روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

کنترل حساب‌های بانکی اشخاص منوط به اجازه رییس دادگستری تهران شد

  استعلام و کنترل حساب‌های بانکی اشخاص در پرونده‌های قضایی مشروط به اخذ مجوز از رئیس کل دادگستری استان تهران یا نماینده مجاز از طرف او شد.
در بخشنامه‌ای که توسط علی القاصی به کلیه واحدهای قضایی استان تهران صادر شده، تاکید شده است که به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و تضییع حقوق اشخاص و نیز ایجاد ناامنی و بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضا و نظام بانکی، تمامی واحدهای قضایی در مواردی که قضات نظر به استعلام و کنترل حساب‌های بانکی اشخاص در پرونده‌های قضایی را دارند، مکلفند ضمن تهیه گزارش مختصر از پرونده، بیان مشخصات کامل شخص حقیقی یا حقوقی مورد نظر، مراتب ضرورت و علتی که مبنای درخواست کنترل حساب شده را مستقیما به حوزه ریاست دادگستری استان تهران اعلام تا پس از بررسی و اعلام نظر صرفا از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران و یا شخص مجاز از طرف وی، مجوز قانونی مطابق با ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با الحاقات و اصلاحات بعدی در این زمینه صادر و اقدام شود. همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که کلیه بانک‌های دولتی، خصوصی، موسسات مالی و اعتباری نیز صرفا در صورتی مجاز به ارائه اطلاعات هستند که تصویری از مجوز مذکور به انضمام دستور قضایی به بانک مربوطه ابلاغ و ارسال شود.
بر اساس بخشنامه مذکور، دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها و سایر واحدهای قضایی استان تهران نیز ضمن رعایت مفاد این بخشنامه مکلف هستند که تصویری از مجوز رئیس دادگستری شهرستان مربوطه را به همراه دستور قضایی به بانک مربوطه ارسال کنند.

واریز ۴ همت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی
به حساب بازنشستگان کشوری
  بنابر اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، در ۴ ماهه نخست سال جاری ۴ همت تسهیلات به بازنشستگان کشوری پرداخت شده است.
به گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، طی مدت مذکور، ۱۲۸.۲۳۸ نفر از ذینفعان از وام ضروری و وام ازدواج فرزندان و وام حمپاد (حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی فرزندان بازنشستگان کشوری) بهره‌مند شده‌اند. گفتنی است سقف پرداخت وام ضروری بازنشستگان کشوری از سال ۱۴۰۲ با افزایش صددرصدی به ۳۰ میلیون تومان رسیده است که طی ۶۰ نوبت با کارمزد ۴درصد از حقوق ذینفعان کسر می‌شود. بر این اساس، در ۳ سال گذشته، مبلغ ۱۴.۳ همت بابت انواع تسهیلات مالی تامین و به حساب بازنشستگان کشوری واجد شرایط واریز شده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، همچنین بابت تسهیلات پرداختی به بازنشستگان در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۱۸ همت در نظر گرفته شده است که تا ۴ ماهه نخست امسال، بیش از ۴ همت آن محقق شده و به حساب بازنشستگان کشوری واریز شده است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس:
آموزش و پرورش نیازمند طبیب است
  رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تنها دوره‌ای که بودجه وزارت آموزش و پرورش رشد ویژه‌ای داشته در سال قبل و همین دوره بوده است گفت: در سال گذشته بودجه این وزارتخانه رشد ۱۵ درصدی داشته دلیل آن هم رتبه‌بندی معلمان بوده است.
علیرضا منادی در اولین جشنواره ملی آفرینو گفت: برگزاری جشنواره آفرینو اقدام مناسبی در راستای سند تحول بنیادین و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است چرا که رهبری به تسری خلاقیت برخی مدارس غیردولتی به دیگر مدارس تاکید کرده بودند.
وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش نیازمند طبیب است و این مشکل با اطبای حاذق مرتفع خواهد شد.
رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه برخی می گویند هیچ گاه آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده، بیان کرد: به جرات و با صراحت می‌گویم در تنها دوره‌ای که بودجه وزارت آموزش و پرورش رشد ویژه‌ای کرده است در سال قبل و همین دوره بوده است، در سال گذشته بودجه این وزارتخانه رشد ۱۵ درصدی داشته آن هم به دلیل رتبه بندی معلمان بوده است.
منادی با بیان اینکه ۱۴ قانون در مجلس برای آموزش و پرورش مصوب شده است که یکی از آن‌ها مربوط به رتبه‌بندی معلمان بوده گفت: هرچند مقاومتهای زیادی در این زمینه انجام شد ولی نهایتا با حمایت و هدایت به سرانجام مطلوب رسید. وی با بیان اینکه این اقدام تنها سطری از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده افزود: اقدامات تحولی بسیار سخت و زمان بر است. رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان این که نظام آموزش و پرورش کشور باید بر اساس علم روز و دانش‌بنیان‌ها به روز شود ادامه داد: نظام آموزشی ایران مربوط به صد سال گذشته بوده است و باید در محتواها و شیوه‌های آموزشی با دنیای امروز حرکت و رقابت کند.
منادی با بیان اینکه نمی‌توان مدارس غیردولتی را ندیده گرفت گفت: این مدارس سرمایه‌های آموزش و پرورش هستند و باید کاری کنیم که اقتصاد آن‌ها بچرخد، بر همین اساس است که می توان انتظار داشت با رشد کیفیت آموزشی و تربیتی مواجه شویم.
وی به ضرورت حمایت از مدارس غیردولتی اشاره و عنوان کرد: تلاش می‌کنیم صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی را حمایت ویژه کنیم هر چند در این مسیر عتاب شویم.
رییس کمیسیون آموزش مجلس به برنامه‌های مورد نیاز آموزش و پرورش در دولت جدید اشاره کرد وگفت : به اقای پزشکیان پیشنهاد دادم که برای این وزارتخانه نیز مانند دیگر وزارتخانه‌های مهم و کاربردی قرارگاهی جهادی تشکیل شود تا از این طریق مشکلات این وزارتخانه احصاء و پایش شود، ما در مجلس آمادگی داریم که از ایده‌های خلاقانه حمایت کرده و نیازها و مسیر آن را مرتفع کنیم .
* مدارس غیردولتی امکان نوآوری بیشتر دارند
در ادامه غلامعلی حداد عادل عضو شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی نیز با بیان اینکه مدارس غیردولتی امکان نوآوری بیشتر دارند گفت: نوآوری مستلزم سه شرط است و کسی می‌تواند نوآوری کند که اندیشه داشته باشد زیرا هر نوآوری مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه نوآوری مستلزم اعتماد به نفس است افزود: آزادی گزینه دیگر اعتماد به نفس است زیرا ممکن است کسی اهل تفکر باشد ولی اجازه نوآوری نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه