روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد - شماره 4641

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:

دکل حفاری الوند سال ۱۴۰۴ آماده انجام عملیات حفاری می‌شود


 مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه دکل حفاری الوند بهمن‌ پارسال برای انجام تعمیرات اساسی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی به کیش منتقل و از اسفند تعمیرات آن آغاز شده است، گفت: با توجه به پیشرفت مناسب برنامه تعمیراتی، پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا اردیبهشت‌ سال آینده، آماده انجام عملیات حفاری شود.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، علیرضا مهدی‌زاده در بازدید از روند تعمیرات اساسی دکل حفاری الوند در منطقه عملیاتی کیش بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود بازار دکل دریایی در کشور، بازگشت این دکل، نقش مهمی در انجام عملیات و کاهش هزینه‌های تعمیرات چاه‌های منطقه سیری خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در پایان افزود: آخرین بار، بیش از ده سال پیش تعمیرات این دکل در خارج از کشور انجام شده، اما این کار از سوی پیمانکاران داخلی در حال انجام بوده و از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
بر اساس این گزارش، در این بازدید شهسوار ارغش، مدیر منطقه عملیاتی کیش ضمن قدردانی از حمایت‌های همه‌جانبه مدیرعامل شرکت درباره تسریع در پرداخت‌ها و تفویض اختیارات به تیم منطقه عملیاتی در فرآیند برگزاری مناقصات، گزارش کاملی از اقدام‌های انجام شده در دوره تحویل‌گیری دکل، پیشرفت و چالش‌های اجرای پروژه مطرح کرد.

چراغ سبز آمریکا به شرکت هندی
 برای واردات نفت ونزوئلا
 شرکت ریلاینس اینداستریز هند موافقت دولت آمریکا را برای ازسرگیری واردات نفت از ونزوئلا، دریافت کرد.شرکت‌های پالایشگاهی هند مانند ایندین اویل و ریلاینس اینداستریز، پس از لغو موقتی تحریم‌های آمریکا در اکتبر گذشته که در راستای استراتژی واشنگتن برای حذف نفت روسیه از بازار صورت گرفت، خرید نفت از ونزوئلا را آغاز کرده‌اند. اما آمریکا پس از اینکه دولت ونزوئلا در عمل به تعهدات انتخاباتی خود ناکام ماند، تحریم‌ها علیه صنعت نفت این کشور را در آوریل برگرداند.
قبل از اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار ونزوئلا را هدف تحریم‌های نفتی قرار دهد، شرکت ریلاینس، بزرگترین خریدار نفت ونزوئلا پس از شرکت CNPC چین بود.
پس از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا حاضر نشد به شرکت‌های پالایش نفت هندی از جمله ریلانس مجوز دهد، ریلاینس در ماه مه، برای دریافت مجوز واردات نفت از ونزوئلا، مجددا درخواستی به آمریکا ارائه داد.
با این حال، پالایشگاه‌ های هندی، تا زمانی که تحریم‌ها در ژوئن ازسرگرفته شود، خرید نفت ونزوئلا را از طریق واسطه‌ها ازسرگرفتند. دسترسی به نفت سنگین ونزوئلا می‌تواند هزینه‌های واردات هند را که به خریدار بزرگ نفت روسیه تبدیل شده است، کاهش دهد و وابستگی دهلی‌نو به خاورمیانه را کمتر کند.
شرکت‌ های نفتی هند پس از آغاز جنگ در اوکراین، حجم زیادی از نفت روسیه را که با تخفیف عرضه شده است، خریداری کرده‌اند. سهم نفت روسیه از واردات نفت هند، به بیش از یک سوم رسیده است.
بر اساس گزارش رویترز، یک منبع صنعتی گفت: شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) هم به دنبال دریافت معافیت از اداره کل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای خرید نفت از ونزوئلا است.
هند بیش از ۸۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد می‌کند و در حال حاضر سومین مصرف کننده بزرگ در جهان است. خرید نفت از منابع متنوع، به شرکت‌های نفتی کمک می‌کند تا آن را با قیمت کمتری تهیه کنند.

با استفاده از دانش و توان داخلی صورت می پذیرد؛
ساخت دستگاه «جریان‌سنج چندفازی»
 نفت و گاز اروندان
  پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان‌سنج چندفازی (MPFM) در شرکت نفت و گاز اروندان با استفاده از دانش و توان داخلی و همت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی وارد فاز اجرایی شد.
عیسی نویری، رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان و مجری این طرح با اشاره به اینکه نخستین دستگاه MPFM سیار ساخته‌ شده در ایران با همکاری شرکت نفت و گاز اروندان و یک شرکت دانش‌بنیان در بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شده بود؛ افزود: در ادامه پروژه ساخت بار اول دستگاه جریان‌سنج چندفازی، ساخت دستگاه مرجع چهار اینچ، تعمیر و بازسازی هشت دستگاه MPFM موجود در منطقه نفتی دارخوین و تغییر کاربری دو دستگاه به‌صورت سیار در دستور کار قرار گرفت که ایده ساخت سیار این دستگاه در دنیا بسیار نوآورانه و بدون مشابه است.
رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان درباره اهمیت این پروژه گفت: این دستگاه به‌ علت فناوری بالا و استفاده از فناوری هسته‌ای در آشکارسازهای آن، ۱۰۰ درصد کالای تحریمی و غیرقابل واردات بود و پس از توقف خدمات کالیبراسیون، تعمیرات و روزآمد کردن نرم‌ افزاری این تجهیزات از سوی شرکت‌های تولید کننده خارجی، دستگاه‌ های موجود یک ‌به‌ یک از رده خارج و غیرقابل استفاده شدند. همچنین به ‌واسطه تأثیر خروجی داده‌ های دستگاه MPFM در پیش‌بینی تولید، افزایش تولید بهینه‌سازی فرایند فرآورش بومی‌سازی این تجهیز در صنعت نفت ایران بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش کائنات و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این پروژه گامی مهم به ‌منظور خود کفایی و تحریم‌ زدایی در صنعت نفت ایران است. بومی‌سازی این دستگاه افزون بر صرفه ‌جویی ارزی، امکان تعمیر و نگهداری و روز آمد کردن نرم ‌افزاری آن در داخل کشور را فراهم می کند.
این پروژه می ‌تواند به افزایش تولید، بهینه ‌سازی فرایند فرآورش و صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها در صنعت نفت کمک کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه