روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

گزارش کائنات در مورد جانشینان بایدن در انتخابات پیش رو

توانایی دموکرات‌ها در مقابل ترامپ!

 اکبر عمرانی نیا- اندکی پس از کناره گیری، پیرمرد 81 ساله حمایت کامل خود را از معاون، خانم هریس، به عنوان نامزد جدید دموکرات ها ارائه کرد. چند لحظه پس از کناره گیری آقای بایدن، رئیس جمهور سابق ترامپ در تماس تلفنی با CNN گفت: «او به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ کشورمان شناخته می شود.» ترامپ اضافه کرد که معتقد است شکست دادن خانم هریس راحت تر از آقای بایدن خواهد بود.
اولین واکنش کامالا هریس به کناره گیری بایدن
کامالا هریس به کناره گیری بایدن از انتخابات واکنش نشان داد و اعلام کرد که تلاش خود را برای متحدکردن حزب دموکرات به کار می‌گیرد.
بخت نخست تصدی پست نامزدی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که تمام تلاش خود را برای متحد کردن حزب دموکرات‌ها و آمریکایی‌ها برای شکست دادن دونالد ترامپ به کار خواهد بست.
 وی در ادامه سخنانش گفت که باعث افتخار است که مورد تایید «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته و تلاش خود را برای پیروزی در تصدی پست نامزدی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهد بست.
هریس اضافه کرد: «به نیابت از ملت آمریکا، از بایدن برای رهبری استثنائی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا داشته و همچنین چند دهه خدماتی که به کشور انجام داده، قدردانی می‌کنم». وی گفت: «افتخار بزرگی بوده که به عنوان معاون بایدن خدمت کردم و از او و خانواده‌اش متشکرم». معاون رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «بایدن ملت آمریکا و کشور را بالاتر از هر چیز دیگری قرار داده است».
«باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز یکشنبه شب گفت: «در روز‌های آینده با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو خواهیم شد.»
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه یکشنبه اعلام کرد که از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری می‌کند. وی در ادامه گفت که در هفته جاری با مردم آمریکا در این باره صحبت خواهد کرد. بایدن در بخشی از بیانیه خود گفت که خدمت به عنوان رئیس جمهور، افتخار بزرگ زندگی وی بوده است. وی همچنین از کامالا هریس، معاونش به دلیل آنکه یک شریک استثنائی بوده قدردانی کرد.
در تحولی دیگر، «بیل کلینتون» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و «هیلاری رودهام کلینتون» همسر او وزیر خارجه پیشین این کشور یکشنبه شب به وقت تهران حمایت خود را از «کامالا هریس» برای نامزدی انتخابات نوامبر این کشور اعلام کردند. کلینتون‌ها در بیانیه‌ای بدین منظور ضمن حمایت از جو بایدن گفتند: «بایدن، آمریکا را از بیماری همه‌گیر بی‌سابقه خارج، میلیون‌ها شغل جدید ایجاد، اقتصاد آسیب‌دیده را بازسازی و دموکراسی ما را تقویت کرده است.»
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «ما به میلیون‌ها آمریکایی می‌پیوندیم تا از بایدن به‌خاطر تمام کار‌هایی که انجام داده است، تشکر کنیم. مفتخریم که به رئیس جمهور در حمایت از هریس بپیوندیم و هر کاری که بتوانیم برای حمایت از او انجام خواهیم داد.» این در حالی است که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه شب به رئیس جمهور این کشور توصیه کرد که از سمت خود کناره گیری کند.
«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اگر جو بایدن برای نامزدی ریاست جمهوری مناسب نباشد، برای ریاست‌جمهوری هم مناسب نیست. او باید فورا از سمت خود استعفا دهد.»
او در ادامه گفت: «در صورت شرکت کامالا هریس، چشم انداز دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر بهبود نخواهد یافت.» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود که هریس شریک سیاست‌های شکست خورده بایدن بود. «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا یکشنبه شب و پس از اعلام خبر کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت که «کامالا هریس» حریف آسانتری نسبت به جو بایدن است.
وی همچنین در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال نوشت که بایدن فقط با دروغ و اخبار جعلی به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید. وی در ادامه پیام خود نوشت: «بایدن کلاهبردار واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری نبوده و مطمئنا شایستگی خدمت را ندارد و هرگز هم چنین نبوده است».
واکنش سران غربی به انصراف بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
لحظاتی بعد از اعلام انصراف جو بایدن از شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجی از واکنش‌های خارجی در قبال این تصمیم ایجاد شد.
به گزارش رویترز، اولاف شولتس صدراعظم آلمان یکشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جو بایدن به توافق بزرگی برای کشورش، اروپا و دنیا دست یافت. به لطف او همکاری دو سوی اقیانوس اطلس نزدیک شده، ناتو قوی و آمریکا شریکی خوب و قابل اعتماد برای ماست.
کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: به تصمیم بایدن احترام می‌گذارم و منتظر همکاری با وی در ادامه دوره ریاست جمهوری‌اش هستم.
پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در ایکس نوشت: این تصمیم شجاعانه جو بایدن سزاوار تمجید و تقدیر است. آمریکا به لطف عزم و رهبری وی به بحران اقتصادی که پس از همه‌گیری کرونا و حمله جدی به ساختمان کنگره ایجاد شده بود، غلبه کرد. آمریکا در حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه یک الگو شد.
سیمون هریس نخست وزیر ایرلند نیز گفت: مایلم از طرف مردم و دولت ایرلند از شما بخاطر رهبری جهانی و دوستی‌ها تشکر کنم. جو بایدن در همه سمت‌هایی که داشته، همواره صدایی بدون لرزش و فعالی مشتاق برای برقراری صلح در جزیره ایرلند بوده و کشور ما مدیون اوست.
مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند هم گفت که از تصمیم بایدن «غمگین» شده است و افزود که رئیس جمهور آمریکا «حمایتی ارزشمند از صلح و شکوفایی در جزیره ایرلند به عمل آورد.»
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهار کرد: هنوز چهار ماه دیگر تا انتخابات آمریکا باقی است و در این مدت طولانی ممکن است که چیزهای زیادی عوض شود. باید صبور باشیم و با دقت تحولات را رصد کنیم. اولویت ما عملیات ویژه نظامی (در اوکراین) است.
یوناس گاهر استوره نخست وزیر نروژ به رویترز گفت: به تصمیم بایدن برای عدم شرکت در انتخابات احترام می‌گذارم. او طی چندین دهه یکی از شاخص‌ترین سیاستمداران آمریکا و رئیس جمهوری بوده که اصلاحات مهمی انجام داده است.
دونالد توسک نخست وزیر لهستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس جمهور بایدن! چندین بار تصمیم‌های سختی اتخاذ کردید که لهستان، آمریکا و دنیا را امن‌تر و دموکراسی و آزادی را قوی‌تر کرد.
پیتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک در ایکس نوشت: این یک تصمیم مسئولانه و یک گام شخصی دشوار بود اما بسیار ارزشمند است.
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در ایکس تصمیم بایدن را «گامی جسورانه در پاسخ به چالش‌های دوران» نامید و نوشت: ما به این تصمیم سخت اما قوی احترام می‌گذاریم.
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هم در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: سال‌هاست بایدن را می‌شناسم. او مردی بزرگ، دوستی واقعی و شریکی برای کانادایی‌هاست.
اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی نیز بایدن را «متحدی راستین برای مردم یهود» نامید و از وی بخاطر «دوستی و حمایت همیشگی از مردم اسرائیل» تشکر کرد.
فرآیند انتخاب جایگزین جو بایدن
با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری، رهبران و شخصیت‌های دموکرات‌ در حال بررسی سناریوهای مختلفی برای یافتن جایگزین او برای معرفی به کنفرانس ملی حزب دموکرات هستند.
با توجه به حمایت جو بایدن از کامالا هریس و پس از آن حمایت زنجیره‌ای شماری از فرماندارها، سناتورها و نمایندگان دموکرات در مجلس و روسای ایالتی حزب دموکرات از او، به نظر می‌رسد هریس موقعیت خوبی دارد و شانس او برای کسب نامزدی حزب دموکرات از سایر چهره‌های احتمالی که در هفته‌های اخیر نام آن‌ها ذکر شده، بیشتر است.
اکنون که جو بایدن به کارزار انتخاباتی خود پایان داده است، دموکرات‌ها باید در کمتر از یک ماه دیگر نامزد جایگزین خود را انتخاب و معرفی کنند و کارزار مقدماتی انتخاباتی را که معمولا یک سال طول می‌کشد، برای او در عرض چند هفته فشرده کنند.
در ادامه با استفاده از گزارش نیویورک تایمز، به چند پرسش کلیدی درباره گام‌های بعدی دموکرات‌ها و چالش‌های پیش روی آن‌ها برای ادامه کارزار انتخاباتی ریاست‌ جمهوری می‌پردازیم.
گام نخست پس از اعلام استعفای جو بایدن
جو بایدن از کامالا هریس، معاون خود حمایت کرده است، اما این حمایت به معنای تضمین نامزدی هریس نیست. نامزد رسمی حزب دموکرات را بیش از ۴۶۰۰ نماینده دموکرات در جریان گردهمایی ملی این حزب تعیین می‌کنند. این نماینده‌ها، شامل شخصیت‌های ارشد حزبی، فعالان محلی حزب و مقامات منتخبی هستند که در جریان گردهمایی‌های حزبی ایالتی در بهار سال جاری در جریان رقابت‌های درون حزبی انتخاب شده‌اند.
این نمایندگان که معمولا نقش اجرایی دارند، اکنون باید تصمیمی تاریخی بگیرند. هرگز در تاریخ مدرن سیاست آمریکا، سابقه نداشته نامزدی که در انتخابات مقدماتی حزب بیشترین رای را به دست آورده است، این‌قدر نزدیک به گردهمایی ملی حزب، از کارزار انتخاباتی کناره‌گیری کند.
نه در قوانین و مقررات داخلی حزب دموکرات و نه در سابقه تاریخی این حزب هیچ موردی برای مراجعه و استناد وجود ندارد و لزوما مشخص نیست چه چیزی در آینده رخ خواهد داد.
آیا یک چهره دموکرات می‌تواند هریس را به چالش بکشد و نظر نمایندگان حزبی را جذب کند؟
این کار به لحاظ نظری ممکن است اما به لحاظ لجستیکی دشوار خواهد بود، چون تنها مقامات کمیته ملی حزب دموکرات و مسئولان کارزار انتخاباتی جو بایدن به فهرست کامل نمایندگان حاضر در گردهمایی ملی حزب دسترسی دارند.
نخستین چالش کسی که بخواهد برای کسب نامزدی حزب با کامالا هریس وارد رقابت شود، دسترسی به لیست افرادی است که این تصمیم را در گردهمایی ملی حزب دموکرات خواهند گرفت.
به این ترتیب، بدون دسترسی به فهرست نمایندگان حزبی، نامزدهای احتمالی رقیب کامالا هریس، عملا امکان نظرخواهی از نمایندگان حزبی و تلاش برای قانع کردن آن‌ها برای حمایت از کسی غیر از خانم هریس را ندارند.
تا زمان تنظیم این گزارش، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کارزار سیاسی جدی دیگری جز کارزار بایدن و کمیته ملی دموکرات برای تماس با نمایندگان گردهمایی ملی، هیچ تلاشی انجام داده باشد.
به لحاظ مقررات حزبی و قوانین، نمایندگان حزبی دموکرات در انتخاب خود آزاد هستند؟
نمایندگان حزبی دموکرات آزاد هستند به هر نامزدی که می‌خواهند رای دهند. جو بایدن از کامالا هریس به عنوان جانشین خود حمایت کرده است، اما نه بایدن و نه رهبران حزبی در هیچ سطحی، ملی یا ایالتی، نمی‌توانند نمایندگان حزبی را مجبور به پیروی از شخص خاصی کنند.
آیا کسی به نامزدی کامالا هریس اعتراض خواهد کرد؟
تا زمان تنظیم این گزارش هنوز هیچ چیز مشخص نیست و تنها گزارش شده شماری از چهره‌های حزبی با جو مانچین، سناتور مستقل از ویرجینیای غربی، تماس گرفته‌اند و او را ترغیب کرده‌اند مجددا خود را به عنوان یک دموکرات ثبت‌نام کرده و برای گرفتن نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات تلاش کند.
اما برای این‌که در گردهمایی ملی حزب دموکرات نامزدی هریس به چالش گرفته شود، باید کسی درون حزب برای رقابت با او نامزد شود و البته هر شخصیتی بخواهد چنین موضعی بگیرد با چالش‌های بسیار زیادی روبرو خواهد شد.
کامالا هریس به دلیل این‌که نامزد معاونت بایدن بود و رای و کمک مالی به بایدن شامل او هم می‌شد، به احتمال زیاد به فهرست نمایندگان حزبی و مبلغ نقدی جمع شده برای کارزار جو بایدن (۹۶میلیون دلار تا پایان ماه ژوئن) دسترسی خواهد داشت.
در طول روز یکشنبه، پس از کناره‌گیری جو بایدن و اعلام حمایتش از کامالا هریس، شماری قابل توجهی از شخصیت‌های حزبی از فرماندارها تا سناتورها و نماینده‌های مجلس دموکرات از او حمایت کرده‌اند.
نکته این‌که بر خلاف کمک مالی که کارزار جو بایدن به طور مستقیم جمع‌آوری کرده است، پول جمع‌آوری شده توسط کمیته ملی دموکرات و احزاب ایالتی می‌تواند برای حمایت از هر نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات استفاده شود.
چه زمانی نمایندگان برای تعیین نامزد حزب رای خواهند داد؟
هنوز مشخص نیست، چون تا پیش از کناره‌گیری جو بایدن، قرار بود کمیته قوانین گردهمایی ملی دموکرات این هفته تشکیل جلسه دهد تا تاریخ رای‌گیری برای انتخاب جو بایدن را تعیین کند اما اکنون مشخص نیست این جلسه چه زمانی برگزار خواهد شد، هرچند برگزاری آن احتمالا به هفته آینده موکول خواهد شد.
جیمی هریسون، رییس حزب دموکرات، هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به نمایندگان حزبی خبر داد که رای‌گیری بین ۱تا ۵اگوست برگزار خواهد شد تا فرآیند تعیین نامزد حزب تا ۷اگوست کامل شود.
۷ آگوست از این لحاظ مهم است که بر اساس قوانین ایالت اوهایو، برای این‌که نام یک نامزد در برگه‌های رای‌گیری این ایالت قید شود، باید نام این نامزد تا ۷ آگوست به این ایالت اعلام شود.
البته قانونگذاران اوهایو، با در نظر گرفتن برگزاری گردهمایی ملی حزب دموکرات در ماه آگوست، پیش از این در ماه می، تاریخ وصول اسامی نامزدها را تا اول سپتامبر جلو بردند، اما مقامات حزب دموکرات می‌گویند امیدوارند مهلت اولیه ۷اگوست را برای جلوگیری از هرگونه چالش قانونی در ایالت رعایت کنند.
اما با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت انتخاباتی، انجام هماهنگی لازم برای تعیین و اعلام نامزدی شخص دیگری ممکن است مقامات حزبی را مجبور کند رای‌گیری از نمایندگان حزبی را یک یا دو هفته به تعویق بیاندازندو اما افرادی که درگیر فرآیند برنامه‌ریزی برای گردهمایی ملی حزب دموکرات هستند، تاکید دارند که در هر حال ضرورت دارد تا پیش از شروع گردهمایی حزبی در ۱۹اوت در شیکاگو، نامزد حزب انتخاب و معرفی شود.
علاوه بر این‌ها، قوانین انتخاباتی در ایالت واشنگتن و کالیفرنیا، احزاب را ملزم می‌کنند برای قراردادن نام نامزدهایشان در برگه‌های رای‌گیری، باید نامزد خود را در طول هفته برگزاری گردهمایی ملی حزب دموکرات، انتخاب و معرفی کنند.
به این ترتیب، اگر دموکرات‌ها تا آخرین روز گردهمایی خود در ۲۲اوت، نامزدی را انتخاب نکنند، ممکن است نامزد خود را در معرض خطر شکایات حقوقی از سوی جمهوری‌خواهان قرار دهند که خواهند کوشید حضور دموکرات‌ها در رای‌گیری آن ایالت‌ها را مسدود کنند. مقامات حزبی ترجیح می‌دهند از بروز این سناریوهای دردسرساز جلوگیری کنند.
چه کسی نامزد حزب دموکرات برای معاونت ریاست‌جمهوری را انتخاب خواهد کرد؟
هر کسی که به جای جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات تعیین شود، شریک انتخاباتی خود را انتخاب خواهد کرد. سپس نمایندگان حزبی به منظور رعایت مهلت‌های رای‌گیری، پیش از برگزاری گردهمایی ملی حزب دموکرات، برای نامزدی رسمی آن شخص یک رای‌گیری (احتمالا به صورت مجازی) برگزار خواهند کرد.
دستیاران کامالا هریس تاکنون در این مورد سکوت کرده‌اند و مشخص نیست چه کسی را به عنوان نامزد معاونت او معرفی خواهند کرد اما می‌توان تصور کرد اطرافیان او یک فرآیند ارزیابی جدی اما سریع را برای انتخاب نامزد معاونت هریس شروع کرده‌اند.
آیا جو بایدن می‌تواند با وجود کناره‌گیری از کارزار انتخاباتی، دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند؟
شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه از جمله رییس مجلس نمایندگان خواهان کناره‌گیری جو بایدن از ریاست‌جمهوری یا عزل او از سوی اعض کابینه‌اش شده‌اند.
البته حتی پیش از کناره‌گیری او از کارزار انتخاباتی، شماری از چهره‌های برجسته مترقی گفته بودند که او باید از ریاست‌جمهوری استعفا دهد، اما به جز احتمال بروز بیماری شدید یا وخامت حال بایدن، به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیافتد.
کناره‌گیری جو بایدن از ریاست‌جمهوری، کامالا هریس را به دفتر بیضی می‌رساند. این بلافاصله موقعیت او را ارتقا می‌دهد اما در عین حال او را ناچار می‌سازد خود را به طور همزمان با هدایت کشور و اداره کارزار انتخاباتی ناگهانی و غیرمنتظره سازگار کند.
نکته مهم در این وضعیت فرضی این است که او در چنین شرایطی باید یک معاون جدید ریاست‌جمهوری انتخاب کند و بر اساس قانون چنین انتخابی خارج از روند انتخاباتی باید در مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواهان کنترل می‌کنند، تائید شود و آن‌ها ممکن است همکاری نکنند.
کناره‌گیری بایدن از انتخابات تصمیم شخصی نبود
نماینده مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که رئیس‌جمهور آمریکا در پی فشار شدید مقامات ارشد حزب دموکرات مجبور به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شد.
«کاتلین وین» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تأکید کرد کناره‌گیری جو بایدن، نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نه تصمیمی شخصی که نتیجه فشارهای حزب دموکرات بود.
وی دراین‌باره گفت: فکر نمی‌کنم بایدن به اندازه حزب تمایل به کناره‌گیری داشت. به نظر من بایدن کاملا واضح نشان داده بود که نمی‌خواهد کناره‌گیری کند و به نظرم افرادی در حزب به‌ویژه چاک شومر، آدام شِف، جورج کلونی تصمیم گرفتند که او باید از انتخابات کنار برود.
به گفته گاتلین وین هم‌اکنون این پرسش نیز وجود دارد که آیا بایدن برای ادامه ریاست‌جمهوری مناسب است یا خیر.
با اعلام رسمی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو، اکنون رهبران حزب دموکرات به دنبال یافتن بهترین جایگزین برای وی هستند.
بر این اساس، گرچه بایدن از کامالا هریس، معاون خود برای رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر حمایت کرده است اما در نهایت مجمع حزب دموکرات باید گزینه نهایی را از میان افراد برجسته حزب انتخاب کنند.
اکنون ۹ گزینه اصلی برای جانشینی بایدن در انتخابات پیش رو وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌شود:
کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا
گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا
گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان
جاش شاپیرو، فرماندار پنسلیوانیا
جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی
وس مور، فرماندار مریلند
اندی بشیر، فرماندار کنتاکی
امی کلوبوچار، سناتور دموکرات
پیت بوتیجیگ، وزیر حمل و نقل
انتظار می‌رود رهبران حزب دموکرات در اولین فرصت ممکن جانشین بایدن را انتخاب کرده و نامزد جدید این حزب در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با ترامپ شرکت کند.
پشتیبانی گسترده دموکرات‌ها از کاندیداتوری کامالا هریس
در پی کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طیف گسترده‌ای از مقامات و چهره‌های حزب دموکرات پشتیبانی کامل خود را از کاندیداتوری کامالا هریس ابراز کرده‌اند.
روسای حزب دموکرات در تمامی ایالت‌های آمریکا، فرمانداران و بسیاری از شخصیت‌های این حزب پشتیبانی خود را از کاندیداتوری کامالا هریس اعلام کرده‌اند. در بین آنان چهره‌هایی نیز دیده می‌شوند که از آنها به عنوان نامزدهای احتمالی سخن می‌رفت و ممکن بود زمانی جانشین جو بایدن  شوند.
گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا که برخی‌ها او را جانشین بایدن می‌دیدند، با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) حمایت خود را از هریس اعلام کرد و نوشت: «سخت‌گیر، جسور و پیگیر. با توجه به اینکه دموکراسی ما به خطر افتاده و همچنین آینده نامطمئن ما هیچ کسی دیگر وجود ندارد که بتواند با دیده‌ها و تصورات تاریک دونالد ترامپ مقابله کند و کشور ما را به مسیری سالم‌تر هدایت کند.»
اشاره نیوسام به فعالیت‌های کامالا هریس به عنوان دادستان کل کالیفرنیا و همچنین محکومیت‌های ترامپ در برخی پرونده‌ها است.
جاش شاپیرو، فرماندار ایالت پنسیلوانیا نیز اعلام کرد تمامی تلاش‌های خود را برای پشتیبانی از کاندیداتوری کامالا هریس خواهد کرد. پنسیلوانیا از ایالت‌های است که در آن همواره رقابتی تنگاتنگ میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در جریان انتخابات حاکم است. روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی نیز حمایت خود را از هریس ابراز کرد.
بسیاری از دیگر مقامات و شخصیت‌های حزب دموکرات از جمله پیت بودجج، وزیر راه و ترابری آمریکا، آلکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده دموکرات‌ها و همچنین هیلاری و بیل کلینتون اعلام کردند که از نامزدی هریس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پشتیبانی می‌کنند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده اما بدون اعلام حمایت از هریس تنها به کنار‌ه‌گیری جو بایدن واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرگزاری رویترز تیم کامالا هریس پس از چشم‌پوشی بایدن از شرکت در انتخابات صد‌ها تماس تلفنی برقرار کرد تا کمپین کاندیداتوری هریس به جریان افتد و گام‌های نخستین در راه نامزدی رسمی او برای حزب دموکرات برداشته شود.
در ماه اوت سال جاری میلادی قرار است نامزد رسمی دموکرات‌ها در جریان کنگره این حزب تعیین و اعلام شود. به گزارش رسانه‌های خبری روسای حزب دموکرات در تمامی ایالت‌های آمریکا در کنفرانسی تلفنی تقریبا یکصدا پشتیبانی خود را از نامزدی کامالا هریس ابراز کردند.
هریس خود پیش از آن اعلام کرد که می‌کوشد به عنوان جانشین بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری شود. او با انتشار بیانیه‌ای رسمی تصریح کرد: «من افتخار می‌کنم که از پشتیبانی رئیس‌جمهور برخوردارم و بر آن هستم که نامزدی شایسته [برای دموکرات‌ها] باشم.» جو بایدن پس از اعلام کناره‌گیری از شرکت در انتخابات گفت که از کاندیداتوری هریس حمایت می‌کند.
کامالا هریس، سیاستمدار ۵۹ ساله در بیانیه خود همچنین گفت، نهایت تلاش خود را در راه همبستگی حزب دموکرات به انجام خواهد رساند.
کامالا هریس می‌تواند برای رقابت با ترامپ بر کمپین انتخاباتی جو بایدن تکیه کند. تیم انتخاباتی بایدن نام خود را به “هریس برای رئیس‌جمهور” تغییر داد. جو بایدن خود در ایمیلی حامیان خود را فراخواند تا کمپین انتخاباتی هریس را مورد پشتیبانی مالی قرار دهند.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد، انتخاب هریس به عنوان معاونش بهترین تصمیمی بوده که او گرفته است. افزون بر تیم انتخاباتی بایدن، بسیاری از گرو‌ه‌ها و دسته‌های دموکرات خواهان تغییر نام کارزار خود شدند.
این خود نشانی است که به سختی می‌توان راه هریس برای کسب نامزدی را مسدود کرد. او در صورت نامزد شدن رسمی از سوی حزب دموکرات،‌ نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا است که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای یکی از دو حزب اصلی حضور می‌یابد.
نامزد جدید دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا کیست؟
کامالا هریس اولین زن، اولین سیاهپوست، و اولین فردی با تبار جنوب آسیایی بود که به معاونت ریاست جمهوری آمریکا رسید
به گزارش «یورونیوز»، هریس دختر یک پدر جامائیکایی-آمریکایی و یک مادر هندی تامیل است که در اوکلند کالیفرنیا بزرگ شده است. او پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و دانشکده حقوق وارد دستگاه قضایی کالیفرنیا شد، در سال 2010 به دادستانی کل ایالت رسید، و در سال 2014 مجدداً به این مقام انتخاب شد.
هریس در سال 2016 سناتور کالیفرنیا شد، و به دلیل مهارت‌های قضایی خود، به ویژه در جلسات استماع وکلای دونالد ترامپ، جف سشنز و بیل بار، و همچنین برت کاوانا، نامزد دادگاه عالی، به سرعت توجه همه را جلب کرد. هریس از جلسات استماع کاوانا برای زیر سوال بردن نظرات وی درباره سقط جنین استفاده کرد و از او پرسید که آیا می‌تواند قوانینی را که بر بدن مرد حاکم هستند نام ببرد.
مدت کوتاهی پس از جلسات استماع، هریس نامزدی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد. به‌رغم شروع قوی، مبارزات انتخاباتی او در یک میدان شلوغ با مشکل مواجه شد و باعث شد او قبل از خاتمه انتخابات مقدماتی به کارزار خود پایان دهد. با این حال، جو بایدن در سال 2020 هریس را به معاونت خود برگزید و او را به عنوان «جنگجوی بی‌باک» تحسین کرد.
کارزار هریس برای معاونت رئیس‌جمهوری، به ویژه در مناظره او علیه مایک پنس، معاون آن زمان ترامپ، مؤثر بود. انتخاب او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری برخی از اولین‌های تاریخی را رقم زد: اولین زن، اولین سیاهپوست، و اولین فردی با تبار جنوب آسیایی که به این مقام رسید.
با این وجود، دوران تصدی او چالش‌برانگیز بوده است. هریس در دوران معاونت خود با همه‌گیری کرونا، رسیدگی قضایی به موضوع حمله 6 ژانویه هواداران ترامپ به کنگره، و بحران مهاجرت دست به گریبان بوده است.
به گفته یورونیوز، اینکه آیا هریس بتواند به ریاست جمهوری برسد یا نه هنوز روشن نیست، اما در هر صورت او در آینده نزدیک یکی از چهره‌های کلیدی حزب دموکرات باقی خواهد ماند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه