روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد - شماره 4644

آیا عارف مکمل خوبی برای پزشکیان است؟

پایان حرف درمانی!

 «در شرایط کنونی انتخاب آقای عارف را بسیار هوشمندانه می‌بینم و آن را عقلایی ارزیابی می‌کنم. آقای عارف می‌تواند کاملا مکمل آقای پزشکیان باشد و طبیعتا درهمان فضای گفتمانی که آقای پزشکیان حامل و عامل آن است پیش برود. ایشان طبیعتا در همان فضا می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی را به آقای پزشکیان بکند، مضاف بر اینکه اگر تعبیر زیبای مرحوم شریعتی را بکار بگیریم عارف یکی از حَسن بن محبوب‌های جامعه امروز ماست.»
محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: در دولت دوم آقای خاتمی که عارف معاون اول بود بر اساس آنچه تاریخ پسا انقلاب ما به تصریح آمار وارقام می‌گوید موفق‌ترین و شکوفا‌ترین دولت پس از انقلاب ما دولت دوم آقای خاتمی بوده است، طبیعی است من که در آن فضا بودم می‌دانم که نقش ایشان در زمینه مدیریتی چقدر پر رنگ بود.
در شرایط کنونی انتخاب آقای عارف را بسیار هوشمندانه می‌بینم و آن را عقلایی ارزیابی می‌کنم. آقای عارف می‌تواند کاملا مکمل آقای پزشکیان باشد و طبیعتا درهمان فضای گفتمانی که آقای پزشکیان حامل و عامل آن است پیش برود. ایشان طبیعتا در همان فضا می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی را به آقای پزشکیان بکند، مضاف بر اینکه اگر تعبیر زیبای مرحوم شریعتی را بکار بگیریم عارف یکی از حَسن بن محبوب‌های جامعه امروز ماست.
اگر بگوییم کسی نمی‌تواند وارد دریای سیاست و قدرت شود و خیس و آلوده نشود چون امثال عارف را داریم نمی‌توانیم از این منظر یک قاعده کلی و قبال تعمیمی ایجاد کنیم چون ایشان در قدرت و سیاست بوده‌اند اما سالم و پاک زیسته و خیس نشده است.
با در نظر گرفتن اینکه آقای عارف فردی اهل نظرو فردی اهل درس و بحث است و شاگرداول بهترین دانشگاه‌های جهان است و صاحب نظریه و تئوری بین المللی است ولی نمی‌تواند در اجرا موفق باشد نمی‌توانیم چشم‌هایمان را بر روی دولت دوم آقای خاتمی ببندیم.
در دولت دوم آقای خاتمی که ایشان معاون اول بود بر اساس آنچه تاریخ پسا انقلاب ما به تصریح آمار وارقام می‌گوید موفق‌ترین و شکوفا‌ترین دولت پس از انقلاب ما دولت دوم آقای خاتمی بوده است، طبیعی است من که در آن فضا بودم می‌دانم که نقش ایشان در زمینه مدیریتی چقدر پر رنگ بود. ایشان بر خلاف عده‌ای که در جامعه ما یاد گرفته‌اند که حرف درمانی می‌کنند و هرکجا که در عمل و مدیریت کم می‌آورند سخنرانی قهار میکنند، در این فضا‌ها نیست و کم سخن می‌گویند ولی در عین حال با عمل با مردم سخن می‌گوید.
ایشان در کارهای مختلف مدیریتی، هر کجا که بوده کاملا موفق عمل کرده مضافا اینکه تصریح میکنم که یک قاعده‌ای در ذهن مردم ما به تجربه جاریست که اگر کسی سالم است آب ندیده و گرنه شناگر ماهری است خُب ایشان بارها آب دیده وشناگر ماهری نبوده است.
تلاش نکرده خود و خانواده خود و اطرافیانش را در قدرت و سیاست سهیم کند، سالم زیسته و این چیزی است که مردم ما امروز به آن نیازمند هستند، یعنی در این فضایی که بالاخره فساد همه جا را فراگرفته و بسیاری از کسانی که وارد عرصه قدرت شده‌اند به آلودگی‌های مختلف مزین شده‌اند و فضا را نیز آلوده کرده اند، ایشان به هر حال این تجربه را نیز دارد که هیچگاه از این فضاها استفاده نکرده و این می‌تواند کاملا مکمل آقای پزشکیان که خودشان هم به همین صفات و دست پاکی؛ سلامت نفس، کم سخن گفتن و عمل کردن مشهور هستند باشد.
ضمن اینکه الان جامعه ما به مدیرانی احتیاج دارد در تراز ملت بزرگ ایران، به کسانی احتیاج ندارد که در سخن گفتن هم نمی‌دانند فعل و فاعل را چگونه بکار گیرند. به کسانی احتیاج دارد که با سر بلند بتواند بگوید این مسئول و مدیر ارشد من است، آقای عارف به علت سوابق خاصی که دارد و شاید برخی از آن‌ها شخصا فقط مختص به خود ایشان است طبیعتا می‌تواند درشرایط کنونی بسیار کمک کند، مضافا اینکه ایشان می‌تواند جریان عقلایی اصلاح طلبی را در این فضا بسیج کند و به حرکت در بیاورد، می تواند فضای کارشناسان جدی جامعه و دانشگاهیان فاضل و اهل کار و کارشناسان را در فضای آقای پزشکیان بسیج بکند و خُب طبیعتا اینها می‌تواند برای آینده کشور بسیار مفید واقع شود.
عارف با دکتر پزشکیان از نظر چارچوب‌های فکری و رویکردها همخوانی دارند
عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با تأکید بر اینکه محمدرضا عارف برای معاون اولی رئیس جمهوری انتخاب شایسته و خوبی بوده، گفت: من فکر می‌کنم دکتر عارف می‌تواند کمکی که دکتر پزشکیان از طرف معاون اول برای اداره دولت نیاز دارد را برآورده کند و تجربیات ارزشمندش را در اختیار دولت او بگذارد. سن ایشان هم آنقدر زیاد نیست که مانع انجام وظایف معاون اولی باشد.
علی شکوری‌ راد ، در خصوص معرفی محمدرضا عارف به عنوان معاون اول مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم، اظهار داشت: به نظر من انتخاب شایسته‌ای بوده و ایشان همکار خوبی برای دکتر پزشکیان خواهد بود؛ چون از نظر چهارچوب‌های فکری و رویکردها همخوانی دارند و می‌تواند هماهنگی خوبی با دکتر پزشکیان داشته باشد.
عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات تأکید کرد: دکتر پزشکیان اگر می‌خواست خودش انتخاب کند و دستش برای انتخاب باز بود، شاید راحت‌تر بود که در بین گزینه‌های بیشتری دنبال معاون اول بگردد و فردی جوان‌تر را انتخاب کند. ولی در شرایطی که دستش برای انتخاب کاملا باز نیست، به نظر من این انتخاب، در میان گزینه‌هایی که می‌توانست انتخاب کند، گزینه شایسته و خوبی است.
وی با بیان اینکه باید همه برای موفقیت دولت دعا کنیم، گفت: من فکر می‌کنم دکتر عارف می‌تواند کمکی که دکتر پزشکیان از طرف معاون اول برای اداره دولت نیاز دارد را برآورده کند و تجربیات ارزشمندش را در اختیار دولت او بگذارد. سن ایشان هم آنقدر زیاد نیست که مانع انجام وظایف معاون اولی باشد.
شکوری راد در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه برخی کارشناسان، دولت آقای پزشکیان را دولت سوم آقای خاتمی می‌دانند، تأکید کرد: به نظر من دادن این عنوان کمکی به دکتر پزشکیان نمی‌کند. دکتر پزشکیان باید دولت اول خودش را تشکیل بدهد و همه ما باید کمک کنیم که این اتفاق رخ بدهد. اینکه دکتر پزشکیان را زیر چتر شخص دیگری ببریم، کمکی به او نیست و حتی به آن شخص هم خدمتی محسوب نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه همه باید کمک کنیم که هم دکتر پزشکیان و هم دکتر عارف در کاری که بر عهده گرفته‌اند موفق باشند، یادآور شد: عده‌ای در فضای مجازی دوست دارند که این عناوین را برای جلب توجه استفاده کنند و ممکن است برای بعضی‌ها هم جلب توجه کند؛ ولی من فکر می‌کنم این نه کمکی به دکتر پزشکیان و نه خدمتی به آقای خاتمی است.
عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص کمکی که عضویت محمدرضا عارف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت چهاردهم می‌کند، گفت: من فکر نمی‌کنم این وجه آقای دکتر عارف کمک چندانی به دکتر پزشکیان بکند. چون خود دکتر پزشکیان هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؛ یعنی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام لزوما اعتبار ایجاد نمی‌کند. خود فرد باید اعتبار داشته باشد. آقای دکتر عارف اعتبار اجرایی خوبی دارد که می‌تواند از آن در کمک به دکتر پزشکیان استفاده کند؛ نه به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان اعتبار شخص دکتر عارف.
محمد هاشمی به خبرنگار جماران گفت:از نظر سیاسی آقای دکتر عارف اعتدالگرا است و افراطی نیست؛ و در حقیقت می‌شود گفت که فراجناحی است. یعنی با شعارها و معیارهایی که آقای دکتر پزشکیان برای تشکیل کابینه و همکارانشان مطرح کرده‌اند، آقای دکتر عارف کاملا مناسب است و در این چهارچوب هست. بنابراین انتخاب مبارکی بوده و ان شاء الله آثار مثبتی هم خواهد داشت.
عارف اعتدالگرا است و افراطی نیست
عضو هیأت مؤسس حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر اینکه عارف یک شخص باسواد و با تجربه است، گفت: از نظر سیاسی هم ایشان اعتدالگرا است و افراطی نیست؛ و در حقیقت می‌شود گفت که فراجناحی است. یعنی با شعارها و معیارهایی که آقای دکتر پزشکیان برای تشکیل کابینه و همکارانشان مطرح کرده‌اند، آقای دکتر عارف کاملا مناسب است و در این چهارچوب هست. بنابراین انتخاب مبارکی بوده و ان شاء الله آثار مثبتی هم خواهد داشت.
محمد هاشمی ، در خصوص انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم، اظهار داشت: آقای دکتر عارف یک شخص باسواد و عالم است و استاد دانشگاه بوده و هست. یعنی از نظر علمی کاملا در سطح بالا قرار دارد. از نظر تجربی هم چون در دولت آقای خاتمی معاون اول بوده، تجربه مناسب و خوبی در این زمینه دارد.
عضو هیأت مؤسس حزب کارگزاران سازندگی افزود: از نظر سیاسی هم ایشان اعتدالگرا است و افراطی نیست؛ و در حقیقت می‌شود گفت که فراجناحی است. یعنی با شعارها و معیارهایی که آقای دکتر پزشکیان برای تشکیل کابینه و همکارانشان مطرح کرده‌اند، آقای دکتر عارف کاملا مناسب است و در این چهارچوب هست. بنابراین انتخاب مبارکی بوده و ان شاء الله آثار مثبتی هم خواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر عضویت محمدرضا عارف در مجمع تشخیص مصلحت نظام در موفقیت دولت چهاردهم، گفت: باید در کشور همسویی وجود داشته باشد و همین طور که آقای دکتر پزشکیان بارها گفته‌اند، دعوا نباشد و تعامل و همراهی باشد. بنابراین عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام امتیاز مثبتی است که دکتر عارف دارد و اینها به تسهیل موارد کمک می‌کند.
هاشمی یادآور شد: مسأله مهمی که در کشور ما وجود دارد و در گذشته هم از آن زیان‌هایی دیده‌ایم، بحث «اعتماد» است؛ که هم مردم به مسئولین اعتماد داشته باشند و هم مسئولین بالاتر به مسئولین پایین‌تر اعتماد داشته باشند. مثلا اگر رهبری به سران قوا اعتماد داشته باشد، جنبه‌های مثبت قضیه است که به حل مشکلات و ان شاء الله جلب اعتماد مردم کمک می‌کند.
وی تأکید کرد: وظیفه معاون اول تهیه مصوبات دولت و ابلاغ آنها است و اینکه در چهارچوب وظایف هیأت وزیران با آنها تعامل داشته باشد. در چهارچوب وظایف معاون اول، به نظر من ایشان کاملا موفق است و می‌تواند؛ چون هم تجربه و هم علمش را دارد. از نظر سیاسی هم همین طور که گفتم، وابستگی ندارد که مانع شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه