روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

آمریکا دیگر تمایلی به شرکت در نبرد‌های جدید در خاورمیانه ندارد

نبرد پایدار انصارالله در دریای سرخ

 اندکی پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در سال گذشته، انصارالله یمن حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند. از آن زمان به این سو جنگ بین آنان و نیرو‌های چند ملیتی تحت رهبری آمریکا تشدید شده است. در این بازه زمانی صد‌ها کشتی مورد حمله قرار گرفته اند. شتاب حملات احتمالا در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش می‌یابد و انصارالله وعده داده اند که کشتی‌های اسرائیلی، آمریکایی و بریتانیایی بیش تری را هدف قرار دهند.
به گزارش العربی الجدید، «عبدالمالک الحوثی» رهبر جنبش انصارلله اخیراً در سخنرانی تلویزیونی گفته بود:»هر اتفاقی رخ دهد هرگز بر موضع قاطع و اصولی ما در حمایت از مردم فلسطین تاثیر نخواهد گذاشت و عملیات ما بدون توجه به هر اتفاقی ادامه خواهد یافت”.
علیرغم پیامد‌های تشدید تنش در دریای سرخ، انصارالله توقف ناپذیر به نظر می‌رسند. در اوایل ماه جولای(تیر) رهبر انصارالله گفته بود که آن گروه ۱۷۰ کشتی مرتبط با ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا را هدف قرار داده و افزوده بود که آن‌ها به دنبال تقویت عملیات در اقیانوس هند و دریای مدیترانه است. در طول هشت ماه اخیر ذخایر موشک‌های دوربرد و پهپاد‌ها به پایان نرسیده است. همچنین از پرتاب سلاح‌های جدید از جمله موشک‌های مافوق صوت و قایق‌های پهپاد انفجاری خبر داده اند.
انصارالله اثبات کرده اند که زرادخانه پیشرفته و متنوعی از تسلیحات در اختیار دارند. حملات مداوم آنان به خطوط کشتیرانی در سواحل یمن و آخرین حمله پهپادی شان به تل آویو نشان می‌دهد که آن گروه توانایی‌های قابل توجهی برای مختل کردن تحرکات قدرت‌های جهانی و  منطقه‌ای دارد. در نتیجه، دست کم گرفتن انصارالله یک اشتباه استراتژیک خواهد بود.
موقعیت رو به رشد انصارالله
عملیات انصارالله که برای حمایت از فلسطینیان در غزه انجام می‌شود موقعیت آن جنبش در یمن را تغییر داده است. چنین حملاتی تعداد زیادی از حامیان و مبارزان را با انصارالله همراه کرده و به آن گروه امکان کنترل بیشتری داده است. در حالی که انصارالله برای ارتقای جایگاه خود و تقویت اهرم‌های شان در استراتژی نظامی تکیه کرده اند همزمان به رشد پایگاه محبوبیت شان نیز اهمیت داده اند. «عبدالرحمن ناصر» ۲۸ ساله ساکن صنعا می‌گوید نبرد انصارالله علیه منافع آمریکا در دریای سرخ و حملات آن گروه به اسرائیل باعث محبوبیت بیش‌تر آنان شده است. ناصر برای شرکت در راهپیمایی روز جمعه علیه جنگ اسرائیل در غزه به میدان السبعین می‌رود و می‌گوید از حضور حجم بالای جمعیت در آن تجمع شگفت زده شده است. او می‌گوید: «این میلیون‌ها نفر هر جمعه به درخواست رهبر انصارالله گردهم می‌آیند. پیش از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و پیش از حملات انصارالله علیه اسرائیل رهبر گروه انصارالله، تعداد زیادی از جمعیت را بسیج نمی‌کرد”.
ناصر می‌افزاید: «موضع بسیاری از یمنی‌ها به نفع انصارالله تغییر کرده و وجهه انصارالله تقویت شده است. صرفا کسانی که در یمن زندگی می‌کنند می‌توانند این تغییر رخ داده در افکار عمومی را درک کنند”.
اعتماد به انصارالله با توجه به قابلیت‌های نظامی عظیم آن گروه و محبوبیت روزافزون آن امروز در نقطه اوج خود قرار دارد. در نتیجه، انصارالله هیچ واهمه‌ای از درگیر شدن در جنگ با مخالفان محلی یا قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی از جمله آمریکا و اسرائیل از خود نشان نمی‌دهد.
نبرد پایدار دریای سرخ
متوقف ساختن حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن یک کار طاقت‌فرسا برای قدرت‌های غربی از جمله واشنگتن و لندن بوده است. زمانی که از آمریکا و بریتانیا انتظار می‌رفت تهدیدات متوجه از جانب انصارالله را خنثی کرده و توانایی‌های موشکی و پهپادی آن گروه را کاهش دهد. با این وجود، صد‌ها حمله هوایی ایالات متحده و بریتانیا نتوانسته زرادخانه موشکی و پهپادی آن گروه را کاهش دهد.
مقام‌های نظامی آمریکایی اعتراف می‌کنند که مبارزه با انصارالله برایشان بسیار دشوار است. «برایان کلارک» از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا و عضو ارشد در اندیشکده هادسون گفته بود: «بدون تردید این پایدارترین نبردی بوده که نیروی دریایی ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم به خود دیده است”.
از اواخر سال گذشته که تشدید تنش در دریای سرخ آغاز شد نیروی دریایی ایالات متحده بیش از ۱۰۰ موشک استاندارد زمین به هوا که هر کدام ۴ میلیون دلار قیمت دارند را برای سرنگونی پهپاد‌های ده هزار دلاری انصارالله شلیک کرده است.
ابرناو آمریکایی یو اس اس تئودور روزولت در تاریخ ۱۲ جولای(۲۲ تیر) به دریای سرخ رسید و جایگزین ناو یو اس اس دوایت آیزنهاور شد. ناو یو اس اس دوایت آیزنهاور برای انجام ماموریت‌های نجات از طریق بالگرد برای کشتی‌هایی که در معرض حملات انصارالله قرار داشتند تجهیزاتی حیاتی قلمداد می‌شد. علیرغم وجود تجهیزات نظامی عظیم آمریکا در منطقه پهپادها، موشک‌ها و قایق‌های انصارالله کماکان راهی برای ضربه زدن به کشتی‌ها پیدا می‌کنند. به بیان ساده عملیات نظامی غرب پرهزینه بوده و نتوانسته از حملات انصارالله به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن یا سایر نقاط منطقه جلوگیری کند.
اجتناب از بروز یک جنگ همه جانبه
مخالفان انصارالله استدلال می‌کنند که بازپس گیری استان حدیده و بنادر آن اولین گام برای پایان دادن به تهدیدات علیه خطوط کشتیرانی بین‌المللی خواهد بود. با این وجود، مفسران سیاسی یمنی معتقدند که چنین اقدامی باعث بروز یک جنگ همه جانبه خواهد شد سناریویی که آمریکا به دنبال آن نیست.
“مصطفی ناجی» مفسر یمنی می‌گوید: «ایالات متحده دیگر تمایلی به شرکت در نبرد‌های جدید در خاورمیانه به ویژه پس از تجربه خود در افغانستان و عراق ندارد. دخالت آمریکا در جنگ یمن بی معنی خواهد بود، زیرا به معنای گسترش جنگ است”.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه