روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد - شماره 4647

کشش برای کاهش تورم


 نوید گرایی- تورم را می‌توان پرکاربردترین اصطلاح اقتصاد امروز ایران دانست. ازآنجایی‌که می‌توان نرخ تورم را مستقیماً در کیفیت زندگی خود احساس کرد، مردم همواره به دنبال اخبار مرتبط با این شاخص اقتصادی هستند. دولت‌ها همواره تلاش می‌کنند تا با اعمال سیاست‌های پولی و مالی مناسب و به‌موقع، نرخ تورم را متعادل کرده و به کمتر از ۳ درصد برسانند. تورم ۱ تا ۳ درصد معمولاً باعث بهبود وضعیت اقتصادی شده و سطح تقاضای کل را با شیبی مثبت حفظ می‌کند. اما نرخ‌های بالای سه درصد که در برخی از کشور به بیش از ۲۰ درصد هم می‌رسد می‌تواند آثار بسیار مخربی روی جامعه بگذارد. در مقاله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیر به تعریف تورم، نحوه کنترل آن و اثرات مخرب رشد بی‌رویه خواهیم پرداخت.
سال‌های زیادی است که تورم گریبان‌گیر اقتصاد ایران است و هر یک از آحاد اقتصادی درکی فراتر از تعریف این مفهوم در اقتصاد پیدا کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. افزایش در سطح عمومی قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معادل با تورم است. به عقیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اقتصاددانان پولی نظیر میلتون فریدمن، تورم همیشه و همه‌جا پدیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای پولی است. عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر از اقتصاددانان نظیر توماس سارجنت آن را پدیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مالی و نشئت‌گرفته از ناترازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قلمداد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. قطعاً شناسایی علل اصلی پیدایش و پایداری تورم در اقتصاد ایران به مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی با آن کمک بسیاری خواهد کرد.
اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد افزایش و کاهش نرخ تورم است. ممکن طی یک سال نرخ تورم از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد. این بدان معنی است که همچنان قیمت‌ها در حال افزایش‌اند اما شیب افزایش قیمت کم‌تر شده است. نرخ تورم اگر بیش از حد باشد می‌تواند اثرات بسیار مخربی اعم از تعطیلی کسب‌وکارها، افزایش تمایل به فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی غیرمولد، کاهش رفاه جامعه و سقوط شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی به جامعه تحمیل کند. رشد نرخ تورم می‌تواند به‌صورت دومینووار تمام اقتصاد یک کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین علت، معمولاً تصمیم‌گیرندگان اقتصادی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد) تمام توان خود را برای کنترل این نرخ در جهت کاهش آن به کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. ابزارهای زیادی در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار دارد .
کارشناسان اقتصادی، اتخاذ تدابیر مناسب در راستای انضباط پولی و ممانعت از افزایش غیرمنطقی متغیرهای پولی متناسب با هدفگذاری تورمی، برنامه‌ریزی برای کاهش مستمر کسری بودجه دولت، کاهش بدهی دولتی‌ها به بانک مرکزی و افزایش استقلال بانک مرکزی را از ابزارهای کاهش تورم معرفی می کنند.
در حال حاضر مساله تورم در ایران به صورت معضلی چندوجهی نمایان است. شکل‌گیری و ایجاد فضای تورمی فعلی به‌صورت توام حاصل کشش تقاضا، فشار هزینه و وجود مشکلات ساختاری تشدیدکننده تورم در اقتصاد کشور است​. زیرا از یک طرف طی سال‌های متمادی شاهد بی‌انضباطی‌های مالی  از جمله کسری بودجه‌های سنواتی، شکل‌گیری رفتارهای سلطه‌گرانه مالی و به دنبال آن بی‌انضباطی پولی از جمله افزایش بی‌رویه سطح نقدینگی بوده‌ایم و از طرف دیگر نیز افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید در بنگاه‌ها مانند هزینه‌های تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز‌، افزایش دستمزدهای سنواتی، افزایش هزینه‌های مرتبط با حامل‌های انرژی و موارد دیگر به فروضی ثابت برای سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های تولیدی تبدیل شده است.
کاهش تورم هم می‌تواند نتایج مثبت به همراه داشته‌باشد و هم نتایج منفی. در شرایطی که همراه تورم پایین، رونق اقتصادی وجود داشته‌است، کاهش بیشتر تورم می‌تواند روند رشد اقتصادی را مختل کند. اما در کشورهای دارای تورم ناسالم و همچنین در شرایط رکود تورمی، کاهش آن به‌طور معمول مفید است اگرچه نتایج منفی کوتاه‌مدت به همراه داشتهٰ‌باشد.


گذرنامه زیارتی اربعین
 نیاز به تمدید دارد؟
  رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند.
سرهنگ زراعت‌کار  با بیان این مطلب در یک برنامه رادیویی، اظهار کرد: روند صدور گذرنامه آغاز شده و نتیجه آن هم جلوگیری از ازدحام در ادارات گذرنامه به‌ویژه در شرایط آب‌وهوای گرم و لزوم کاهش مصرف برق است. وی با اشاره به اینکه گذرنامه زیارتی از سال قبل برای زائران حسینی طراحی شد و مردم در طول سال می‌توانند از گذرنامه زیارتی استفاده کنند افزود: توصیه اکید ما به مردم این است که برای گذرنامه زیارتی از طریق ورود به برنامه کاربردی «پلیس من» درخواست دهند. این برنامه آموزش‌های گام‌به‌گام را ارائه می‌کند و مردم بدون مراجعه به ادارات گذرنامه و پلیس +۱۰ می‌توانند گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند. رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ این را هم گفت: تعدادی از شهروندان سؤال داشتند آیا کسانی که گذرنامه زیارتی در سال‌های قبل گرفتند نیاز به تمدید دارد یا خیر که از همین‌جا اعلام می‌کنم کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه