال وقت به همراه چند میلیارد منابع می‌خواهیم. اما آقا جعفر سبک جدیدی از آموزش زبان با محتوای تبلیغی را ظرف مدّت کوتاهی با کمترین هزینه پایه گذاری کرد. سبکی که در آن افراد با محوریت تبلیغ انقلاب و مهدویت آموزش زبان ببینند.» از این شهید دو فرزند به نام‌های زینب و محمدحسین به یادگار مانده است.


 پیام‌های تبریک رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور به مدال آوران المپیک پاریس
  در دولت وفاق ملی حفظ قهرمانان ورزشی قطعا یکی از اولویت‌هاست
رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور در پیام‌هایی جداگانه به مدال آوران المپیک پاریس تبریک گفتند.
تبریک رئیس‌جمهوری به ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده و محمدهادی ساروی
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دختر عزیزم ناهید کیانی، تلاشت در المپیک قابل ستایش است، تو برای ورزش زنان ایران تاریخ جدیدی نوشتی. کسب نقره ارزشمند المپیک را به تو و همه مردم ایران تبریک می‌گویم.
همچنین وی در پیامی کسب مدال المپیک در رشته تکواندو را به مبینا نعمت‌زاده تبریک گفت.
پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: زنان سرزمین ما، به زندگی‌ ما رنگ می‌بخشند. دخترم، مبینا نعمت‌زاده، به تو و تمامی زنان و دختران ایران افتخار می‌کنم.
رئیس‌جمهور در پیامی جداگانه خطاب به قهرمان ایرانی در رشته کشتی فرنگی را به محمدهادی ساروی تبریک گفت.
مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  محمدهادی ساروی، مدال طلای تو رنگ امید برای مردم کشور دارد. کسب این مدال را به تو و مردم ایران تبریک می‌گویم.
تبریک معاون اول رئیس‌جمهوری به ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده و محمدهادی ساروی
محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: افتخار آفرینی دختران تکواندوکار ما در المپیک ۲۰۲۴ باعث مباهات مردم ایران شد. تبریک به خانم ناهید کیانی و همه زنان و دختران سرزمینم که سزاوار بهترین‌ها هستند. در دولت وفاق ملی حفظ قهرمانان ورزشی قطعا یکی از اولویت‌هاست.
وی نیز در پیامی در صفحه اینستاگرام خود کسب مدال برنز توسط مبینا نعمت‌زاده و طلای کشتی فرنگی توسط محمد هادی ساروی را تبریک گفت.
در متن پیام عارف آمده است: درخشش مبینا خانم نعمت‌زاده دختر سرفراز و قهرمان ما بار دیگر نشان داد که دختران و زنان ایرانی با وجود همه محدودیت‌ها در تمامی عرصه‌ها ازجمله ورزش می‌توانند برای کشور دستاوردهای ارزنده به ارمغان بیاورند.
محمد هادی ساروی پهلوان بااخلاق و جسورمان نیز با طلای باارزشی که به دست آورد دل همه ما را شاد کرد. تبریک و خدا قوت به خانم نعمت‌زاده و آقای ساروی و مردم ایران.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
رادیوداروهای ایران قابلیت صادرات دارند
 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در حوزه رادیوداروها امروز ایران در زمره 3کشور برتر جهان قرار دارد.
محمد اسلامی در افتتاحیه همایش ملی «نقش و کاربرد فناوری هسته‌ای در نظام سلامت» افزود: ۶۰ رادیودارو در کشور در حال تولید و توزیع است و ۲۰ رادیوداروی دیگر در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارد.
به‌گفته او، در حوزه آب سنگین، ایران توانسته در اقلام «دوتره» و به‌ویژه در حوزه دارو و سلامت، انقلاب ایجاد کند. هم‌اکنون آب سنگین تولید شده در ایران رتبه اول کیفیت دنیا را از آن خود ساخته و همچنان در حال گسترش این محصول هستیم.
اسلامی خاطرنشان کرد رادیوداروهای تولید ایران ظرفیت صادرات دارند. با توجه به عمر کم رادیوداروها حتما باید یک شبکه پروازی وجود داشته باشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آنها را به کشورهای مقصد برساند.
او با اشاره به سند بیست ساله برنامه هسته‌ای ایران گفت: با همکاری دانشگاه‌ها تلاش شده است تا تأثیر دانش و فناوری هسته‌ای در زندگی مردم ملموس باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در حوزه پرتودهی نیز اقدامات انجام گرفته باعث شده تا نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲.۵ برابری باشیم و با بهره‌برداری و راه‌اندازی مراکز جدیدی که در ماه ‌جاری چند مورد آن به مدار خواهد آمد، به بخش سلامت کمک شایانی خواهد شد.
اسلامی گفت: این اتفاق در حقیقت به حوزه بهداشت و سلامت کمک خواهد کرد تا در بحث پیشگیری و اقتصادی مانع از ضایعات محصولات شود زیرا با توسعه کاربرد پرتوها اجازه ورود باقی‌مانده سموم و آفات به جان مردم داده نمی‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه