روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد - شماره 4646

سه اصل «‌حکمت، عزت و مصلحت»


 مجتبی فرزادی- سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر حکمت و مصلحت، بر اصل عزت بنا شده است. تحقق این اصل برآمده از فقه اسلامی، مستلزم تغییرات اساسی در سطوح ساختاری و رفتاری است.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بنابر دستورهای دینی و تاکید مقام‌معظم‌رهبری بر سه اصل «‌حکمت، عزت و مصلحت» استوار است.  تاکید روی این سه اصل به‌صورت توامان از درایت‌های سیاستگذاری رهبر انقلاب است؛ چراکه هر یک از این اصل‌ها اگر به تنهایی مورد تاکید قرار گیرد ممکن است به نتایج و اصول دیگر منجر نشود.
 اگر صرفا تاکید روی «حکمت» باشد ممکن است معنای عقلانیت و محاسبه‌گری تا خدشه‌دار شدن عزت ملی نیز به پیش رود. حال که قرار است این سه اصل با هم دیده شود و در کنار هم تفسیر شود، می‌توان از سوء فهم‌های ناشی از تک‌بُعدی‌نگری جلوگیری کرد و عزت را با دو همتای خویش یعنی حکمت و مصلحت تفسیر کرد.  سوال این است: اگر کشوری چون آمریکا از روی ظلم و استکبار و زورگویی، حق مسلم مردم ایران را نادیده بگیرد و دارایی‌هایشان را بلوکه کرده باشد، آنگاه تلاش جهت آزاد کردن این پول‌ها و رساندن نفع آن به ملت تا جای ممکن، خلاف عزت است؟ نکته مهم در تفسیر عزت این است که عزت درمقابل ذلت است و نه ضعف. ممکن است کشورمان در برخی جهات ضعیف باشد و لذا دست برتر را درمقابل استکبار از آن جهات نداشته باشد، اما این ضعف را نمی‌توان ذلت تفسیر کرد.  زمانی عده‌ای براساس حکمت و مصلحت، عزت داشتن در سیاست خارجی را امری موهوم و خودفریبی می‌دانستند . و درنهایت باید گفت تحقق عزت در سیاست خارجی براساس نگاه همه‌جانبه به کنش‌های مسئولان است. در همین زمینه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پردازش معنای سه کلیدواژه «عزت، حکمت و مصلحت» در مقوله سیاست خارجی، گفته اند: «عزت»، نفی «دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر است.
ایشان تکیه نکردن بر اصول در سیاست خارجی را خلاف عزت و باعث تذبذب دانستند و افزودند: در همه مسائل جهانی در «حرف و اقدام و مواجهه با اقدام دیگران»، عزتمندانه و متکی بر اصول حرکت می‌کنیم.
رهبر انقلاب معنای حقیقی «حکمت» را رفتار و گفتار «خردمندانه، ‌اندیشیده ‌شده و محاسبه ‌شده» برشمردند و گفتند: هر حرکتی در سیاست خارجی باید عقلانی و فکر ‌شده باشد و تصمیمات و اقدامات دفعی و بدون حساب در مقاطعی به کشور ضربه زده است. ایشان نداشتن اعتماد بی‌جا به طرف‌های مقابل را روی دیگر مفهوم «حکمت» برشمردند و گفتند: البته نباید هر حرفی را در عالم سیاست دروغ دانست؛ چرا که حرف‌های صادقانه و قابل قبول وجود دارد اما نباید به همه حرف‌ها اعتماد کرد. «مصلحت» به مفهوم داشتن انعطاف در موارد لازم برای دور زدن موانع سخت و صخره‌ای و ادامه دادن مسیر، کلیدواژه مهم دیگری بود که رهبری به تبیین آن پرداختند.
ایشان گفتند: حفظ اصول منافاتی با مصلحت به معنای یاد شده ندارد. البته چند سال قبل که مفهوم «نرمش قهرمانانه» مطرح شد، در خارج و برخی در داخل برداشت غلط کردند؛ چرا که مصلحت یعنی یافتن راهی برای گذشتن از کنار موانع دشوار و ادامه دادن راه برای رسیدن به هدف.


مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد؛
پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی
 مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۴۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان این سازمان با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: رقم تسهیلات پرداختی به بازنشستگان سازمان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و به رقم ۳۰ میلیون تومان رسیده است.
میرهاشم موسوی ارتقای معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات که با همکاری بانک رفاه کارگران به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود، مرحله اول از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری است. در سال گذشته ۲۵۹ هزار فقره وام ۲۰ میلیون تومانی در هفت مرحله به بازنشستگان پرداخت شد. رقم تسهیلات پرداختی در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته و تا پایان سال جاری تلاش خواهیم کرد تعداد وام‌های پرداختی امسال را هم نسبت به سال گذشته افزایش دهیم. وی همچنین افزود: برنامه‌ریزی و تدارکات اعزام بازنشستگان به سفر معنوی مشهد مقدس نیز انجام شده و در مرحله تکمیل است و ان‌شاءالله اولین گروه بازنشستگان به زودی به این سفر معنوی اعزام می‌شوند. به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفتنی است ثبت‌نام اولین مرحله وام بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال جاری از ابتدای تیر ماه سال جاری در کانون‌های بازنشستگان آغاز شد و به هر استان متناسب با جمعیت بازنشستگان استان، سهمیه مشخصی اختصاص یافته بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه