روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد - شماره 4650

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

صدور مجوز بیش از ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای


 معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تدوین ۶۰۰۰ استاندارد آموزش مهارتی در سه سال اخیر خبر داد و گفت: طی این مدت برای بیش از ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای مجوز تاسیس صادر شده است.
مهرداد عظیمی در یک نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مانند سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها ماموریت‌هایی دارد که از جمله این ماموریت ها، تدوین استانداردهای آموزشی است. بیش از ۱۱۷۰۰ استاندارد و سرفصل آموزشی تدوین و بیش از ۶۰۰۰ استاندارد آموزشی تنها در سه سال گذشته تهیه شده است. وی از تدوین بیش از ۶۰۰۰ استاندارد آموزش در سه سال گذشته خبر داد و گفت:۵۰ درصد استانداردهای آموزشی سازمان طی سه سال اخیر تدوین شده است. معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی است.در تمام دنیا واحدهای آموزشی در کنار صنایع بزرگ ایجاد می شود که نقش موثری در تربیت نیروی ماهر و متخصص دارد و خوشبختانه عدد ثبتی ما در این بحث ایجاد ۴۱۶۲ مرکز و واحد آموزشی است که در این بخش نسبت به گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشتیم

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:
ترانزیت کشور باید
به‌سوی کالاهای با ارزش و کم‌حجم حرکت کند
  معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که عمده ترانزیت کشور مربوط به کالاهای فله و کم‌ارزش و پرحجم است، گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای باارزش بالا از کشور ترانزیت شود. سید کمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶.۳۴ میلیون تن رسید که رکوردی جدید برای کشور است. از این میزان ۱۴.۷۵ میلیون تن به ترانزیت جاده‌ای و ۱.۵۹ میلیون تن به ترانزیت ریلی مربوط است. وی افزود: تا کنون انسجام بین سازمانی مطلوبی برای توسعه حوزه ترانزیت شکل نگرفته و سازمان‌های مربوطه باید برای ایجاد این انسجام اقدام کنند. هادیانفر ادامه داد: برای آن که بتوانیم در زمینه ترانزیت قدرت رقابت با سایر کشورها داشته باشیم، باید هزینه، زمان و ایمنی که از شاخص‌های اصلی ترانزیت است را در نظر بگیریم. وی با بیان این که در کشور ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم، گفت: باید برنامه‌ریزی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی داشته باشیم. معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای با ارزش بالا از کشور ترانزیت شود. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ترانزیت کالاهای فله، کم‌ارزش و پرحجم، بیش از هر چیزی به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور آسیب می‌رساند و منافع درآمدی چندانی برای کشور ندارد. هادیانفر در ادامه تصریح کرد: بروکراسی و فرایندهای کنترلی بیش از حد استاندارد و سلیقه‌ای موجب می‌شود که صاحبان کالا علاقه چندانی به عبور کالا از ایران را نداشته باشند؛ چرا که تجار تنها هزینه و زمان را برای ترانزیت در نظر می‌گیرند.

تورم تولیدکننده بخش خدمات چقدر است؟
  مرکز آمار ایران طی گزارشی شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات در تیرماه ۱۴۰۳ (تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه) را منتشر کرد. به گزارش کائنات، مرکز آمار ایران اخیرا شاخص قیمت تولیدکننده (تورم) بخش­‌های مختلف حوزه خدمات در تیرماه سال جاری (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) منتشر کرده که بر اساس آن شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات ۱۱۷۱.۲ محاسبه شده است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۷ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۳ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۶.۵ درصد افزایش داشته است.
*تورم ماهانه                                  
در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۷ درصد است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۷ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با ۷.۴ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» و کم­ترین تورم ماهانه با صفر درصد مربوط به گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» است.
*تورم نقطه به نقطه
در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش­‌های خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۳ درصد است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۳.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۴۰.۹ درصد مربوط به گروه «آموزش» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۱.۴ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» است.
*تورم سالانه
همچنین در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۵ درصد محاسبه شده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۵ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با ۶۴.۴ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کم­‌ترین تورم سالانه با ۲۱.۴ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه