روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

بررسی فرآیند تفکیک و تغییر کاربری اداره تعاون روستایی علی آبادکتول (کارخانه پنبه)

 فرآیند تفکیک و تغییر کاربری اداره تعاون روستایی علی آبادکتول (کارخانه پنبه)بررسی شد.
 با حضور دکتر نوروزی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، جامی مدیرکل تعاون روستایی استان،احمدی فرماندار ، مرتضی شکی رئیس شورای اسلامی شهر و اسفندیاری پور شهردار برگزار شد .
 به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر علی آبادکتول ؛ در این دیدار فرآیند تفکیک و تغییر کاربری و واگذاری زمین محوطه اداره تعاون روستایی بررسی شد و طرفین نقطه نظراتشان را بیان کردنددر پایان اسفندیاری پور شهردار علی آبادکتول گفت؛  با توجه به مباحث مطروحه در جلسه و بررسی وضعیت ملک از حیث کاربری و تفکیک  ، اقدامات  اجرایی جهت عملیاتی نمودن  آن تفاهم گردید

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ۴۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن آرامش گرگان
  با حضور دکتر نوروزی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، جامی مدیرکل تعاون روستایی استان،احمدی فرماندار ، مرتضی شکی رئیس شورای اسلامی شهر و اسفندیاری پور شهردار برگزار شد .
راه و شهرسازی گلستان پروژه ۴۸۸ واحدی نهضت ملی مسکن گرگان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجرا است.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طی بازدید مهندس حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی و تیم پایش اجرای نهضت ملی مسکن گلستان، روند ساخت پروژه ۴۸۸ واحدی سایت آرامش گرگان بررسی شد.این پروژه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجرا است.پروژه ۴۸۸ واحدی آرامش گرگان در ۱۲ بلوک  در مرحله نماکاری و دیوارچینی قرار دارد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان:
وجود ۳۲۰ پرونده کودک کار و خیابانی
 در بهزیستی خراسان شمالی
  محمد حیدریان- سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی از وجود ۳۲۰ پرونده کودک کار و خیابانی در بهزیستی این استان خبر داد.
صادق جعفری  اظهار کرد: ۱۲۴ هزار نفر تحت پوشش این اداره کل هستند که در قالب ۴۶ هزار و ۱۰۷ خانواده هستند که از این تعداد ۲۶ هزار و ۴۰۲ خانواده مستمری دریافت می‌کنند.
وی به حوزه خدمات پیشگیری اشاره کرد و گفت: ۳۹ هزار و ۱۲۶ کودک سه تا ۶ سال از خدمات غربالگری چشم در سال گذشته بهره برده اند و علاوه بر آن طی این مدت ۱۲ هزار و ۹۶۷ نوزاد نیز غربالگری شنوایی شده اند.
جعفری افزود: ۱۴ هزار و ۹۰۶ مراجعه کننده به مراکز مشاوره دولتی و خصوصی بهزیستی برای دریافت خدمات مراجعه کرده اند و با خط تلفنی ۱۴۸۰ که ارائه مشاوره در ارتباط با ازدواج، اعتیاد و ... است، ۱۷ هزار و ۴۲۵ تماس انجام شده است.
وی با اشاره به وجود ۱۸ کمپ ترک اعتیاد در استان ادامه داد: در سال گذشته برای ۱۰۳ نفر از معتادان بهبود یافته اشتغال ایجاد شده است و همچنین پنج میلیارد تومان بدهی به کمپ‌های ترک اعتیاد پرداخت شده و هم اکنون بهزیستی استان هیچ بدهی به این مراکز ندارد.
این مقام مسئول بیان کرد: ۹۸۳۳ مددجوی بهزیستی استان کمک هزینه توانبخشی پرداخت شده است و در یک ماه گذشته اعتبار خرید ۲۰ ویلچیر برقی اختصاص یافته که این وسایل از شرکت‌های دانش بنیان خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۸۶۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش این اداره کل است، تصریح کرد: ۴۳۱ فرزند امداد بگیر تحت حمایت‌های بهزیستی است و در سال گذشته ۴۲ فرزندخوانده وجود داشته است.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: طی سه سال گذشته ۲۳۰۰ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است و طی هفته بهزیستی نیز ۱۴۷ واحد افتتاح می‌شود.
به گفته وی، طی سال گذشته میزان مشارکت‌های نقدی انجام شده نیز ۴۷۷ میلیارد ریال بوده است.

سفری به شهر لک‌لک‌های جهان
 مردمان ‌روستای درەتفی در آستانه فصل بهار بازگشت لک‌لک‌ها را با برگزاری مراسم جشن و پایکوبی خوش‌آمد می‌گویند؛ بازگشت این نوع پرنده‌های سفید و خوش‌یمنی که همیشه نوید زنده بودن دریاچه زریبار را دربرداشته است.
صبح آفتاب نزدە به دل جادە می‌زنیم، تا قبل از شروع گرمای سوزان تابستان به مقصد برسیم، نسیم صبحگاهی خنک و ملسی در جادە حاکم است که انگار نە انگار وسط چلە تابستان قرار داریم.
صدای دلچسب حسن زیرک و جادە زیبای مریوان-سنندج، لذت سفر را برایم دوچندان کردە، با اینکه تابستان است اما زیبایی‌های جادە قدیم مریوان هنوز رنگ نباختە و جذابیت های خودش را دارد.
حوالی ساعت ۹ صبح به شهر زیبای مریوان می‌رسیم، گشتی در دل زریوار می‌زنیم و بعد از صرف صبحانە به قصد رفتن به شهر لک‌لک‌ها به راە می‌افتیم.
اگر از مریوان ۱٥ کیلومتر به سمت غرب برانید سرانجام به روستایی خواهید رسید به نام روستای زیبای درەتفی، روستایی که به شهر لک‌لک‌ها معروف است.
پس از طی ۱٥ کیلومتر سرانجام به مقصد می‌رسیم، سکوت دلچسپی در روستا حاکم است، کار و تکاپوی مردم این دیار و گاە پرواز لک‌لکی بر فراز آسمان تابلوی زندەای را در مقابل چشم‌ها ترسیم کردە است.
گاە گاهی صدای بر هم زدن منقار لک‌لک‌هایی در این حوالی، سکوت روستا را در هم می‌شکند و موسیقی دلچسپی را در روستا طنین‌انداز می‌کند.
پس از عبور از دل روستا سرانجام به محل زندگی لک‌لک‌ها می‌رسیم، تعداد زیاد لانەها و لک‌لک‌ها را که ببینید پی خواهید برد که چرا به روستای «درەتفی» شهر لک‌لک‌ها می‌گویند!
چند سالی می‌شود که در فصل بهار روستای درەتفی میزبان شماری زیادی از لک‌لک‌های مهاجری است که به این دیار سفر می‌کنند.
ورود لک‌لک‌ها به روستای درەتفی بهویژه در فصل بهار در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری که این منطقە دارد، این روستا را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری تبدیل کردە است.
لک‌لک‌ها در پشت روستا و بر بالای تیرک‌های آهنی دست‌ساز و درختان بلوط لانەسازی کرده و میزبانی خوب اهالی روستای درەتفی سبب شدە که هر سال بر تعداد این لک‌لک‌ها افزوده شود. اگر می‌خواهید داستان مهاجرت لک‌لک‌های درەتفی را بدانید باید بگویم که طبق گفتەهای اهالی روستا سال‌ها پیش در فصل بهار تنها یک جفت لک‌لک به این روستا سفر می‌کردند و در بالای یکی از تیرک‌های برق این روستا لانه‌ای برای خود می‌ساختند، مردم روستا نگران از اینکه لک‌لک‌ها دچار برق‌گرفتگی شوند سرانجام بر یک تیرک آهنی لانەای ساختند و لک‌لک‌ها را به آن‌جا منتقل کردند.
سفری به شهر لک‌لک‌های جهان
پس از این ماجرای مهربانی مردم روستا در حق لک‌لک‌ها، هرسالە بر تعداد لک‌لک‌های مهاجر این منطقە افزودە شد، مردم روستا که هر سالە شاهد افزایش تعداد لک‌لک‌ها در روستاها هستند طی اقدامی خودجوش محلی را برای لانەسازی لک‌لک‌ها در پشت روستا ایجاد می‌کنند که امروزە میزبان تعداد بسیار زیادی از لک‌لک‌ها است.
مردم روستای درەتفی، حضور لک‌لک‌ها را مایە برکت روستا می‌دانند و هرسالە در آستانه فصل بهار بازگشت لک‌لک‌ها را با برگزاری مراسم جشن و پایکوبی خوش‌آمد می‌گویند؛ بازگشت پرنده‌های سفید و خوش‌یمنی که همیشه نوید به‌پایان رسیدن سرمای زمستان و رسیدن بهار و هم‌چنین نماد زنده بودن دریاچه زریبار را دربردارد.
زیستگاه لک‌لک‌ها در کردستان ثبت ملی شد
براساس ابلاغ قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار کردستان، زیستگاه لک‌لک‌ها در روستای دره‌تفی مریوان کردستان پس از طی تشریفات قانونی به شماره ١٢٣٦ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.
در اجرای تبصره ماده ٢ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ١٣٨٢ و آئین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهاردهم مرداد ١٣٨٤ به شماره ٢٦٩٧٥/ت ٣٢٩١٥ هـ هیات محترم وزیران با موضوع ثبت میراث ‌طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی،«زیستگاه لک‌لک‌ها» واقع در استان کردستان، شهرستان مریوان، بخش مرکزی، روستای دره‌تفی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ١٢٣٦ مورخ ١٤٠٢/١٢/١٦ در فهرست میراث‌طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.
در این ابلاغ تاکید شده‌است اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه