روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کاءنات بهشتی پور: نتانیاهو جنگ طلب است

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: نتانیاهو خواستار تداوم بحران تا بهمن ماه با روی کار آمدن ترامپ است تا از حمایت‌های بیشتردولت آمریکا برخوردار شود؛ هر چند دموکرات‌ها در ماه‌های گذشته از همه جنایت های نتانیاهو حمایت کرده اند.
حسن بهشتی پورکارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که به نظر شما ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران ناشی از وجود خلاء قدرت در آمریکاست مبنی بر کناره گیری آقای بایدن ازشرکت در انتخابات دور آتی آمریکا با توجه به آنچه برخی کارشناسان و رسانه ها این موضوع را برجسته کرده اند، گفت: خیر به هیچ وجه اینگونه نیست. اینکه برخی تحلیلگران و رسانه ها عنوان می کنند کناره گیری آقای بایدن از شرکت در انتخابات آبان ماه آمریکا منجر به آن شده که نتانیاهو با مشاهده خلاء قدرت در آمریکا تصمیم ترور شهید هنیه در تهران را بگیرد بازخورد درستی از این موضوع نیست، بلکه چنین سخنانی، بیشتر به درد رسانه ها و پرکردن روزنامه ها می خورد تا حقیقت سیاست خارجی آمریکا.
وی در این باره بیان داشت: کارشناسانی که چنین اظهار نظر می کنند قطعا شناختی ازساختار قدرت و سطوح تصمیم گیری در آمریکا ندارند که موضوع خلا قدرت را مطرح کرده‌اند. آقای بایدن به دلیل سن بالا دچار حواس پرتی است، ضمن اینکه مسائل آمریکا و سیاست خارجی توسط تیمی در این کشور اداره می شود که خانم کاملا هریس نیز بخشی از آن است.
حسن بهشتی پور تصریح نمود: عدم شرکت آقای بایدن در انتخابات آمریکا به معنای وجود خلاء قدرت در این کشور نیست. آمریکا رئیس جمهور مستقلی دارد که درباره مسائل داخلی و خارجی تصمیم می گیرد اما به دلیل مشکلات آقای بایدن به ویژه حواس پرتی، مسائل به صورت تیمی مدیریت می شود.
حسن بهشتی پور گفت: در فاصله آبان ماه از برگزاری انتخابات در این کشور تا اول بهمن ماه سال جاری که رئیس جمهور جدید مسئولیت را عهده دار می‌شود عملاً آمریکا دو رئیس جمهور دارد.  رئیس جمهور منتخب که پانزدهم آبان ماه مشخص شده و رئیس جمهور مستقر،اصطلاحا روزنامه‌های آمریکایی از این وضعیت به عنوان اردک لنگ یاد می‌کنند یعنی رئیس جمهور داریم در حالی که ورئیس جمهور منتخب فرد دیگری است.
وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: ۳ ماه طول می‌کشد تا اول بهمن ماه یا 20 ژانویه رئیس جمهور منتخب رسماً کار را شروع کند. حتی در وضعیت اردک لنگ نیز مواردی مثل حمله به سومالی در دولت کلینتون ثبت شده است پس اینگونه نیست که فرمولی را حفظ کنیم و بگوییم بر این اساس کارها انجام می‌شود و چون شرایط خلاء قدرت به وجود آمده نتانیاهو از این وضعیت برای گسترش جنگ با ترور میهمان درخانه ما استفاده کرده است.
حسن بهشتی پور معتقد است: اصولا نتانیاهو جنگ طلب است چرا که بقای خود را در جنگ می‌بیند به این خاطر بحران افرینی می کند تا تداوم قدرت خود را بر اسرائیل حفظ کند.
کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفت: نتانیاهو خواستار تداوم بحران تا بهمن ماه با روی کار آمدن ترامپ است تا از حمایت‌های بیشتردولت آمریکا برخوردار شود؛ هر چند دموکرات‌ها در ماه‌های گذشته از همه جنایت های نتانیاهو حمایت کرده اند  بنابراین مسائل در آن حدی که هست باید دیده شود نه بیشتر نه کمتر.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه