روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد - شماره 4650

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر خبر داد؛

انتظار دمای بالای ٤٠ درجه در نیمه شمالی کشور


 معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر این که روزهای گرمی تا پایان هفته پیش رو داریم، گفت: انتظار می‌رود دمای هوا در کشور به ویژه نواحی شمالی از ٤٠ درجه فراتر رود.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، محمد اله داد افزود: در پی افزایش دما با دو چالش جدی رو به رو می‌شویم، یکی افزایش مصرف که به ازای هر درجه افزایش دما ١٨٠٠ مگاوات رشد بار داریم و چالش مهمتر، فشار مضاعف به تاسیسات و تجهیزات شبکه برق است، چرا که در این شرایط گرم علاوه بر گرمای محیط، بار زیاد ناشی از افزایش مصرف هم موجب می‌شود دمای آنها بالاتر رفته و درنتیجه احتمال آسیب و خرابی آنها بیشتر می‌شود.
وی اضافه کرد: این شرایط ممکن است به خاموشی و قطع برق منجر شده و در عین حال کار بر روی تجهیزات داغ از جمله نیروگاه‌ها، پست‌ها و خطوط انتقال را برای همکاران زحمتکش صنعت برق سخت تر می‌کند.
معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر در عین حال شرایط شبکه برق کشور را پایدار توصیف کرد و در پایان از مشترکان بخش‌های غیرمولد نظیر خانگی، تجاری و اداری خواست تا با رعایت راهکارهای مدیریت مصرف شرایط را برای تامین برق پایدار برای همه بخشها به ویژه بخشهای مولد فراهم کنند.

بی‌پی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کرکوک قرارداد امضا کرد
 دفتر نخست‌وزیری عراق از امضای قرارداد اولیه با شرکت انگلیسی بی‌پی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کرکوک خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس این قرارداد که در بغداد بین حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، و موری اوچینکلوس، مدیرعامل بی‌پی‌، امضا شد، این شرکت انگلیسی چهار میدان نفت و گاز در منطقه کرکوک را توسعه می‌دهد.
وزارت نفت عراق و بی‌پی سال ۲۰۱۳ توافق‌نامه‌ای برای مطالعه توسعه میدان نفتی بزرگ کرکوک امضا کردند، اما این توافق در سال ۲۰۱۴ در پی فروپاشی ارتش عراق به‌دلیل پیشروی گسترده داعش در شمال و غرب عراق و واگذاری اداره این منطقه به اقلیم کردستان متوقف شد.
براساس گزارش بی‌پی، کرکوک حدود ۹ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دارد، مخزن میدان کرکوک (زادگاه صنعت نفت عراق) سال ۱۹۲۷ کشف شد.
مقام‌های وزارت نفت عراق گفتند که بریتیش پترولیوم شروع تهیه یک طرح بزرگ برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز از میدان‌های «کرکوک»، «بای حسن»، «جمبور» و «خباز» را آغاز خواهد کرد.
ظرفیت کنونی تولید نفت عراق، دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از عربستان سعودی، حدود ۵ میلیون بشکه در روز است.
بی‌پی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بازسازی تأسیسات موجود در صورت لزوم و ساخت تأسیسات تازه در کنار پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه و حفاری در میدان‌های کرکوک، می‌تواند ظرفیت تولید را تثبیت و روند کاهش را معکوس کند.
بی‌پی اعلام کرد که انتظار می‌رود مذاکرات بر سر توافق اولیه در اوایل سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.
دولت مرکزی عراق در سال ۲۰۱۷ پس از شکست رفراندوم استقلال منطقه کردنشین، کنترل کامل این منطقه کرکوک را به دست گرفت و در آن زمان بی‌پی مطالعات خود را در این زمینه از سر گرفت.
بی‌پی در اواخر سال ۲۰۱۹، پس از پایان قرارداد خدماتی‌اش در سال ۲۰۱۳، بدون توافق بر سر توسعه میدان، این میدان نفتی شمال عراق را ترک کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه