روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران خبر داد؛

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در قطب سوم صنعت پتروشیمی

 مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران از سرمایه‌گذاری حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در منطقه مکران تا کنون خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، علیرضا منیری‌ابیانه با بیان اینکه برای ایجاد و گسترش مناطق توسعه‌ای صنعت پتروشیمی باید مسائل اجتماعی دیده شود، گفت: هشت پیوست فنی در ایجاد قطب سوم پتروشیمی در منطقه مکران دیده شده است و برنامه‌های گسترده‌ای را از ابتدای شکل‌گیری پروژه‌ها پیاده‌سازی کرده‌ایم. وی تصریح کرد: در بخش توسعه زیرساخت، همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، به همان مقدار که به شیرین‌سازی آب دریا برای صنعت توجه شده، به شیرین‌سازی آب دریا برای شرب مردم منطقه نیز توجه شده است‌. مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران افزود: همچنین در این منطقه، تأمین انرژی مازاد برای تزریق به شبکه برق سراسری و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مدنظر بوده است. منیری‌ابیانه ادامه داد: تلاش کرده‌ایم اقدام‌های شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران همسو و منطبق با محیط‌زیست و با به‌کارگیری فناوری‌های روز باشد و همه ابعاد قطب سوم پتروشیمی ایران مجوز سازمان محیط‌زیست را دارد؛ یعنی از ابتدای ایجاد و توسعه این قطب به مسائل محیط‌زیستی توجه شده است. وی یادآور شد: ۲۰ پروژه محیط‌زیستی در مکران در حال اجرا داریم، از مدیریت کربن تا برداشت آب، که برای نخستین بار با روش میکروتونلینگ به‌صورت تونل زیر دریا انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش در این مجموعه به‌طور کامل دیده شده است، گفت: ۶ پروژه پتروشیمی و ۲۲ واحد پتروشیمی کوچک‌تر تا سطح کاربردی در این منطقه احداث خواهند شد. منیری‌ابیانه افزود: توجه به موضوع آمایش در احداث قطب سوم پتروشیمی و اقتصاد دریامحور به‌طور ویژه انجام شده است. وی تصریح کرد: حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار سرمایه‌ در منطقه مکران در جریان است و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران یادآور شد: براساس برنامه امسال، زیرساخت‌های پتروشیمی در این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد و سال آینده دو واحد متانول عملیاتی و به موازات آن زنجیره ارزش آن کامل می‌شود. منیری‌ابیانه ادامه داد: ۵ هزار نفر در منطقه مکران مشغول کار هستند و توسعه این قطب به اشتغال مستقیم ۲۰ هزار نفر منجر می‌شود. وی از راه‌اندازی مرکز مهارت‌افزایی در منطقه مکران خبر داد و گفت: با آموزش مهارت به افراد بومی، در تلاشیم نیروهای بومی بیشتری در منطقه مکران به‌ کار مشغول شوند و نزدیک به ۵۰درصد افراد شاغل در قطب سوم پتروشیمی ایران، بومی منطقه مکران هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:
کارگروه نظارت بر اجرای احکام حوزه انرژی تشکیل می‌شود
 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه برنامه‌ها و اولویت‌های‌ کاری نمایندگان این کمیسیون گفت: به‌منظور اجرای احکام برنامه هفتم توسعه کارگروه راهبردی و نظارت بر اجرای احکام انرژی در کمیسیون انرژی تشکیل می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، جلیل مختار در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استماع گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اولویت‌های پیشنهادی به کمیسیون، از بررسی برنامه‌ها و اولویت‌های کاری کمیسیون خبر داد و بیان کرد: ازجمله برنامه‌ها و اولویت‌های‌ کاری پیشنهادشده از سوی نمایندگان کمیسیون انرژی می‌توان به مواردی مانند استفاده بیشتر از نقش پدافند غیرعامل در حوزه حفاظت از خطوط لوله‌ گاز و نفت، استفاده و جایگزینی انرژی‌های نو با نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تلاش برای ایجاد مشوق با هدف ورود بخش خصوصی به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، روزآمدکردن تجهیزات و تأسیسات فرسوده ناوگانی در حوزه‌های مختلف انرژی و مشخص‌کردن طرح جامع و نقشه راه تولید و مصرف انرژی اشاره کرد. وی با بیان اینکه نظارت دقیق بر منابع و مصارف حوزه انرژی از دیگر موضوع‌هایی بود که نمایندگان به‌عنوان اولویت‌های کاری کمیسیون مطرح کردند، افزود: تمرکز بر رونق انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، پیگیری راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کاهش ناترازی گاز و برق، توسعه فشارافزایی پالایشگاه‌ها و میدان‌های گازی، ارائه برنامه برای افزایش صرفه‌جویی و کاهش پرتی‌ها در مسیر توزیع، از دیگر موضوع‌هایی بود که نمایندگان به‌عنوان اولویت‌های‌ کاری کمیسیون پیشنهاد دادند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید پیشنهادهای دیگری همچون اصلاح تعرفه‌های برق خانگی و اعمال پویش‌های تشویقی بر قبوض مردم، پیداکردن راهکار برای کاهش قاچاق سوخت، تهیه گزارش از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف پیگیری و نظارت نمایندگان کمیسیون انرژی بر حوزه میدان‌های مشترک نفتی میان ایران و عراق، تهیه گزارش از سوی مرکز پژوهش‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی کارکنان وزارت نفت در اجرای احکام قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و اجرا و رعایت قانون سقف حقوق در وزارت نفت و تهیه برنامه دقیق از سوی وزارت نفت درباره اجرای حکم بند «ب» ماده ۴۴ مرتبط با افزایش تولید و پالایش نفت در برنامه توسعه هفتم را به موارد بالا افزود. مختار افزود: در پایان این نشست مقرر شد به‌منظور اجرای احکام برنامه هفتم توسعه، کارگروه راهبردی و نظارت در اجرای احکام انرژی در کمیسیون تشکیل شود.

سفیر ایران در ترکیه تأکید کرد؛
ضرورت حذف واسطه‌ها در فروش محصولات پتروشیمی به ترکیه
 سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با تأکید بر اینکه شرکت‌های صادرکننده محصولات پتروشیمی به ترکیه، دفاتر خود را در این کشور ایجاد کنند، گفت: مسیر فروش محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه باید تسهیل شود و واسطه‌ها کاهش یابند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محمدحسن حبیب‌الله‌زاده بیان کرد: حجم تجارت خارجی ایران و ترکیه پارسال ۱۲ میلیارد دلار بود و یک‌چهارم حجم تجاری ایران با ترکیه انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه ترکیه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی جهان است، افزود: این کشور رتبه دوم واردات محصولات خالص پتروشیمی در جهان پس از چین، رتبه دوم واردات پلی‌پروپیلن در جهان، رتبه دوم تولید پلاستیک در اروپا، رتبه پنجم تولید انواع رنگ، رتبه دهم مصرف‌کننده کودهای شیمیایی در جهان را به خود اختصاص داده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ادامه داد: این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ میلیارد دلار نفت و میعانات گازی، ۹ میلیارد دلار مواد شیمیایی آلی، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مواد شیمیایی غیرآلی و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کود شیمیایی وارد کرده است. حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه کشور ترکیه بیشتر واردکننده محصولات پتروشیمی است، گفت: این کشور محصولات وارداتی را فرآوری و با ایجاد ارزش افزوده صادر می‌کند. ترکیه در ۲۰۲۲ حدود ۳۳ میلیارد دلار مواد پتروشیمی را وارد، فرآوری و صادر کرده است. وی ادامه داد: کل صادرات محصولات پتروشیمی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است اما حدود ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار واردات دارد. این کشور سالانه به حدود ۱۰ میلیون تن محصول پتروشیمی نیاز دارد که به‌طور میانگین حدود ۳ تا ۴ میلیون تن را در داخل تولید و ۶۰ تا ۷۰درصد نیاز خود را وارد می‌کند. بیشترین مصرف مواد پتروشیمی در ترکیه نیز صنعت پلاستیک است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان اینکه مذاکره‌های گسترش روابط تجاری صنایع پتروشیمی ایران و ترکیه به‌طور مستمر در حال انجام است، تصریح کرد: مسیر فروش محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه باید تسهیل شود و واسطه‌ها کاهش یابند.

مدیرعامل توزیع برق پایتخت اعلام کرد؛
قطع برق 51 دستگاه اداری در تهران
  مدیرعامل توزیع برق پایتخت با اعلام قطع برق 51 دستگاه اداری در این شهر به دلیل خودداری از خاموش کردن سامانه های سرمایشی در ساعت 12 از مسئولان ادارات شهر تهران درخواست کرد یک ساعت پیش از پایان ساعت کار، سامانه های سرمایشی سازمان تحت مسئولیت خود را از مدار مصرف، خارج کنند. به گزارش کائنات و به نقل از پاون، کامبیز ناظریان با اعلام این که پیش بینی های هواشناسی نشان دهنده هفته ای بسیار گرم برای شهر تهران است و احتمال می رود نصاب دمایی ثبت شده در تاریخ این شهر طی هفته جاری شکسته شود گفت: مطابق مصوبه ابلاغی هیات دولت ادارات و دستگاه های اجرایی، بانک ها و نهادهای عمومی غیردولتی علاوه بر لزوم کاهش مصرف برق موظفند سامانه های سرمایشی خود را نیز یک ساعت پیش از خاتمه ساعت کار از مدار مصرف خارج کنند. وی افزود: روشن بودن سامانه های سرمایشی پس از ساعت 12 صرفا با استفاده از انرژی تولیدی توسط مولدهای اضطراری و خودتامین برق ادارات امکان پذیر است. وی تاکید کرد: همزمان با پایش مصرف برق دستگاه های اداری از طریق کنتورهای هوشمند، گروه های ارزیاب این شرکت نیز در حال رصد میدانی عملکرد ادارات هستند. ناظریان با بیان این که برق 51 دستگاه اداری شهر تهران به دلیل خودداری از خاموش کردن سامانه سرمایشی در ساعت 12 قطع شده است گفت: با هدف تامین برق مورد نیاز هموطنان، برخورد با ادارات بی توجه به این ابلاغیه طی هفته جاری تشدید شده و در صورت عدم رعایت موضوع، برق مشترک اداری متخلف، قطع و اسامی این دسته از ادارات، ضمن اطلاع رسانی عمومی به نهادهای ذیربط نیز اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه