روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

عدالت آموزشی

  مینا افرندنیا - عدالت و تحقق آن همواره یکی از اصلی‌ترین شعارها در عرصه آموزش است. ایده‌پردازی درباره عدالت یک سنت دیرپاست که می‌تواند به درک مشتقات مفهومی عدالت همچون عدالت اجتماعی، عدالت جنسیتی، عدالت نژادی، عدالت توزیعی و غیره کمک کند. لذا تبیین عدالت تربیتی نیز چون دیگر راه‌ها در گرو ملاحظاتی است که به ارجمندی عدالت مربوط می‌شوند و به برداشت‌های ما از نسبت عدالت با مطلوبیت و همچنین دلایلی که برای اعتبار اصول عدالت ارائه می‌شود، بستگی دارد. عدالت آموزشی در سال‌های اخیر یکی از پر چالش‌ترین و بحث برانگیز‌ترین مباحث در حوزه آموزش و پرورش بوده است؛ برای آنکه اهمیت این موضوع را درک کنیم لازم است ابتدا بدانیم که«عدالت آموزشی چیست».
بنا به تعریف مسئولین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی به‌معنای ایجاد امکانات لازم برای برخورداری تمام افراد دارای شرایط تحصیل از آموزش و پرورش باکیفیت و متناسب با استعداد‌ها و نیاز‌های فردی و اجتماعی است؛ به‌طوری که از حق هیچ‌یک به‌نفع دیگری استفاده نشود. این تعریفی استاندارد از عدالت آموزشی است.
سه رویکرد در زمینه تحقق عدالت آموزشی وجود دارد، یک رویکرد «مساوات گرایانه» است؛ به این معنا که همه باید به طور مساوی بدون توجه به تفاوت‌هایشان امکانات دریافت کنند. یک رویکرد «نخبه گرایی و خاص گرایی» است که طبق این رویکرد باید کاملا به افراد با استعداد به طور خاص توجه کرد. رویکرد دیگر رویکرد «واقع گرایانه» است که در این رویکرد درستی ایجاد فرصت برابر مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس برای افرادی که  توان و ظرفیت بیشتری دارند باید امکان بیشتری متناسب با توان فراهم کرد.
یکی از راهکارهای اجرای عدالت آموزشی تغییر نگرش به بودجه نظام آموزشی مدرسه است. نباید آموزش‌وپرورش را مانند دستگاه‌های اجرایی دیگر بدانیم و به‌دنبال کاهش بودجه و افراد مشغول در آن باشیم. آموزش‌وپرورش مهم‌ترین سازمان هر کشور برای تربیت مردم است. برای افزایش کیفیت خدمات آموزشی باید هزینه سرانه را افزایش داد و کلاس‌هایی با تجهیزات آموزشی به‌روز و مناسب تشکیل داد.
دیگر راهکار برای اجرای عدالت آموزشی رفع تبعیض بین آموزش عمومی و آموزش عالی است. اگر تمام امکانات آموزشی را به آموزش عالی اختصاص دهیم، از کار بنیادین در مدارس ابتدایی و دبیرستان غافل شده‌ایم که پیامدهای ناخوشایندی در پی خواهد داشت.
در محیط‌های آموزشی زمانی عدالت تحقق می‌یابد که یادگیرندگان از طریق درون‌دادها و فرایندها در مدرسه، بتوانند اهداف علمی، اعتقادی، اجتماعی و آموزشی را کسب کنند. فراهم‌کردن فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی جزئی از عدالت آموزشی است و رسیدن به عدالت آموزشی برای تمام جوامعی که آموزش‌وپرورش را یک جزء مهم در زندگی افراد می‌دانند، امری اصلی به شمار می‌رود. برای دستیابی به عدالت آموزشی و بهره‌مندی کلیه یادگیرندگان از منابع، بدون درنظرگرفتن طبقه اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی، نژاد، قومیت، زبان، مذهب و خانواده، باید توزیع منابع به شکل عادلانه و با توجه به شرایط کلیه یادگیرندگان انجام شود. برای رسیدن به این مهم و دستیابی عادلانه به فرصت‌های آموزشی، لازم است منابع انسانی کارآمد و ماهر در همه مناطق توزیع شوند. همچنین، در توزیع و تخصیص منابع همه یادگیرندگان باید نیازها و شرایط آن‌ها در نظر گرفته شوند.
اگـر عدالت اجتماعی (آموزشی) به واسطه برابری فرصت‌ها و خـدمات آموزشـی به دست آید، نیاز است مقرراتی برای روش‌هایی که این فرصت‌ها را بـرای همـه مدرسـان قابـل دسترسـی و دستیابی، قابل‌پذیرش و سـازگاری کرده‌اند و آنـان را در انتخـاب مطالـب موردنیاز و نحـوه یادگیری تقویت می‌کند، وضع شود

 

چالوس و هراز در چه روزهایی مسدود می‌شود؟
  رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا اعلام کرد که جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال از دیروز به مدت سه روز مسدود خواهد بود.  سرهنگ احمد شیرانی با اشاره به وضعیت جاده چالوس گفت: محور چالوس و مسیر رفت و برگشت آزادراه تهران – شمال بامداد ۱۶ مرداد، به‌صورت ۲۴ ساعته، مسدود است.  
وی با اشاره به محدودیت های ترددی تا پایان مرداد ماه افزود: محور چالوس از شنبه ۱۳مردادماه  تا چهارشنبه۳۱ مرداد ماه به صورت ۲۴ ساعته در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه، مسدود می‌شود. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: در این مدت تردد از محورهای جایگزین هراز و فیروزکوه امکان پذیر خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه