روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد - شماره 4638

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بررسی خواهد کرد؛

آیا تبانی شرکت‌های نفتی آمریکایی با اوپک صحت دارد؟


 کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ارتباط مدیران شرکت نفتی آمریکایی با مقام‌های اوپک را بررسی می‌کند. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابعی گزارش داد که کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده آمریکا در حال تحقیق از مدیران شرکت‌های نفتی بزرگ ازجمله «هس»، «اکسیدنتال» و «دایموندبک انرژی» در ارتباط با مقام‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. هر سه شرکت آمریکایی به‌دنبال معاملات چند میلیارد دلاری هستند که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در حال بررسی آن‌هاست.در این گزارش آمده است که تحقیقات کنونی در ارتباط با مقام‌های اوپک بخشی از بازنگری نهاد تنظیم‌گر ضدانحصار ایالات‌متحده است و بازرسان به دنبال شواهدی مبنی بر تبانی بر سر پویایی بازار نفت هستند. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در اوایل سال جاری میلادی اسکات شیفلد، مدیرعامل پیشین شرکت پایونیر را به اتهام تلاش برای تبانی با اوپک به‌منظور افزایش قیمت نفت، از عضویت در هیئت‌مدیره اکسون منع کرد.کمیسیون تجارت فدرال آمریکا زمانی که خرید ۶۰ میلیارد دلاری پایونیر ازسوی اکسون را تأیید کرد، این اقدام را انجام داد. شرکت آمریکایی هس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتهام‌های مربوط به ارتباطات خارج از عرف با اوپک بی‌اساس است.کمیته بودجه سنای ایالات‌متحده آمریکا ماه گذشته میلادی تحقیقاتی را از تولیدکنندگان داخلی نفت ازجمله اکسون‌موبیل و شورون درباره هرگونه تلاش به‌منظور هماهنگی غیرقانونی قیمت نفت با اوپک آغاز کرد.

توسط دیوان محاسبات کشور صورت گرفت؛
ارزیابی عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
  دیوان محاسبات کشور عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را بررسی و ارزیابی کرد. به گزارش کائنات و به نقل از اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل دیوان محاسبات کشور، بر اساس بند (د) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ، وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه در صورت کاهش تولید فرآورده های اصلی نسبت به برنامه تولید می بایست با دریافت و فروش فرآورده های ویژه از پالایشگاههای مربوط ، مقادیر کسری منابع حاصل از فروش داخل و صادرات فرآورده های نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره  را جبران نماید. بررسی های دیوان محاسبات کشور حاکی از انحراف با اهمیت در عدم اجرای کامل مفاد قانونی مذکور داشته و به میزان ۳۹/۹ همت توسط پالایشگاههای نفت به دلیل انحراف معیار با اهمیت در برنامه  تولید ابلاغی سازمان برنامه و بودجه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مواجه بوده و مقادیر کسری به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز نشده است. متولیان تامین منابع نیز از طریق استقراض نسبت به کسری منابع هدفمندی اقدام نمودند که این امر آثار اقتصادی به همراه دارد. بر اساس بند ز تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت نظارت عملیاتی و تامین منابع و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی مسئولیت تحقق دریافت‌ها و تامین مصارف قانونی پیش بینی شده این بند را بر عهده دارند.

بر اساس برنامه ابلاغی سالانه صورت گرفت؛
رهاسازی آب سدهای
 حوضه آبریز کارون بزرگ
  رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: برنامه منابع و مصارف سدهای زنجیره‌ کارون بزرگ، همانند سال‌های گذشته در ابتدای سال‌آبی انجام می‌شود و میزان رهاسازی از مخازن سدها مطابق این برنامه‌ریزی که قدمت ۵۰ ساله دارد تدوین و ابلاغ شده است. فراز رابعی با بیان اینکه سابقه برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از مخازن حوضه کارون قدمت پنجاه ساله دارد و تجارب بسیار خوبی توسط کارشناسان این حوضه در طول این سال‌ها به‌دست آمده است، افزود: مدل‌های متنوع و به‌روز شبیه‌سازی و بهینه‌سازی مخازن سدها و مدل‌های پیش‌بینی جریان در این حوضه، توسعه داده شده و مطابق آن‌ها هر ساله برنامه‌ریزی خیلی خوبی چه در بخش مدیریت سیلاب چه در بخش مدیریت تنش خشک‌سالی و چه در تدوین برنامه منابع و مصارف انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: می‌توان اطمینان داد که در صورت رعایت این برنامه، قطعاً بهینه‌ترین حالت رهاسازی از مخازن صورت خواهد گرفت. رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با بیان اینکه برای میزان رهاسازی از مخازن سدها ملاک،  برنامه منابع و مصارف ابلاغی است، گفت: در نیمه نخست سال آبی گذشته، به‌خصوص در فصل پائیز با کمترین بارش‌ها و به‌طبع کمترین آوردها در مخازن سدها مواجه بودیم؛ به‌طوری که در ۶ماه نخست سال‌ آبی گذشته، میزان ورودی به مخازن حوضه حدود ۵ میلیارد مترمعکب یعنی حدود ۴۰ درصد کمتر از نرمال بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه