روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

سفیر ایران در آفریقای جنوبی:

زمینه افزایش ۲ برابری صادرات اوره به آفریقای جنوبی فراهم است

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی گفت: مصرف سالانه اوره این کشور قاره آفریقا حدود ۷۰۰ هزار تن است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن از ایران تأمین می‌شود و این قابلیت وجود دارد که این حجم دو برابر شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، منصور شکیب‌مهر بیان کرد: ساسول بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در آفریقای جنوبی است و بیش از ۲۰۰ کالای مختلف پتروشیمیایی تولید می‌کند. ۷۵درصد محصولات صنعت پتروشیمی این کشور از زغال‌سنگ تولید می‌شود.
وی افزود: حدود ۲۰درصد خوراک پتروشیمی در آفریقای جنوبی از واردات نفت خام از کشورهای عربستان، نیجریه و آنگولا تأمین می‌شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی تأکید کرد: بازار محصولات پتروشیمی در آفریقای جنوبی   ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و ساسول اغلب محصولات پتروشیمی تولیدی در ایران را تولید می‌کند، اما ایران می‌تواند در تأمین برخی محصولات مانند کودهای کشاورزی یا گاز مایع در این کشور فعالیت داشته باشد و بخشی از بازار را به خود اختصاص دهد. شکیب‌مهر با بیان اینکه آفریقای جنوبی سالانه ۱۷ میلیارد دلار محصولات نفتی وارد می‌کند، گفت: این کشور همچنین سالانه ۲ میلیارد دلار محصولات پالایش‌شده نفتی صادر می‌کند. وی با اشاره به اینکه واردات آفریقای جنوبی از ایران شامل بیشتر محصولات پتروشیمی ازجمله کود اوره، گوگرد، قیر، سودسوزآور و پارافین است، افزود: مصرف سالانه اوره این کشور حدود ۷۰۰ هزار تن است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از ایران تأمین می‌شود و این قابلیت وجود دارد که این حجم را دو برابر کنیم. سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی تأکید کرد: باید تلاش کرد ارتباط مستقیمی بین تولیدکنندگان محصول و خریداران ایجاد شود، زیرا با این کار هزینه‌های تمام‌شده محصول پایین می‌آید و در بازار آفریقای جنوبی قابل رقابت می‌شود.
شکیب‌مهر تصریح کرد: ایران می‌تواند با مزیتی که در قیمت دارد بازار بعضی محصولات مانند پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی را در این کشور به خود اختصاص دهد. وی بر استفاده از ظرفیت دفتر تجاری ایران در ژوهانسبورگ (که به‌تازگی گشایش یافته است) برای ارائه محصولات تأکید و بیان کرد: شرایط و بازار مطلوبی برای حضور ایران در بخش گاز مایع (ال‌پی‌جی)، مازوت و روغن‌ پایه در این کشور فراهم است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه