روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

در دولت سیزدهم محقق شد؛

کاهش بیش از ۱۳۱ میلیون مترمکعبی سوختن گازهای مشعل در خانگیران

 مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از کاهش سوزاندن بیش از ۱۳۱ میلیون مترمکعبی گازهای ارسالی به مشعل در این مجموعه در دولت سیزدهم خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، یحیی فیضی گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد پس از فرآورش، برای مصرف مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی منطقه شمال‌شرق کشور به خطوط انتقال گاز تحویل داده شد.
وی افزود: همچنین در این مدت، یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن گوگرد در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد یکی از تولیدات جانبی این پالایشگاه را میعانات گازی اعلام و بیان کرد: از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید شده است.
فیضی تأکید کرد: یکی از اقدام‌های مهم و مؤثر برای عبور موفق از روزهای سرد و تأمین انرژی مورد نیاز هموطنان، ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در فصل‌عای گرم سال و برداشت گاز ذخیره‌سازی‌شده در فصل‌های سرد و کمک به رفع ناترازی گاز بود؛ بر این اساس در این مدت و در ماه‌های گرم سال، حدود ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز تزریق و در ماه‌های سرد سال برداشت شده است.
وی ادامه داد: از سویی برای کاهش هدررفت و حفظ سرمایه‌های کشور، همچنین حفاظت محیط زیست، با بهینه‌سازی فرایندهای عملیاتی و اجرای پروژه‌های کاهش انتشار گازهای مشعل، بیش از ۱۳۱ میلیون مترمکعب از سوختن گازهای ارسالی به مشعل، کاهش یافت و بازیابی شد.
مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد گفت: توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی برای حل مسئله ناترازی گاز به‌ویژه در فصل سرما در این دولت شتاب گرفت و یکی از اقدام‌های مهمی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تأمین پایدار گاز و افزایش بهره‌مندی از این نعمت الهی داشته باشد.
فیضی با بیان این‌که عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی شوریجه با حضور رئیس‌جمهوری شهید در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، توضیح داد: یکی دیگر از اقدام‌های مهم که به‌منظور توسعه زنجیره ارزش گوگرد و جلوگیری از خام‌فروشی آن و اشتغال‌زایی با حضور شهید رئیسی انجام شد، بهره‌برداری از کارخانجات مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی بود که از افتخارهای این مجموعه به‌شمار می‌رود.
وی به طرح‌های اجراشده در دولت سیزدهم در این مجتمع گازی اشاره کرد و یادآور شد: پروژه دانش‌بنیان تغلیظ گازهای اسیدی در این پالایشگاه، یکی از نمادهای غرورآفرین در شرکت ملی گاز ایران است که با تکیه و باور به توان متخصصان داخلی شکل گرفت؛ زیرا افزون بر دستاوردهای محیط زیستی و کاهش سالانه ۲۲ هزار تن انتشار SO2 به محیط و کاهش تولید پسماند کاتالیست تا ۱۱۰ تن در سال، سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت گاز تا سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در پایان، دو اقدام مؤثر بازیابی گازهای مشعل و احداث واحد تغلیظ گاز اسیدی که سبب کسب جایزه ملی محیط زیست شد را از افتخارهای این شرکت اعلام کرد و گفت: حمایت از جوانان نخبه ایران اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد و نوآوری سرخس، امضای قراردادهای مهم پژوهشی با دانشگاه‌ها و… از دیگر افتخارهای کسب‌شده در این مدت هستند.

مدیرعامل نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد؛
برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان خارتنگ
 مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بر افزایش تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان خارتنگ و انجام تعهد به پیوست مسئولیت‌ اجتماعی تأکید کرد و گفت: میدان گازی خارتنگ از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مهدی حیدری در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از میدان خارتنگ با قدردانی از توجه و حمایت از توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیان کرد: میدان گازی خارتنگ سومین میدان گازی خشکی در استان بوشهر به‌ شمار می‌رود که توسعه آن پس از میدان‌های نار و کنگان به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده است. توسعه و تکمیل این میدان نقشی بسزا در جبران ناترازی انرژی دارد.
وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد و در قالب طرح توسعه میدان‌های جدید، طرح ضربتی تولید گاز در ۱۵ میدان و ۱۷ استان به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران محول شد که نتیجه آن افزایش تولید روزانه گاز به مقدار بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب، معادل چهار فاز پارس جنوبی خواهد بود. یکی از میدان‌های بسیار مهم در رسیدن به این افزایش تولید، میدان خارتنگ است. مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یادآور شد: در این میدان، حفاری ۱۶ حلقه چاه با افزایش تولید تا روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز پیش‌بینی شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه