روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير - شماره 4636

سعید رشتیان:

در سینمای مستند دنبال شهرت نباشید


 سعید رشتیان از مستندسازان پیشکسوت و شناخته‌شده کشورمان در زادروز تولدش از تجربه‌های متفاوت خود در عرصه مستندسازی سخن گفت.
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز سعید رشتیان مستندساز پیشکسوت و شناخته‌شده سینمای مستند بخش‌هایی از گفت‌وگو با این هنرمند را منتشر کرد.
سعید رشتیان درباره سینمای مستند گفت: من سینمای مستند را در تجربه عملی، در ادامه علایقی دیدم که سال‌ها آن را در حوزه‌های مختلف دیگری دنبال کرده بودم اما زمانی که با فضای این نوع از سینما آشنا شدم جایگاه اصلی خود را پیدا کردم.
وی ادامه داد: باید در این حوزه تلاش بسیاری را صورت داد زیرا سینمای مستند برای سازنده شهرت و آوازه‌ای را به همراه نخواهد داشت، اگر فردی به دنبال این موضوع و نیز درآمد و مسائل مالی است، باید آن را در جای دیگری دنبال کند. من معتقدم سینما یک کار گروهی است و هر یک از مشاغل موجود در این حوزه، تخصصی منحصر به فرد محسوب می‌شوند.
این مستندساز پیشکسوت بیان کرد: سینما به معنای عام آن فعالیتی است که اولین نکته در آن، دیده‌شدن و مشاهده‌کردن است. فیلمسازی مستند مانند سینمای داستانی به صورت متعارف آن از «لاگ لاین» آغاز شده و سپس به «سیناپس» و «تریتمنت» می‌رسد. من در این سال‌ها تلاش کردم در پروژه‌های خود مراحل نامبرده را به شکلی عملی انجام دهم زیرا موارد دیگر از جمله پژوهش در این مجرا قابل بازتعریف است.
وی با بیان اینکه باید به سراغ مواردی رفت که در مسیر فیلمسازی به کار می‌آید، گفت: به این معنا که بیش از ۵۰ درصد خلاقیت در حوزه تهیه اتفاق می‌افتد و ارتباطی با تألیف شخصی ندارد، باید به این نکته فکر کرد که کالای تولید شده در کجا قابلیت مصرف‌شدن دارد و چه کسانی از روند تولید حمایت خواهند کرد. کار تهیه‌کننده این است که با توجه به موارد ذکرشده، مجموعه‌ای را تدارک ببیند که در آن گفت‌وگو جریان داشته باشد.
رشتیان یادآور شد: باید به صورت اجتناب‌ناپذیری به دنبال صحبت درباره سینما باشیم، سینما جایی است که در آن کالایی به نام فیلم برای مشاهده کردن تولید می‌شود. اگر امر مشاهده را از ابتدا در دستور کار خود قرار ندهیم، یعنی ما سینماگر نبوده و تنها هنرمند هستیم.

با حضور ضرغامی؛
۴۱ پروژه‌ گردشگری و میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای افتتاح ۴۱ پروژه به این استان سفر می‌کند.
مرتضی صفری گفت: سید عزت‌الله ضرغامی، فردا شنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در سفری یک روزه به ارومیه قرار است ۴۱ پروژه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی به ارزش ۳۹۰۰ میلیارد ریال را به‌صورت وبیناری افتتاح کند.
وی ادامه داد: همچنین بازدید از تعدادی از بناهای تاریخی و پروژه‌های گردشگری ارومیه از جمله مسجد جامع مربوط به دوره سلجوقیان، خانه تاریخی انصاری، قلعه بدلبو، مدرسه تاریخی هدایت و ... در دستور کار قرار دارد.
صفری افزود: رونمایی از اتمام مرمت کامل مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن ارومیه، رونمایی از اتمام مرمت فاز یک مسجد جامع، حضور در جلسه شورای اداری و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی از دیگر برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند.

هنرمندان افتتاحیه المپیک تهدید به اعتصاب کردند
 اتحادیه هنرمندان نمایشی فرانسه (SFA) در آستانه المپیک پاریس اخطاریه اعتصاب صادر کرد.
مراسم افتتاحیه المپیک در پاریس با تهدید اعتصاب اتحادیه هنرمندان نمایشی فرانسه - با حضور بازیگران، رقصندگان و آکروبات‌ها، با چالش جدی رو به رو شده است.
به گزارش تلگراف، سازمان دهندگان مراسم افتتاحیه المپیک پاریس با اخطار اعتصاب نمایندگان اتحادیه نمایشگران شوکه شده‌اند.
با نزدیک شدن به بازی‌های المپیک پاریس، درگیری در اتحادیه هنرمندان نمایشی فرانسه (SFA) بر سر دستمزد اجراکنندگان به وجود آمده است. تولید عظیم نمایش افتتاحیه در تاریخ ۲۶ جولای در رودخانه سن، ۳۰۰۰ هنرمند و ۴۰۰ هنرمند حرکات موزون را شامل می‌شود.
رودخانه سن در پایتخت فرانسه میزبان یک مراسم پر زرق و برق با حضور ورزشکاران خواهد بود که با همراهی ۶۰۰ هزار تماشاگر و با رژه قایق های نماد کشورهای شرکت کننده به پایان می رسد. اما این مناقشه جدید  تنها مراسم افتتاحیه را تهدید نمی کند و سایه اعتصابی بر سر تمرینات افتتاحیه بازی های پارالمپیک نیز وجود دارد.
اتحادیه هنرمندان نمایشی فرانسه با هدف قرار دادن سازمان دهندگان این رویداد ورزشی نوشت: «در حالی که شعار «با هم بهتر انجام دهیم» امروز در همه جای خیابان‌های پاریس نمایش داده می‌شود، ما متذکر می‌شویم که شرایط استخدام با ما مذاکره نشده و شاهد شیوه‌های نادرست، نابرابری‌های آشکار در رفتار و فقدان گفت‌وگوی اجتماعی در طول آماده‌سازی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس هستیم».

در ۹۸ سالگی؛
ایوون فرنو بازیگر فرانسوی
فیلم‌های فلینی و پولانسکی درگذشت
 ایوون فورنو بازیگر فیلم‌های «زندگی شیرین» فلینی و «انزجار» پولانسکی در ۹۸ سالگی درگذشت.
به گزارش هالیوود ریپورتر، بازیگر ۹۸ ساله سینمای فرانسه که بازیگر فیلم‌هایی چون «زندگی شیرین» فلینی بود و در فیلم پرفروش آنتونیونی ظاهر شد و در کنار پیتر کوشینگ و کریستوفر لی در «مومیایی» و در کنار کاترین دونو در «انزجار» پولانسکی بازی کرده بود، از دنیا رفت.
ایوان فورنو بازیگر پر زرق و برقی بود که بازی‌های به یادماندنی در فیلم‌های به یاد ماندنی از جمله «رفیقه‌ها» میکل آنجلو آنتونیونی برنده شیر نقره‌ای ونیز در سال ۱۹۵۵، «زندگی شیرین» فدریکو فلینی در سال ۱۹۶۰ و «انزجار» ساخته ۱۹۶۵ رومن پولانسکی از خود به جای گذاشته است.
به گفته پسرش وی در خانه خود و بر اثر عوارض ناشی از سکته درگذشت.
او همچنین نقش اول زن در فیلم ترسناک «مومیایی» با بازی پیتر کوشینگ و کریستوفر لی در سال ۱۹۵۹ را برعهده داشت و گرچه او این پروژه را چندان ایده‌آل نمی‌دانست، اما گفت که در نهایت از بازیگران فیلم آموخته که «اگر فیلمی مانند مومیایی را جدی نگیری و قلب و روح خود را در آن نگذاری، می‌توانی فیلم را پایین بیاوری». وی این سخنان را در کتاب «کریستوفر لی و پیتر کوشینگ و سینمای وحشت» نوشته مارک ای. میلر در سال ۲۰۱۰ بیان کرد.
این بازیگر که در طول دوران حرفه‌ای خود در فیلم‌های ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی بازی کرده بود، در فیلم «رفیقه‌ها» در نقش یک فرد اجتماعی انتقام جو بازی کرد و در فیلم «زندگی شیرین» شاهکار فلینی نقش نامزد ناامید روزنامه نگار مارچلو ماسترویانی را برعهده داشت. وی در فیلم هیجانی «انزجار» پولانسکی هم خواهر بزرگتر شخصیت پریشان کاترین دونو را به تصویر کشید. الیزابت ایوان اسکاچرد سال ۱۹۲۶ در فرانسه از پدر و مادری بریتانیایی به دنیا آمد و به زودی با خانواده‌اش به انگلستان نقل مکان کرد و در مدرسه آکسفورد و آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک تحصیل کرد و سال ۱۹۵۱ فارغ‌التحصیل شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه