روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد - شماره 4651

الحاق سامانه‌ها، پهپادها و موشک‌های کروز جدید ضد‌ناوشکن مبتنی بر هوش مصنوعی، به نیروی دریایی سپاه

ترکیب جدیدی از فناوری‌های پیشرفته دریایی در سپاه

 مراسم الحاق ۲۶۵۴ فروند انواع سامانه‌های موشکی، جنگالی و پهپاد به نیروی دریایی سپاه برگزار و طی آن، انبوهی از موشک‌های کروز جدید ضد‌ناوشکن و انواع سامانه موشکی دوربرد، میان‌برد، پهپاد‌های جنگالی، رزمی، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادار‌های دریایی و ادوات رزمی با دستور فرمانده کل سپاه به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد.
این سامانه‌ها از به‌روز‌ترین تسلیحات ضدسطحی و زیرسطحی نیروی دریایی سپاه هستند و طبق اعلام رسانه‌ها فقط ۲۱۰ عدد از ۲۶۵۴ سامانه به نمایش درآمد که به‌علت رعایت اصول حفاظتی، امکان رونمایی از سایر سامانه‌های راهبردی وجود نداشت. موشک‌های کروز جدید دارای سر جنگی شدیدالانفجار و غیرقابل رهگیری هستند و اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود.
این مراسم با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد.
سرلشکر سلامی در این آیین گفت: جریان تولید و گسترش قدرت در همه شئون دفاعی، برای همه نیروهای مسلح، منطق ایران قوی است که متصل به حکمت‌های الهام‌یافته از وحی و تحت تدابیر رهبر عزیز و الهی انقلاب اسلامی است.
فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه دریا یکی از جغرافیاها و صحنه‌هایی است که باید در گستره وسیعی از آن، از منافع حیاتی ملت بزرگمان دفاع کنیم، گفت: در دریا باید مسیر غلبه را روی دشمنان این سرزمین ببندیم و بتوانیم در مواقع نیاز، غلبه اراده الهی خود را بر دشمنان ایجاد کنیم. جغرافیای کشورمان اینگونه است که ما را به یک کشور بین‌المللی تبدیل کرده و شرایط موجود، اینگونه اقتضا می‌کند که ایران یک بازیگر مهم در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.
وی افزود: دریا نقطه تلاقی همه قدرت‌ها و پهنه وسیعی است که همه قدرت‌های نظامی بدون هیچ حد و مرزی در آن حضور دارند؛ ما یک کشور احاطه‌شده در خشکی نیستیم، بلکه یک انبساط و امتداد دریایی داریم که اگر نتوانیم در اعماق دریا و اقیانوس‌ها در هر نقطه دلخواه با دشمن درگیر شویم و چنانچه از دوردست دشمن را متوقف نکنیم، طبیعتا در مرزهای ملی خود دچار مشکل خواهیم بود. نبرد در دریا و دفاع در دریا سطح کاملی از دفاع و نبرد است و قدرت‌های دریایی معمولا در همه ابعاد نبرد دارای خودکفایی در قدرت هستند.
سرلشکر حسین سلامی سرعت در نبرد دریایی را یک فاکتور تعیین‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: در دریا، هر کشوری که سرعت بیشتری داشته باشد قدرت دستیابی به‌طرف مقابل برای او بیشتر می‌شود. این اصل که تقویت شناورها در نیروی دریایی سپاه براساس حداکثر سرعت و بر مبنای قابلیت‌های فنی موجود دنبال می‌شود، یک واقعیت است. ما اعتقاد داریم که نقطه‌زنی در دریا، یک نیاز واقعی است. سرلشکر سلامی در پایان خاطرنشان کرد: هر آنچه امروز اینجا می‌بینیم، در عصر تحریم‌ها حاصل شده که نشان می‌دهد اراده‌ای که بر تحولات عالم حاکم است، فراتر از اراده قدرت‌ها است. سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در مراسم الحاق ۲۶۵۴ سامانه موشکی، پهپادی و دیگر ادوات به نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: در پدیده‌های جدیدی که امروز به نیروی دریایی سپاه الحاق شد نوگرایی و ابداعات فنی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه افزایش دقت در هدف‌زنی و نقطه‌زنی در این تجهیزات جدید ازجمله ویژگی‌های این سامانه‌ها است، افزود: افزایش اطمینان از به کارگیری این تسلیحات در محیط جنگ الکترونیک بر توانمندی این تجهیزات افزوده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به کارگیری هوش مصنوعی در این تجهیزات تأکید کرد: بهره‌مندی از دانش هوش مصنوعی، هم در تجهیزات ساخت وزارت دفاع و هم تجهیزات ساخت مرکز تخصصی موشکی نیروی دریایی سپاه در دستور کار بوده و بخشی از ثمرات آن امروز به نمایش درآمده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه