روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

اسماعیلی:

سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بود


 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقداماتی که وزارتخانه متبوعش طی سه سال گذشته در عین حال مدعی شد: سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بوده است.
محمدمهدی اسماعیلی در جلسه شورای مدیران این وزارتخانه، با تاکید با اشاره به ابلاغ تاسیس بنیاد حکیم نظامی، افزود: تلاشمان بر این بوده تا فاصله صحبت کردن، تصمیم‌گیری و اجرایی کردن امور کاهش یابد. سالیانی که از محضر استاد عزیزم شهید رئیسی بهره بردم آموختم که پیگیری، برجسته‌ترین نقش را در به نتیجه رسیدن امور دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر خاطره‌ای از شهید رئیسی در مورد گنجاندن بندی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، افزود: آقای رئیس جمهور بسیار دقیق بودند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان کرد: مرجعیت حکمرانی زمانی بازمی‌گردد که فضای کار ارتقا یابد. وزیر فرهنگ گفت: در اولین روزهای برعهده گرفتن مسئولیت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفتم اولویت اول من کروناست؛ چراکه اصحاب فرهنگ و هنر را خانه‌نشین کرده است. وی افزود: آقای رییس جمهور در همان ایام ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق هنر کمک کردند در حالی که کل بودجه وزارت فرهنگ در آن سال هزار و دویست میلیارد تومان بود که در نتیجه این اقدام شهید رئیسی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز طی پرداخت‌هایی در سه مرحله به اعضای صندوق اعتباری هنر کمک کردند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم در ایام همه‌گیری کرونا موافقت‌ مسئولان برای برگزاری حضوری نمایشگاه‌های قرآن کریم و کتاب تهران را دریافت کنیم که با زحمت دوستان در میدان به خوبی اجرا شد. اسماعیلی با بیان اینکه پس از آن نوبت به فتنه فرهنگی سال ۱۴۰۱ رسید که سردمداران آن عمدتا چهره‌های فرهنگی، ورزشی و... بودند، ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات دوستانم در بخش‌های مختلف وزارتخانه این بود که اجازه ندادند حوزه فرهنگ و هنر تعطیل شود. وزیر فرهنگ گفت: بزرگترین نماد فعالیت‌های فرهنگی هنری جشنواره‌هاست. در همین راستا کمیته‌ای تشکیل داده بودیم و روزانه جلساتی را برگزار می‌کردیم. وی با اشاره به اقداماتی که منجر شد سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور شود، افزود: هیچ سینما داری را ندیدم که از اقدامات انجام شده ابراز رضایت نکند. در سفر به فومن به بازدید یکی از سینماها رفتم که مسئول آن سینما گفت در تمام طول دوران فعالیتم چنین رونقی را تجربه نکرده بودم و الآن ماهانه ۸۰ میلیون تومان سود می کنم. وزیر فرهنگ گفت: در جلسه‌ای یکی از سینماداران کرجی در سخنگاه قرار گرفت و عنوان کرد ما را از خاک بلند کردید. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسماعیلی با اشاره به اظهارات برخی منتقدان تاکید کرد: برخی انتقاد می کردند که آثار پرفروش صرفا کمدی است در حالی که چندی بعد از آن اثری تاریخی توانست در گیشه، فروش مناسبی داشته باشد. این رونق به قدری ادامه یافت تا جایی که یکی از اهالی سینما گفته بود پیش از این فروش ۳۰، ۴۰ میلیارد تومانی استثنائی بود اما الان این میزان فروش نشانه ضعف است.

مشاور رئیس‌جمهور شهید تاکید کرد:
قانون جامع نمایش خانگی
با همکاری ساترا و نمایندگان ۳ قوه تدوین شود
  سید محمد حسینی، مشاور رییس جمهور شهید و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نمایشگاه دائمی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در جریان جزئیات اقدامات این سازمان در حوزه تنظیم گری، آموزش و حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، مشاور رییس‌جمهور شهید و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: نمایشگاه دائمی ساترا این فرصت را فراهم کرده است تا مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس و سایر اشخاص تاثیرگذار در حاکمیت با دستاوردهای ساترا و واقعیت ها و چالش‌های تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی آشنا شوند.
وی افزود: نمایشگاه ساترا نشان داد که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های فراگیر، رصد خوبی روی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر انجام می‌دهد و خصوصاً تمام برنامه‌های زنده سکوهای کاربر محور را رصد می‌کند که این اقدام، کار بسیار حساس و دشواری است و البته برای بهبود روندهای ساترا، ضرورت دارد خلأهای تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی شناسایی و برطرف شوند که مهمترین آن خلأهای قانونی در حوزه جرم انگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی است. معاون سابق امور مجلس ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برای جرم‌ انگاری تخلفات سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی نیاز است برادران و خواهران نماینده مجلس شورای اسلامی بیشتر با اقدامات ساترا آشنا شوند، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه با همدلی ساترا می‌توانند برخی از این تنگناها را رفع کنند تا با کمک مجلس و قوه قضائیه برخی از چالشهایی که وجود دارد حل شود. حسینی در ادامه با تأکید بر پیچیدگی کار ساترا در امر نظارت بر رسانه‌های کاربر محور اظهار کرد: تنظیم‌گری در حوزه رسانه های کاربر محور ویدیویی که در آن محتوا توسط مخاطب تولید و منتشر می‌شود، کار پیچیده و سختی است که برای بهبود آن لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های دولتی همکاری مناسبی با ساترا داشته باشند. معاون سابق رئیس جمهور شهید همچنین با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای حل اختلافات ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی تقسیم کاری میان وزارت ارشاد و ساترا انجام داد که هر کدام از دستگاه‌ها بتوانند وظیفه خودشان را به خوبی انجام بدهند و اگر این مهم درست انجام شود، به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. وی افزود: برای ارتقاء تنظیم‌گری ساترا لازم است شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی هم نقش‌آفرینی جدی تری داشته باشند و تنظیمات ساختاری را به نحوی جلو ببرند که دستگاه‌ها در کارشان مکمل یکدیگر باشند و در نهایت آیین نامه های ساترا، ضمانت اجرایی داشته باشند تا در صورت تخلف از قوانین و آیین‌نامه‌ها، قوه قضاییه حضور فعال داشته باشد. حسینی نیاز به تدوین یک لایحه و قانون جامع را تکمیل کننده همه تلاش‌های ساترا دانست و تأکید کرد: با توجه به نیازهای جدید در حوزه قانونگذاری نظیر استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در امر تولید و نشر محتوا، نیاز به تنظیم یک قانون جامع با همکاری سه قوه داریم که از روند تحولات جا نمانیم، به همین خاطر هم باید همه دستگاه‌ها این موضوعات را جدی تر درک کنند و با محوریت ساترا یک قانون جامع تهیه شود. مشاور رییس جمهور شهید و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: زمانی که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم سه بحث را مطرح می‌کردیم که یکی از آن ارتقاء تنظیم گری و نظارت بود، در کنار این موضوع بحث اول ما حمایت از محتوای خوب بود و بحث بعدی ما هدایت منابع و استعدادها به سمت اولویت ها بود که لازم است ساترا به عنوان تنظیمگر نمایش خانگی موضوع حمایت و پرورش استعدادها را هم در دستور کار خود قرار دهد، حتی این دو موضوع یعنی حمایت و پرورش استعدادها مهمتر از اقدامات حقوقی نظارتی است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه