روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد - شماره 4642

کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات

روسای جمهور ایران و آمریکا تا چه حد قادر به بهبود سیاست خارجی فی مابین خواهند بود


  کارشناس روابط بین الملل گفت: باید بدانیم ترامپ امروز متفاوت ازترامپ  ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰  است. در صورت روی کار آمدن ترامپ، با ترامپی قدرتمندتر از دوره نخست رو به رو می شویم ضمن اینکه معاون وی جوان بسیار تندرو و رادیکالی است
مهدی مطهرنیا آینده پژوه سیاسی و استاد روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این سوال که انتخابات آمریکا و ورودیک رئیس جمهور تازه به دولت در ایران وآمریکا چه اثراتی روی سیاست خارجی دو کشور درآینده ای نه چندان دور می تواند بگذارد، گفت:  مساله حائز اهمیت در خصوص تنظیم روابط و راهبرد بین ایران و آمریکا اینگونه نیست که دولتها تصمیم گیرندگان اصلی باشند چرا که تصمیم گیرندگان نهایی در ارتباط با سیاست خارجی در دولت حضور ندارند.
وی در این باره افزود: در ایران نظام رهبری تصمیم سازی بسیار قدرتمند بر تصمیم گیری دولت دارد. به عبارت دیگر نظام سیاست خارجی در تهران و واشنگتن معکوس همدیگر است، به این معنا که در ایران سامانه و سازمان رهبری و در مرکزیت آن رهبر، تصمیم گیرنده نهایی است در آمریکا اگرچه رئیس دولت فدرال به عنوان رئیس جمهور در سامانه و ساختار قدرت مرجعیت دارد ولی تحت اثر شدید سامانه‌ها، تصمیم گیرنده در حوزه سیاسی و امنیتی است.
مهدی مطهر نیا کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: در واقع در ایران رهبر اصل است و در آمریکا رهبری اصالت دارد بدین ترتیب باید گفت با عوض شدن رئیس جمهور در ایران و ورود وزیر امور خارجه اتفاق چندانی رخ نمی‌دهد در حالی که در ایالت متحده آمریکا با عوض شدن رئیس جمهور به عنوان رهبر دولت فدرال اتفاق چندانی رخ نمی‌دهد. اینجا نقطه تشابه و به هم پیوستگی وضعیت تهران و واشنگتن مشخص می شود چرا که در تهران آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور روی کار آمده اما در نهایت وی تصمیم گیرنده نهایی مسائل مرتبط با سیاست خارجی کشور نیست.
وی خاطر نشان کرد: در ایالات متحده آمریکا نیز چنانچه آقای ترامپ یا خانم کامالا هریس به قدرت برسند در نهایت،  پارادایم‌ها، دکترین ها، سیاست‌های کلان و نقشه راه معینی در رابطه با برخورد با ایران دارند اما مساله حائز اهمیت این است که استراتژی تاکتیک و تکنیک هر رئیس جمهور در قالب زبان و ادبیات متمایز از دیگری است.
مهدی مطهر نیا دراین باره تصریح نمود: ضمن اینکه باید بدانیم ترامپ امروز متفاوت ازترامپ  ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰  است. در صورت روی کار آمدن ترامپ، با ترامپی قدرتمندتر از دوره نخست رو به رو می شویم ضمن اینکه معاون وی جوان بسیار تندرو و رادیکالی است.
مهدی مطهرنیا استاد روابط بین الملل گفت: باید بر این نکته تاکید کرد اگرچه کاملا هریس موافق حمایت از حقوق فلسطینیان برای تشکیل یک دولت مستقل است یا به طور متمایز گاه و بیگاه به عرصه دیپلماسی در برخورد با تهران در چهارچوب گفتمان دموکرات‌ها تاکید دارد اما حتی بخش چپ دموکرات‌ها نیز در عمل در ارتباط با پرونده ایران با جمهوری‌خواهان مخرج مشترک دارند اما تنها در روش مقابله با تهران از همدیگر متمایز هستند.
وی افزود: بی تردید آنچه در ماه های گذشته در پیش روی ماست را باید از این چارچوب بررسی کرد. درست است سنت فکری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در عرصه سیاست خارجی از هم متمایز است اما در نهایت فراتر از استراتژی‌ها در نقشه راه در سیاست‌های کلان در داکترین و در پارادایم حاکم بر استراتژی‌ها با هم همگام هستند و نهادهای ساماندهی و سازماندهی شده در عرصه سیاست خارجی با وضعیت فعلی در ایالات متحده آمریکا آنچه درباره ایران قرار به عملیاتی شدن باشد  را به منصه ظهور و عملیاتی شدن هدایت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه