روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير - شماره 4636

رئیس آژانس مدیریت منابع معدنی فدرال روسیه مطرح کرد؛

قدرت بریکس در ذخایر جهانی فلزات کمیاب


 بریکس ۷۲ درصد از ذخایر جهانی فلزات کمیاب را تشکیل می‌دهد. اوگنی پتروف، رئیس آژانس مدیریت منابع معدنی فدرال روسیه اظهار کرد کشورهای بریکس پس از الحاق اعضای جدید، ۷۲ درصد از ذخایر جهانی فلزات کمیاب را تامین می‌کنند.  رئیس آژانس مدیریت منابع زیرزمینی فدرال روسیه اظهار کرد یکی از زمینه‌های ممکن همکاری در این زمینه، گسترش تجارت متقابل کالاهای معدنی و فلزات به منظور تضمین تداوم عرضه و ثبات قیمت‌هاست. پتروف گفت: خطرات کلیدی برای توسعه پایدار اقتصاد جهانی در تمام شدن سوخت‌های فسیلی و عدم تعادل ذخایر مواد معدنی حیاتی و فناوری‌های مورد نیاز برای انتقال موفق انرژی است.
بخش معدنی و مواد خام کشورهای بریکس در زمینه استخراج و تولید مواد معدنی حیاتی مکمل یکدیگر هستند. وی خاطرنشان کرد: همکاری در این حوزه، گسترش تجارت متقابل کالاهای معدنی و فلزات، تداوم عرضه و ثبات قیمت‌ها را تضمین خواهد کرد. بیزنس گزارش کرد تحلیل ساده نشان می‌دهد که الحاق اعضای جدید به بریکس ۷۲ درصد از منابع جهانی فلزات کمیاب را تامین می‌کند.

تکذیب دخالت سرپرست ریاست‌جمهوری در عزل و نصب مدیران بانک‌ها
  دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری دخالت محمد مخبر در عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها را تکذیب کرد. به گزارش کائنات، کاوه اشتهاردی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دکتر ‎مخبر در دوره معاون اولی و نیز سرپرستی ریاست جمهوری، در عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها هیچ دخالتی نداشته‌اند. در خصوص جابجایی یا ابقای مدیر یک بانک خصوصی نیز که به تازگی شایعاتی مطرح شده، دکتر مخبر مطلقا وی را نمی‌شناسند و اصولا در جریان موضوعات مرتبط با آن بانک نیستند.»

کاهش چشمگیر سود بانک شهر در سه ماهه نخست امسال
  بانک شهر در 3 ماهه منتهی به خرداد به سود خالص 2981 میلیارد تومانی دست یافت در که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 6475 میلیارد تومان بود.
به گزارش کائنات، بانک شهر در 3 ماهه منتهی به خرداد به سود خالص 2981 میلیارد تومانی دست یافت. سود هر سهم نیز در این دوره به 1915 ریال رسید. خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری به 3088 میلیارد تومان رسید و خالص درآمد کارمزد 1649 میلیارد تومان اعلام شد. به این ترتیب جمع درآمدهای عملیاتی به حدود 5 همت رسید. جمع درآمدهای عملیاتی این بانک نیز 6275 میلیارد تومان به 4917 میلیارد تومان کاهش یافته است.

کاهش ۳۶ درصدی سود خالص بانک سامان در سه ماهه نخست سال جاری
 بانک سامان در سه ماهۀ نخست سال به 753 میلیارد تومان سود خالص دست یافته که معادل 94 ریال برای هر سهم با سرمایۀ جدید است و نسبت به فصل اول سال گذشته 36 درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش کائنات، بررسی صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد؛ در این دوره درآمد تسهیلات 8456 میلیارد تومان گزارش شده که 51 درصد بیش از دورۀ مشابه سال قبل است. اما شناسایی 7519 میلیارد تومان هزینۀ سپرده که نسبت به دورۀ مشابه 79 درصد افزایش یافته، خالص درآمد تسهیلات و سپرده را به 937 میلیارد تومان رسانده که کاهش 32 درصدی را نشان می دهد.
در بخش کارمزد هم به رغم افزایش 42 درصدی درآمد، هزینۀ کارمزد افزایش 90 درصدی داشته و در مجموع درآمد خالص کارمزد با 9 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه، برابر با 179 میلیارد تومان گزارش شده است. در مقایسه با فصل زمستان، عملیات بانک سامان با 7 درصد رشد درآمد تسهیلات، 12 درصد افزایش هزینۀ سپرده ها و در نتیجه 22 درصد کاهش در خالص درآمد تسهیلات است.

عرضه بلوک 3.36 درصدی بیمه نوین در سوم مردادماه
بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام شرکت بیمه نوین از سوی یکی از سهامداران عمده به ارزش 31.9 میلیارد تومان، به زودی روانه میز فروش می شود.
به گزارش کائنات، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در نظر دارد بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام شرکت بیمه نوین را به طور عمده و نقد در بازار اول معاملات فرابورس به فروش برساند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.
بر اساس این گزارش، مقرر شده بیش از ۱۶۸.۱ میلیون سهم نوین چهارشنبه ۳ مرداد از طریق کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایانی نماد در روز قبل از عرضه یا ۱۹۰ تومان هر کدام بیشتر باشد، ارزش معامله معادل ارزش تعداد سهام قابل عرض ضربدر قیمت پایانی روز قبل از عرضه یا ۳۱.۹ میلیارد تومان هر کدام بیشتر باشد و سپرده حضور در رقابت معادل ۱۰ درصد ارزش سهام قابل عرضه ضربدر قیمت پایانی نماد قبل از عرضه یا ۳.۱ میلیارد تومان هر کدام بیشتر باشد، تعیین شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه