روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

جنگ شده، دیگر هیچ چیز مثل قبل نیست


 کتاب «عباس دوران» جلد چهارم از مجموعه آسمان و نوشته زهرا مشتاق است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است. انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتابهای دفاع مقدس خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیتهای گسترده ای دارد از زیر مجموعه های بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره های بین المللی فیلم مقاومت جشنواره تئاتر مقاومت جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه های تئاتر و هنرهای نمایشی مستند سینما هنرهای تجسمی ادبیات و رسانه فعالیت دارد.
کتاب عباس دوران روایاتی از زندگی و رشادتهای این شهید بزرگ دفاع مقدس از زبان همسر ایشان است.
در برشی از کتاب روایت نفس گیری از شروع جنگ را می خوانیم: «مکالمه عباس کوتاه بود به قدر گفتن چند کلمه تک سیلابی؛ اما رنگش پریده بود. مهناز از روی صندلی بلند شد و مثل خواب زده ها رفت سمت او. چشم هایش را دوخت به چشم های مات عباس و بی حرف نگاهش کرد. خاله از پشت میز، مهناز و عباس را نگاه می کرد. چطور شده عباس آقا اتفاقی افتاده، چی چی می گفتن پشت تلفن ؟ عباس پلک زد. آب دهانش را قورت داد و سیبک زیر گلوی یک لحظه بالا و پایین شد. جنگ شده جنگ!
خاله گفت «یا ابا الفضل ». مهناز با کف دست زد به گونه اش و پهن شد روی زمین. عباس اول رفت سمت رادیوی روی طاقچه روشنش کرد و بعد لباس پوشید. مهناز رفت سمت عباس. آرنجش را سفت گرفته بود و گریه می کرد. پشت سر هم می گفت تنها نرو. بذار من هم بیام. بذار من هم بیام. جنگ برایش فیلمهای سیاه و سفید تلویزیون بود. هواپیماهای تیره رنگ با آرم بزرگ نازی ها که بمبهای بیضی شکل را روی شهرها می ریختند. بعد آوار خانه ها و
آدم‌های قرمز رنگ که دیگر زنده نبودند. اما مهناز همه اینها را توی فیلم دیده بود.
شهر شکل قیامت بود ماشینها یک بند بوق می زدند و آدم ها گله به گله توی پیاده روها یا حتی خیابان جمع شده بودند و سعی می‌کردند، بفهمند واقعاً چه اتفاقی افتاده؟
در را خود محمدی باز کرد. مهناز رفت تو. عباس به چشم های آقای محمدی نگاه کرد گفت: «تو که هواشناس نیروی هوایی هستی بگو این جنگ قابل پیش بینی بود؟ و دست او را که به طرفش دراز شده بود گرفت. مهناز آقای محمدی دختر کوچکش را بغل کرده بود. می لرزید و گریه میکرد مهناز زن و دخترک را بغل کرد و با لهجه شیرازی پرسید: «حال چی میشه؟»
عباس در را محکم پشت سرش بست و رفت. مهناز سر درگم هنوز با مهناز و دخترش گریه میکرد. تلفن زنگ میزد. آقای محمدی گوشی را برداشت عباس پشت خط بود. می خواست با او حرف بزند.
زنگ زدم برادرت بیاد دنبالت بری شیراز اونجا امن تره؛ من نمیرم من شیراز نمیرم جایی که تو نباشی نمیرم. مهناز کار من رو سخت نکن جنگ شده. دیگه هیچی مثل قبل نیست. سعی کن این رو درک کنی شب اگه تونستم می آم. خدا حافظ. گوشی را گذاشت و اولین چیزهایی را که توی مغزش بود تکرار کرد جنگ کی تموم میشه؟»


پیام مهم ظریف به اروپایی‌ها:
پزشکیان آماده گفتگو با حسن نیت است
 اما با دوشرط!
 محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه، یک توئیت به زبان انگلیسی درباره قانون اقدام راهبردی مجلس منتشر کرد.
ظریف در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای قانون کشور است و باید رعایت شود.
همانطور که چند روز قبل از ترک سمت خود به دبیرکل ملل متحد توضیح دادم  (نامه S/۲۰۲۱/۶۶۹)، ایالات متحده و سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا تنها باید خود را سرزنش کنند که با نقض مداوم تعهدات خود که خسارات فراوانی به مردم ایران وارد کرد، قانونگذاران ما را به واکنش واداشتند.
به نفع خودشان است که رفتار گذشته خود را جبران کنند و دستیابی بدون مانع ایران به منافع خود از توافق را تضمین کنند.
ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رئیس‌جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی شرکت کند.»

عضو هیأت‌رئیسه مجلس:
حضور ۵ رئیس‌جمهور و ۱۰ رئیس مجلس
در مراسم تحلیف قطعی شده است
 عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا‌کنون 5 رئیس‌جمهور و ۱۰ رئیس مجلس برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد روسای جمهور، روسای مجلس، معاونان و سایر مسئولان کشورهای دعوت شده، تغییر خواهد کرد.
مجتبی یوسفی درباره فرایند مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، گفت: در روزهای گذشته صحت انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان تأیید و اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور، هفتم مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات کشوری و لشکری در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: پس از مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور با حضور رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضاییه قرار است ۹ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور منتخب طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

سرلشکر سلامی:
 از طرح انزوای دشمنان ‌‌خارج شده‌ایم
 فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از طرح انزوای ایران که دشمنان ‌به‌دنبال آن هستند، خارج شده‌ایم و امروز شاهد هستیم که اسرائیل و آمریکا به‌عنوان منزوی‌ترین و منفورترین کشور‌ها در جهان شناخته می‌شوند‌.‌
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در همایش فرماندهان و‌ مسئولان نیروی زمینی سپاه و قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) در مشهد با بیان اینکه «حفظ مرز‌های کشورمان امروز صرف یک مرزبانی نیست»، اظهار داشت: انسداد مرز در جمهوری اسلامی ایران به‌معنی سد‌کنندگی سیاست‌های جهانی دشمنان ما علیه ایران است‌.
وی با تأکید به اینکه برقراری امنیت جمهوری اسلامی به یک نوار کم‌عرض محدود نمی‌شود بلکه برقراری امنیت در تمام مرز‌های اسلامی است، افزود: عمق دادن به اعتبار و اقتدار در حوزه امنیتی یک کار بزرگ است که با مجاهدت نیرو‌های انقلابی در حال شکل‌گیری است.
سرلشکر سلامی با ابراز اینکه ‌هدف دشمن این است با برنامه، راهبرد و هزینه به‌مرور از مرز‌ها عبور کند و مناطق بی‌ثبات کشور را در یک حرکت خزنده و شتاب‌دار به مرکزیت کشور تبدیل کنند، تصریح کرد: در کشور ما هیچ عمل تاکتیکی نیست که الهام‌یافته و مشتق‌شده از یک راهبرد بزرگ نباشد، اما هنر نیروی زمینی ما این است که اجازه به هم وصل شدن اقدامات تاکتیکی و ساختن امتداد توسط دشمن را ندهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه خبر داد:
 اشتیاق عربستان برای همکداری اقتصادی با ایران
  معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد و گفت که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به‌زودی برگزار خواهد شد.
مهدی صفری در پاسخ به سؤالی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان گفت: از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران برای بازدید از تکنولوژی‌های نوین کشورمان دعوت کردیم. وی همچنین با بیان اینکه به‌زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود و با ارائه گزارشی از دیدارش با مقامات عربستان در این سفر تأکید کرد: عربستان مشتاق همکاری با ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی است.
صفری، سفر انجام شده به عربستان در حوزه مسائل اقتصادی را یک خطشکنی عنوان کرد و گفت: همانطور که اشاره کردم در عرض ۲ الی سه ماه آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور برگزار خواهد شد.
وی گفت: ان‌شاءالله در سطح سران ۲ کشور نیز براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ملاقات و رایزنی می‌شود و در آن دیدار نیز در مورد گسترش همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف، ازجمله اقتصادی، رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه