روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خبر داد؛

پیگیری برای تملک زمین در شرق تهران برای احداث آرامستان

 معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: تملک زمین در شرق تهران برای احداث آرامستان به صورت جدی‌تر دنبال خواهد شد.
حسین نظری در حاشیه آیین افتتاح فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس در قالب یکصدوسی و سومین پویش امید و افتخار در جمع خبرنگاران گفت: سال قبل فاز نخست این تصفیه‌خانه با ظرفیت دو هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسید و همزمان کلنگ‌زنی فاز دوم آن با حضور شهردار تهران به زمین زده شد.
وی با اشاره به فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس با ظرفیت ۵۰۰۰ متر مکعب خاطرنشان کرد: با همراهی شهرداری منطقه ۱۹ امروز فاز دوم آن با ظرفیت اشاره شده و حداکثر تا ۷۰۰۰ متر مکعب به بهره‌برداری خواهد رسید و ان‌شاءالله از این پساب برای آبیاری فضای سبز بهره‌ خواهیم برد.
نظری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ پروژه در مناطق مختلف در حوزه تصفیه‌خانه‌ها در حال انجام است، گفت: برنامه ریزی که صورت گرفته باید تا سال ۱۴۱۰، ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب جهت آبیاری فضای سبز تأمین شود که با اجرای این پروژه‌ها به ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب خواهیم رسید و در واقع ۵۰ درصد از آب فضای سبز از محل پساب تصفیه‌خانه‌ها تأمین خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پارک‌های جنگلی پایتخت اظهار کرد: ما در بخش کمربند سبز شهر تهران مشکلی نداریم و در ارتباط با پارک‌های جنگلی سرخه حصار و چیتگر مشکلاتی را جهت تأمین آب فضای سبز داشته‌ایم که اخیرا جلسه‌ای را با وزارت نیرو جهت تأمین آب برای آبیاری درختان چیتگر برگزار کرده‌ایم و ان‌شاءالله برای سرخه‌حصار نیز بتوانیم این شرایط را داشته باشیم. وی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت احداث آرامستان‌های جدید در پایتخت افزود: در این ارتباط بنا بر اعلام شهرداری تهران چند نقطه پیشنهاد شده که با جدیت روند تملک زمین‌ها در حال انجام است و به محض تملک زمین یا زمین‌ها فرایند احداث آرامستان انجام خواهد شد.
نظری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کدام نقطه از تهران به صورت جدی برای تملک زمین برای احداث آرامستان پیگیری می‌شود، گفت: در شرق تهران به صورت جدی‌تر این موضوع پیگیری و به محض تملک زمین ان‌شاءالله امسال شاهد احداث یکی از آرامستان‌ها خواهیم بود.
افزایش استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران به ۴۵ میلیون متر مکعب تا پایان سال جاری
حسین نظری همچنین در آیین بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس که در قالب صد و سی و سومین پویش امید و افتخار برگزار شد، ضمن تبریک به ملت ایران برای حضور و مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تبریک به منتخب مردم و ابراز امیدواری برای حل مشکلات پیش روی کشور گفت: امروز به صد و سی و سومین پویش امید و افتخار رسیدیم که صد و سی و سه افتتاح و بهره‌برداری را داشته و نشانی است از برنامه‌ریزی، تلاش و اقدام برای حل مشکلات مردم.
وی افزود: بی‌تردید یکی از موضوعات مهم شهر فضای سبز است که در راستای احیای آن می‌توان به محیط زیست بهتری دست پیدا کرد. امیدواریم شنبه‌های امید و افتخار ادامه پیدا کند و یکی پس از دیگری شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های موثر باشیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه معاونت خدمات شهری یک معاونت پرمشغله و پرکار است، افزود: خداوند توفیق داده در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم به مردم خدمت کنیم. امروز در حوزه فضای سبز کمربند سبز شهر تهران با توفیقاتی که به دست آورده موجب حریم شهر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز شود. در برنامه امسال نیز تلاش خواهیم کرد نسبت به سال گذشته شاهد تحقق بیش از صددرصدی برنامه توسعه کمربند فضای سبز به شهر تهران باشیم.
وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌هایی که در کشور وجود دارد، مدیریت منابع آبی از موضوعات پراهمیت است. براساس آنچه که وزارت نیرو اعلام می‌کند با وجود بارش‌هایی که امسال رخ داده، سدهای تهران از این بارش‌ها کم بهره بوده و آنچه که انتظار می‌رفت محقق نشد؛ لذا نگرانی‌ها نسبت به کمبود آب همچنان وجود دارد. مدیریت شهری در راستای مدیریت منابع آب چند راهکار شامل استفاده از گونه‌های کم آبر در فضای سبز شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده به شکلی که کاشت چمن ممنوع شده و تنها چمن‌های موجود حفظ می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: در حوزه آبیاری مکانیزه از سیستم آبیاری هوشمند زیرسطحی بهره گرفتیم موضوعی که در سال جاری به حوزه فضای سبز شهر تهران اضافه شده است. یکی دیگر از اقدامات موثر که در تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و وزارت نیرو محقق شد حرکت به سوی بازچرخانی آب بود که با تجدیدپذیر کردن آب هم مشکلات محیط زیستی را مدیریت کرده‌ایم و آب را هم به چرخه استفاده مجدد در فضای سبز بازگرداندیم.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ میزان استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز تهران هفت میلیون متر مکعب بوده که با حدود ۴۰۰ درصد پیشرفت در حال حاضر به ۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است و تا پایان سال جاری نیز به ۴۵ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می‌کند. براساس برنامه این تفاهمنامه تا افق ۱۴۱۰ این میزان استفاده از پساب به حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.
نظری با اشاره به اینکه به طور همزمان ۱۱ تصفیه‌خانه محلی یا در دست مطالعه است یا در مرحله احداث و بهره‌برداری است، افزود: شورا نیز در موضوع بازچرخانی آب تأکید ویژه‌ای دارد. با جایگزینی فاضلاب تصفیه شده با چاه‌ها و قنات‌ها و استفاده هر چه کمتر از منابع آبی قنات‌ها و سفره‌های زیرزمینی در جهت کاهش فرونشست زمین نیز حرکت کرده‌ایم؛ البته در حوزه استفاده از پساب در بوستان‌های سطح شهر باید ضوابط سختگیرانه‌ای داشته باشیم. علاوه بر آزمایشگاه‌های موجود در تصفیه‌خانه باید آزمایشگاهی در سطح بوستان‌های شهری نیز این موضوع را مورد پایش و کنترل قرار دهد چراکه قطعا زندگی مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه