روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد - شماره 4644

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران:

۱۱۶ همت از مطالبات گندم‌ کاران معوق شده است


  مدیرعامل بنیادملی گندم‌کاران گفت: روزانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تن گندم تحویل دولت می‌شود که این عدد به بیش از ۹.۵میلیون تن به ارزش ۱۶۶همت رسیده و نزدیک به ۱۱۶همت از مطالبات معوق شده است.
علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: تا کنون بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از سوی گندم کاران تحویل دولت شد. روزانه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن گندم خریداری می‌شود که این عدد به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه ارزش ریالی این حجم از گندم تحویلی به دولت بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان (همت) است، گفت: تا ابتدا هفته ۵۳.۶ همت پرداخت شد اما نزدیک به ۱۱۶ همت از مطالبات همچنان باقی مانده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه سخن از پرداخت ۴۳ همت داشت و اینکه به زودی تسویه می‌شود.
وی تصریح کرد: حتی اگر این ۴۳ همت واریز شود باز هم ۷۳ همت از مطالبات باقی مانده و با توجه به خرید روزانه این عدد هر روز بیشتر می‌شود.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به عقب افتادگی پرداخت مطالبات کشاورزان عنوان کرد: هنوز با گندم کاران بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان که جز تحویل دهندگان نخست بودند تسویه نشده و برخی از استان‌ها هم ریالی دریافت نکرده‌اند.
ایمانی با بیان اینکه خرید تضمینی ۱۶ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تا ابتدای هفته خریداری شد.
این کارشناس حوزه کشاورزی عنوان کرد: برداشت در مناطق سردسیر مانند اردبیل، زنجان آذربایجان شرقی و غربی و… تا پایان شهریور ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و نزدیک به ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی انجام شود.
ایمانی با اشاره به تأمین بذر سال زراعی آینده خاطرنشان کرد: حدود ۴۵۰ هزار تن گندم برای تأمین بذر سال زراعی آینده از سوی دولت خریداری می‌شود به اضافه حدود ۱.۲ میلیون تن که خود کشاورزان نگهداری می‌کنند و به این ترتیب حدود ۲ میلیون تن گندم برای کشت سال آینده ذخیره می‌شود.
وی با گلایه از روند پرداخت مطالبات اظهار کرد: کشاورزان در ایران خرده مالک بوده و با ۷ تا ۸ ماه زحمت برای پرداخت مطالبات به بانک، فروشنده کود، کمباین کار، کامیون دار و… نیاز دارند تا سر موعد یا نهایت با ۱۰ روز تأخیر پول خود را دریافت کنند. این در حالی است که هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده ناچار است برای کشت دوم استقراض کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه