روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو:

مصرف برق ایران معادل ۶۰ درصد مصرف ۲۷ کشور اروپایی است

  رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.
مجتبی گیلوانژاد اظهار کرد: از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌سابقه است، کره زمین ۱۶ ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است.
وی اضافه کرد: با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌ بیش از ۴۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲۲۰۰ مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲۲۰۰ مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود.
گیلوانژاد درخصوص راهکار عبور از این شرایط سخت را در مدیریت و کاهش مصرف دانست و افزود: مدیریت و کاهش مصرف مهمترین راهکاری است که در حال حاضر می‌توان مطرح کرد، کاری که در همه دنیا به شکل مستمر در طول سال انجام می‌شود.
رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو یادآور شد: عمده پیک شبکه برق به دلیل بارهای سرمایشی در فصل گرم است، بارهایی که بیشتر ناشی از استفاده غیراصولی از کولرهای گازی پرمصرف، کولرهای آبی راندمان پایین و سایر تاسیسات سرمایشی است، بنابراین راهکار مهمی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف در بخش خانگی شود راهکارهایی از جمله قرار دادن دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه یا کمتر، نصب سایبان روی کولرهای آبی و خاموش کردن چراغ‌های روشنایی در طول روز است.

معاون اجرایی کسب‌وکار خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا مطرح کرد؛
افزایش تولید و بهره‌وری چاه‌های نفت و گاز
با بومی‌سازی خدمات حفاری
 معاون اجرایی کسب‌وکار خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، گفت: با بومی‌سازی این خدمات در کشور، تولید و بهره‌وری چاه‌ها افزایش می‌یابد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، اسماعیل اصغرنیا با بیان اینکه سال ۱۳۸۶، پس از خروج شرکت‌های خارجی از ایران، با اتکا به توان داخلی، خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا را تجهیز کردیم، تأکید کرد: در حوزه ارائه خدمات سیمان‌کاری و اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز نه‌تنها در ایران، بلکه در منطقه حرفی برای گفتن داریم و از فناوری‌های روزآمد جهان عقب نیستیم.
وی با اشاره به حمایت کارفرمایانی مانند نفت و گاز پارس، نفت فلات قاره و ملی حفاری افزود: حدود هفت دستگاه سیمان‌کاری در شرکت انرژی‌دانا وجود دارد و پایگاه‌های مجهز سیمان‌کاری و اسیدکاری در کیش، عسلویه و اهواز راه‌اندازی شده است. افزون‌براین، به‌طور مستقیم بیش از ۱۵۰ نفر در این بخش مشغول کارند و به‌منظور ارتقای سرمایه انسانی تلاش کرده‌ایم دانش و تجربه خود را به جوانان تحصیلکرده و مشتاق منتقل کنیم تا این دانش و تجربه بومی‌سازی شود.
معاون اجرایی خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت، با توجه به اینکه ساختارهای لازم در کشور شکل نگرفته بود و تجهیزات و مواد، حتی سیمان حفاری از خارج از کشور تهیه می‌شد، گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، همه افزایه‌ها در حوزه سیمان‌کاری بومی‌سازی شده‌اند و در بخش اسیدکاری نیز توانسته‌ایم بخش اعظمی از افزودنی‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز را بومی‌سازی کنیم.
اصغرنیا با اشاره به دانش متخصصان و جوانان ایرانی و پویایی شرکت‌های خصوصی گفت: دو شناور ملکی اسیدکاری در کشور وجود دارد که می‌تواند خدمات اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز را انجام دهد. در گذشته که انحصار این شناورها در کشور در اختیار شرکت‌های خارجی معدودی بود، هزینه تمام‌شده اجرای اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز حدود ۳ تا ۴ میلیون یورو بود، اما با اعتماد به تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متخصص داخل کشور با صرف هزینه‌های به‌مراتب کمتر، با حمایت تولیدکنندگان داخلی و ایجاد اشتغال، به‌ مقدار قابل توجهی از خروج ارز و سرمایه از کشور جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، افزود: با این کار، تولید و بهره‌وری چاه‌ها دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه