روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

با برق شوخی نکنید!

 هادی سعادتیان- تجربه نشان داده است که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی که از پایه های اصلی پیشرفت در عرصه فن آوری و رسیدن به اقتدار سیاسی و استقلال ملی هستند تا اندازه زیادی با استفاده درست و منطقی از منابع انرژی ارتباط دارند. انرژی به عنوان یک کالای با ارزش در بازار جهانی به کشور های تولید کننده امکان می دهد درآمد حاصل از آن را برای رشد و صنعتی شدن سریع خود به کار گیرند. بنابر این کشور هایی که دراندیشه رشد و پشت سر گذاشتن عقب ماندگی اقتصادی ، صنعتی و اجتماعی هستند در پی آنند که با بهای هر چه کمتر به منابع انرژی هرچه بیشتر دست یابند.
این ثروت بزرگ در کشور ما به ویژه به صورت منابع انرژی نفت و گاز یافت می شود. اگر ما بتوانیم از این منابع ارزشمند درست و منطقی استفاده کنیم ، کشورمان امکان مناسبی برای رشد و توسعه منظم اقتصادی خواهد داشت. با توجه به اینکه نیروگاه های تأمین کننده برق از منابع انرژی همچون نفت ، گاز و ... استفاده می کنند و سرمایه گذاری جهت ساخت نیروگاه های جدید یا توسعه آنها مستلزم صرف هزینه های بسیار زیاد و زمان نسبتاً طولانی می باشد ، لذا محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد و اصلاح الگوی مصرف در کلیه بخش های جامعه و به ویژه بخش خانگی که مصرف کننده قسمت بزرگی از انرژی الکتریکی است از اهمیت خاصی برخوردار است ، ضمن اینکه صرفه جویی در مصرف برق می تواند باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه کاهش آلودگی های محیط زیست شود.
این روزها که در فصل گرم سال قرار داریم و به روزهای گرم‌تر نزدیک می شویم سخن از بهینه سازی مصرف برق بسیار شنیده می شود، موضوعی که هنوز بسیاری از ما به آن بی توجهیم و شاید از کنار آن بی‌تفاوت می گذریم، اما آیا براستی همه ما می‌دانیم مصرف بهینه چیست و چرا و چگونه باید به آن رسید.
بسیاری از افراد مصرف بهینه برق را سخت می دانند، این افراد در ذهن خود تصویری عرق ریزان از انسان هایی را مجسم می کنند که اجازه روشن کردن دستگاه‌های خنک کننده هوا را ندارند، بادبزن به دست گرفته اند و به زمین و زمان ناسزا می گویند، یا شاید تصور برخی افراد از موضوع مصرف بهینه آن است که لباس های چرک و کثیف و اتو نکرده بپوشیم، در فضایی پر از خس و خاشاک و مندرس زندگی کنیم، در تاریکی مطلق بنشینیم و به سختی بیفتیم.
حال شرایط زیاده روی در مصرف برق را مجسم کنید ، وارد بانک می شوید و کارمندانی می بینید که در ساعت اوج مصرف برق با کت و جلیقه پشت باجه نشسته اند و بیم آن می رود که دچار سرما خوردگی شوند ، وارد اداراتی می شوید که پنجره ها باز و کولرهایش روشن است و در ساعت ۱۰ صبح همه لامپ های راهروها و اتاق هایش روشن است در حالی که پرده ها را کشیده اند و نور آفتاب اجازه عبور از پنجره را ندارد ، وارد خانه هایی می شوید که همزمان با گرمترین ساعت های روز همه کولرها روشن است ، ماشین لباسشویی و ظرفشویی کار می کند ، افرادی آبگرمکن روشن کرده اند و استحمام می کنند و تلویزیون بدون مخاطب برای خود برنامه پخش می کند ، یکی دو نفری که در خانه هستند سر در گوشی های خود مشغولند.
واقعیت این است که بهینه سازی مصرف برق به معنی منطقی شدن مصرف است ، به معنی آن است که ما کار غیر منطقی انجام ندهیم ، به معنی آن است که بپذیریم که جمع اضداد ناممکن است و اگر همزمان هم دستگاههای خنک کننده   و هم آبگرمکن را روشن کنیم کار غیر منطقی انجام داده ایم ، بپذیریم که برای نوشیدن یک لیوان آب خنک نباید هر بار در یخچال را باز و بسته کنیم ، بپذیریم که روشن ماندن تلویزیون بدون مخاطب و بیینده کاری غیر منطقی است ، بپذیریم که در ساعت هایی که نیاز به شارژ گوشی تلفن نداریم باید دوشاخه ها و شارژر ها را از برق بکشیم.
بهینه سازی مصرف برق به معنی آن است که هر خانواده در ساعت های اوج مصرف فقط دو عدد لامپ ۱۰۰ وات را خاموش کند ، خاموش کردن دو عدد لامپ ۱۰۰ وات مسوولیت چندان سنگینی نیست که از عهده آن بر نیاییم فقط کافیست این کار را باور داشته باشیم ، در ذهن خود مرور کنیم و در برابر آن احساس مسوولیت کنیم ، خاموش کردن دو عدد لامپ ۱۰۰ وات یعنی اگر صحبت های همسایگان در یک آپارتمان طولانی است زیر چشم اتوماتیک روشن خاموش شدن چراغ ها نایستیم و ادامه مکالمات خود را در خارج از راه پله ها ادامه دهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه