روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران درچارچوب حقوق بین‌الملل حق تنبیه متجاوز را دارد

  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: خون پاک شهید هنیه عزم و اراده ملت فلسطین در ادامه مبارزه برای آزادی فلسطین را جزم‌تر خواهد کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. کنعانی گفت:بی شک اقدام زبونانه رژیم صهیونیستی خللی در عزم و اراده آهنین ملت بزرگ فلسطین در تداوم جهاد برای آزادی فلسطین عزیز ایجاد نخواهد کرد و رژیم همانگونه که از ترور دیگر رهبران فلسطینی طرفی بر نبست، از ترور شهید هنیه هم طرفی نخواهد بست و خون پاک این شهید عزم و اراده ملت فلسطین در ادامه مبارزه برای آزادی فلسطین را جزم‌تر خواهد کرد. ما قویاً این ترور را محکوم می‌کنیم.
کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی تردید کند
وی افزود: ما حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود حق قاطع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی تردید کند، ما تا این لحظه اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را انجام دادیم. از جمله ما پیگیر برگزاری نشست فوری شورای امنیت شدیم و این نشست با کمک کشورهای دوست از جمله روسیه و چین برگزار شد و مواضع قاطعی در محکومیت اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی از سوی تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو اتخاذ شد. ما همچنین درخواست برگزاری نشست شورای وزیران همکاری اسلامی را مطرح کردیم و برگزاری این نشست مورد موافقت قرار گرفت و قرار است در جده روز چهارشنبه برگزار شود.
ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت خود و دوستان خود بی‌تفاوت باشد
کنعانی در ادامه گفت: مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران با مراجع ذی‌ربط از جمله دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انجام شد و مواضع مستدل ایران در این مکاتبات  تصریح شد. تماس‌ها و گفتگوهای متعدد تلفنی با وزرای  امور خارجه با مقامات کشورهای مختلف توسط آقای باقری انجام شد و مواضع صریح ایران تشریح و تبیین شد. ما معتقدیم ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل حق تنبیه متجاوز را دارد. به دلیل اعمال نفوذ آمریکا در مسئولیت‌ها و وظایف شورای امنیت که منجر به ایجاد ناکارآمدی شورای امنیت شد، ایران در استفاده از حق ذاتی خود مبتنی بر اصول بین‌الملل در تامین امنیت خود حتما اقدام جدی و بازدارنده خود را با قاطعیت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده جدی ایران برای تنبیه متجاوز تردید به خود راه دهد. اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند که در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت خود و دوستان خود بی تفاوت باشد.
رژیم صهیونیستی باید منتظر دریافت پاسخی قاطع باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سطح خطر برای رژیم صهیونیستی گفت: رژیمی که مرتکب جنایت بین‌المللی شده و احمقانه به خود جرات داده که به ایران تجاوز کند باید منتظر دریافت پاسخی قاطع برای این جسارت احمقانه خود باشد.
عدم‌واکنش کشورهای اروپایی به ترور شهید هنیه
کنعانی در آخر در پاسخ به سئوالی درباره عدم واکنش کشورهای اروپایی به ترور شهید هنیه گفت: این را باید از دولت‌های اروپایی پرسید که اینگونه نگاه‌های دوگانه به تروریسم یعنی چه! آنها هستند که باید پاسخگوی این سوال و افکار جهان باشند که چگونه با معیارهای دوگانه عمل و رفتار می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه