روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد - شماره 4641

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد؛

آماده‌باش مدیریت بحران برای موج گرما در کشور


 سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، از آماده باش مدیریت بحران کشور برای موج گرما در برخی از مناطق کشور خبر داد.
حسین ظفری با اشاره به موج گرمای این روزها در کشور گفت: تصمیمات مربوط به گرمای هوا، مربوط به وزارت نیرو، سازمان هواشناسی و استانداری هاست. ما در بیشتر مواقع، مساله تعطیلی به خاطر گرما را به استانداری‌های هر استان می‌سپاریم تا بر حسب شرایط منطقه خودشان تصمیم بگیرند. زیرا ما تنوع هوایی زیادی در کشور داریم و بهتر است خود استان‌ها در این باره تصمیم‌گیری کنند.
وی افزود: در واقع استانداران هر استان به عنوان مقام ارشد مدیریت بحران در هر استان در این خصوص تصمیم گیر هستند. همانطور که می‌بینید و می‌شنوید که در این روزهای گرم سال، برخی استانداری‌ها، ادارت خود را یا تعطیل کرده‌اند یا ساعت کاری را به خاطر شرایط هوا کاهش داده‌اند. معمولا استاندارها با بررسی کارشناسانه و هماهنگی با سازمان های برق، آب و ... تصمیم های مختلفی در این باره می‌گیرند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اما ما در سازمان مدیریت بحران کشور نیز یکسری ابلاغ‌ها را استان‌های کشور داشتیم و از آنان خواستیم که در برابر موج گرما آمادگی لازم را اتخاد کنند. از سوی دیگر هرگاه که موضوع گرما به یک مساله فراگیر و ملی بدل شده و بر کل کشور تاثیر گذاشته باشد؛ ما نیز به طور مستقیم ورود خواهیم کرد و آمادگی لازم را در این مورد داریم.
ظفری گفت: اگر این گرما یا سرما باعث ایجاد بیماری یا مشکلاتی برای سلامت هموطنان شود؛ وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی نیز به این مسئله ورود می‌کنند و مدیریت بحران نیز اقدامات را را تحت نظر می‌گیرد.
وی با اشاره به اقدامات و توصیه‌های انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران کشور در مورد گرما نیز گفت: از یک ماه پیش ما به نهادهای مختلف مانند اورژانس و هلال احمر ابلاغ کردیم تا در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد مستقر شوند. همچنین با هماهنگی وزارت نیرو تاکید کردیم که اگر نیاز به تعطیلی ادارات پرمصرف، کارخانه‌ها و ... باشد؛ باید این کار انجام شود تا مدیریت انرژی نیز انجام شود. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به مردم توصیه کرد برای اینکه این گرما را بدون مشکلی سپری کنیم و مدیریت انرژی داشته باشیم لازم است از ترددهای غیرضروری در زمان اوج گرما خودداری کرده و دمای محیط خود را نیز تنظیم کنند. ظفری خطاب به دستگاه ها گفت: هر دستگاهی باید در این زمینه به وظایف خود عمل کند و نیروهای امدادی نیز باید در مراکز پرتردد حضور داشته باشند تا به مردم کمک کنند.

مدیر امور عشایر استان تهران خبر داد؛
تامین آب شرب بهداشتی مناطق عشایری تهران
 مدیر امور عشایر استان تهران از تامین آب شرب بهداشتی در مناطق عشایری این استان خبر داد.
فرشید ذبیحی در تشریح روند تأمین آب شرب عشایر استان تهران گفت: جامعه تولید کننده عشایر استان تهران هم اکنون تا نیمه شهریورماه در مناطق ییلاقی حضور دارند که یکی از نیازهای اصلی این جامعه تولید کننده، تأمین آب شرب بهداشتی و تأمین آب برای دام هاست.
وی افزود: سیستم انتقال آب لوله کشی بهداشتی در محل اسکان عشایر انجام شده و برای تأمین آب برای دام ها نیز تانکرهای آبرسان بصورت منظم فعالیت دارد.
مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: با همکاری وزارت نیرو نیز حدود ۱۰۰ دستگاه پنل خورشیدی جدید به عشایر این استان اختصاص پیدا کرده تا عشایر در ییلاقات بتوانند با استفاده از این سامانه های خورشیدی زندگی کنند.
به گفته ذبیحی، جامعه عشایری استان تهران با حدود سه هزار خانوار، از تولید کنندگان عمده گوشت قرمز در پایتخت هستند و ضروری است که در جهت افزایش تولید از این جامعه تولید کننده و مولد حمایت کرد.

رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت:
الگوی باروری کشور
در مدت کوتاهی دچار تحول شده است
 رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: تغییر الگوهای باروری در تمام دنیا زمان‌بر است اما در ایران در مدت کوتاهی تغییر کرده و نرخ زایمان و ازدواج و طلاق در این روند دچار تحول شده است.
دکتر صابر جباری در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان به موضوع جوانی جمعیت به عنوان مهمترین محور این جشنواره اشاره کرد و گفت: متأسفانه کشور ما با سرعت، از جمعیت جوان عبور کرده و در حال ورود به سیاه‌چاله جمعیتی است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با تأکید بر اینکه باید از کشورهایی که در بحران کهنسالی قرار دارند و با چالش‌های متعددی در این خصوص مواجه شده‌اند، درس گرفت گفت: قانون جوانی جمعیت در کشور ما سه سال عمر دارد و لازم است همه ظرفیت‌های کشور برای تحقق این قانون به کار گرفته شود. رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: تغییر الگوهای باروری در تمام دنیا زمان‌بر است اما در ایران در مدت کوتاهی تغییر کرده و نرخ زایمان و ازدواج و طلاق در این روند دچار تحول شده است. وی با بیان اینکه ۲.۱ میزان تولد در هر خانواده می‌تواند ما را از تله جمعیتی دور کند و این بارقه‌های امیدی برای جوان نگه‌داشتن جمعیت کشور است عنوان کرد: در این مسیر مطالعات راهبردی کشورهای دنیا الگوی ماست و امیدوار هستم هریک از ما پرچمدار جوانی جمعیت در کشور باشیم.

۱۰ هکتار مزرعه کشاورزان اصفهانی در آتش سوخت
 مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بعدازظهر روز پنجشنبه (۴ مردادماه ۱۴۰۳)، پس از ۳ ساعت عملیات در مزارع گندم روستای چهارراه و سادات‌آباد در سمیرم اصفهان که آتش گرفته بود، سرانجام به اطفای حریق موفق شدیم، اما متاسفانه ۱۰ هکتار مزرعه از بین رفت.
منصور شیشه‌فروش ضمن اشاره به همکاری گروه‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی، نیروهای مردمی، آتش‌نشانی، بخشداری، دهیاری و تیم‌های حریق در این حادثه توضیح داد: افزایش دما و عوامل انسانی علت این حادثۀ آتش‌سوزی در اصفهان ارزیابی شد. وزش تندباد نیز بر گسترش حریق تأثیر داشت. او ادامه داد:با توجه به افزایش احتمال وقوع حریق به‌دلیل استقرار موج گرما و افزایش ۳ تا ۴ درجۀ دما درخصوص روشن‌کردن آتش در پوشش‌های گیاهی ازجمله مراتع هشدار می‌دهیم. گردشگران و مسافران، مرتع‌داران و ساکنین مجاور طبیعی باید نهایت دقت را داشته باشند. این مقام استانداری با تأمل به نقش پررنگ خطای انسانی در این حوادث خاطرنشان کرد: هرگز در حاشیۀ مراتع و جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی آتش روشن نکنید. از انداختن ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی، بطری‌های آب معدنی، کنسرو و... در طبیعت خودداری کنید. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کشاورزان و باغداران نیز نباید بقایای گیاهی مزارع و علوفه‌های کف باغات را آتش بزنند. در صورت مشاهدۀ هرگونه آتش‌سوزی در طبیعت به‌سرعت با یگان حفاظت از منابع طبیعی یا درواقع تلفن ۱۳۹ و ۱۵۰۴، همچنین دستگاه‌های امدادی و مسئولین محلی تماس گرفته تا از گسترش حریق پیشگیری شود.

تدوام هوای گرم و افزایش دما برای استان تهران
 اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم هوای گرم و افزایش دما برای این استان خبر داد.
بر اساس واکاوی الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، وضعیت جوی استان تهران تا روز یکشنبه، ۷ مرداد ماه، آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با ورزش باد، افزایش ابر، تداوم هوای گرم و افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.  
طی این مدت، از ساعات بعدازظهر تا شب، در نیمه جنوبی و بخش‌های غربی استان، گاهی ورزش باد شدید و جنوب‌شرقی تا خیلی شدید، احتمال خیزش موقت گردوخاک و در ارتفاعات به ویژه فیروزکوه و ارتفاعات شرقی استان، افزایش ابر و رگبار پراکنده باران با احتمال رعدوبرق مورد انتظار است. از عصر روز یکشنبه، ۷ مرداد تا روز سه‌شنبه، ۹ مرداد، با عبور موج ضعیفی، آسمان استان قسمتی ابری تا نیمه ابری، در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر، در ارتفاعات گاهی رگبار و رعد و برق و در نیمه جنوبی نیز وزش باد شدید و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. آسمان روز شنبه، ۶ مرداد؛ صاف تا کمی ابری، گاهی ورزش باد و از بعد از ظهر با افزایش باد با بیشینه و کمینه دمای ۴۲ و ۲۵ درجه سانتیگراد و روز یکشنبه، ۷ مرداد نیز صاف تا قسمتی ابری، از بعدازظهر افزایش ابر، افزایش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشینه و کمینه دمای ۴۲ و ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.   بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین طی ۲۴ ساعت گذشته با بیشینه دمای ۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه‌ استان تهران بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه