روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

کاهش قابل‌توجه قیمت حمل محموله‌های نفتی روسیه

  قیمت حمل‌ونقل نفت روسیه به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۲۲ میلادی رسید.به گزارش کائنات و به نقل از شانا، سه منبع اعلام کردند با وجود تحریم‌های غرب و کاهش صادرات از آنجا که نفتکش‌های بیشتری برای حمل نفت خام روسیه در دسترس بودند، قیمت حمل‌ محموله‌های نفتی این کشور در ماه ژوئیه در مقایسه با دیگر صادرکنندگان جهان برای نخستین بار از سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.
قیمت کرایه حمل نفت روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی پس از اعمال تحریم‌های غرب و سقف قیمت ۶۰ دلاری، به بیش از ۲۰ میلیون دلار به ازای هر سفر رسید.
چند منبع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: با توجه به افزایش رقم بهره‌گیری از ظرفیت تولید پالایشگاه‌های نفت روسیه در ماه ژوئیه، کاهش صادرات و تقاضا برای نفتکش‌ها، قیمت‌های حمل کاهش یافته است.
در این دوره به‌تدریج مجموعه‌ای از نفتکش‌ها با عنوان «ناوگان سایه» ایجاد شده است که می‌خواهد با وجود تحریم‌ها خطر حمل نفت روسیه را بپذیرد. این ناوگان شامل نفتکش‌های قدیمی است که بیشتر ازسوی شرکت‌های کمتر شناخته‌شده مستقر در دوبی و چین اداره می‌شوند و با پرچم‌های کشورهای آفریقایی فعالیت می‌کنند.
هند که از سال ۲۰۲۲ به بزرگ‌ترین خریدار نفت خام اورال روسیه تبدیل شده، مقصد اصلی نفتکش‌هایی است که از پایانه‌های نفتی  روسیه جدا می‌شوند.
هزینه حمل‌ونقل نفت خام اورال از پایانه نووروسیسک در دریای سیاه به هند در ماه ژوئن برای نفتکش‌های سوئزمکس با ظرفیت حمل ۱۴۰ هزار تن به حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای  یک سفر یک طرفه رسید که از ابتدای سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.
ویکتور کاتونا، رئیس تجزیه‌وتحلیل بازار نفت خام در مؤسسه مشاوره انرژی کپلر در این باره گفت: قیمت حمل‌ونقل برای نفتکش‌های سوئزمکس در مسیر پایانه نوروسیسک تا بنادر غربی هند در ماه گذشته به‌شدت کاهش یافته است.
وی افزود: قیمت‌ها نزدیک به برآوردهای کلی بازار برای نفت خام غیرتحریمی است.
یکی از منابع گفت: قیمت حمل نفتکش سوئزمکس برای حمل نفت سی‌پی‌سی مخلوط تولید قزاقستان که مشمول تحریم نیست به  سمت هند در ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای هر مسیر بوده است.
نفت سی‌پی‌سی مخلوط  از پایانه یوژنایا اوزریفکا در جنوب روسیه نزدیک به نوروسیسک بارگیری می‌شود.
به گفته این منابع، هزینه حمل‌ونقل نفت روسیه به هند برای بارگیری در پایان ماه ژوئیه از پایانه‌های «پریمورسک» و «اوست لوگا» در دریای بالتیک از ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در اواسط تا اواخر ژوئن به حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار تا ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است، درحالی‌که در اوایل ژوئن هزینه چنین سفری بیش از ۶ میلیون دلار بود.
داده‌های رویترز نشان می‌دهد کاهش قیمت حمل‌ونقل در بازار حمل‌ونقل محموله‌های نفت خام روسیه از قیمت‌های اورال بر مبنای فوب حمایت می‌کند و آنها را به بیشتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه رسانده است.
یکی از منابع که در تجارت نفت اورال فعالیت دارد، گفت: نفتکش‌های یونانی، گران‌ترین کشتی‌هایی که محموله‌هایی از بالتیک به هند ارائه می‌کنند هم قیمتی بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ندارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه