روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران:

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید «یلدا» و «عاشورا» را چگونه برگزار کنید


 رئیس مرکز میراث ناملموس تهران با بررسی اثر مواجهه و مداخله دولت‌ها در میراث ناملموس، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید «یلدا» و «عاشورا» را چگونه برگزار کنید، چون این شاخص‌ها متعلق به روح، روان و جان مردمی است که طی هزاره‌ها آنها را نگه داشته‌اند و باید آنها را حفظ کنند.
ششمین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی با حضور نمایندگانی از سوریه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عراق، ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان در تهران برگزار شد و نمایندگان این کشورها زمینه اقدامات پاسدارانه و تاب‌آوری در مواجهه با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی را بررسی کردند. یکی از مهم ترین بحث‌ها در نشست تهران پاسخ به این پرسش بود که «میراث ناملموس برای تغییرات اقلیم چه کاری می‌تواند انجام دهد؟»  و قرار شد کشورهای عضو روش‌ها و تکنیتک‌های مطلوب خود را در این‌باره ارائه دهند.  
این نشست دو روزه با کارگاه آگاهی‌افزایی برای رسانه‌های ایران ادامه یافت، که افزون بر موضوع تغییرات اقلیم، درباره مواجهه دولت‌ها با میراث ناملموس و اهمیت انتقال میراث بشری و نقش جوانان در پاسداری از میراث‌زنده با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تکنولوژیک بحث شد. آتوسا مؤمنی ـ رئیس مرکز میراث ناملموس تهران ـ در این کارگاه، مروری داشت بر محتوای کنوانسیون پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس و با اشاره به افزایش تعداد اعضای کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اراده کشورها برای حفظ میراث بشری، درباره برخی چالش‌های موجود در این مسیر، گفت: متاسفانه تا این لحظه هیچ سند الزام‌آور چند جانبه‌ای در موضوع پاسداری میراث ناملموس در دست نیست. با این وجود، میراث ناملموس به گونه‌ای مهم است که در آینده و در مواجهه با هر نوع خطر و بحرانی می‌تواند ما را آگاه کند. اگر به درستی انتقال یابد می‌تواند کمک حال باشد، به ویژه برای میراثی که به دلیل توسعه تکنولوژی منسوخ شده‌اند. او در ادامه این پرسش را مطرح کرد که دولت‌ها چه کمکی به میراث ناملموس می‌توانند داشته باشند و در پاسخ به آن گفت: دولت‌ها همین که تسهیل‌گری باشند و زیرساخت‌ها را تامین کنند، می‌توانند مؤثر باشند. اصلا نباید از نقش دولت‌ها در این زمینه غافل باشیم. البته نحوه مواجهه دولت‌ها با میراث ناملموس مهم است. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید یلدا و عاشورا را چگونه برگزار کنید، اینها متعلق به روح، روان و جان مردمی است که طی هزاره‌ها آنها را نگه داشته‌اند و باید آنها را حفظ کنیم. ما خوشبختیم که اینها را امروز داریم و اگر انصاف داشته باشیم می‌توانیم آنها را برای نسل آینده حفظ کنیم.
زوبیا سلطانا ـ رئیس انستیتوی میراث ناملموس و موزه‌ها از پاکستان ـ که یکی از مدرسان کارگاه دانش‌افزایی رسانه‌ها درباره میراث ناملموس بود، با این یادآوری که ایران و پاکستان، میر اث مشترک زیادی دارند، درباره اثر مخرب صاحبان قدرت سخن گفت و اظهار کرد: صاحبان قدرت نمی‌توانند درک کنند با کارهایشان چه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت و جهان وارد می‌کنند و ما را در وضعیت نامطلوبی قرار داده‌اند. ما اقتصاد بازار را جایگزین سیستم تهاتر کرده‌ایم و تماس مستقیم خود را با طبیعت و میراث فرهنگی از دست داده‌ایم و در نتیجه نتوانسته‌ایم استفاده پایدار از میراث بشری داشته باشیم.  
او اضافه کرد: ما ارتباطمان را با پیشکسوتان از دست داده‌ایم، زبان‌های مادری دیگر جوابگو نیستند و دانش سنتی که از نسل‌های مختلف سینه به سینه منتقل شده بود، از بین رفته‌اند و جایگاه خود را از دست داده‌اند و منابع طبیعی بیش از پیش مصرف شده است. رسانه‌های جمعی مدرن، جهان را به شکلی که صاحبان آنها می‌خواستند شکل دادند.
رئیس انستیتوی میراث ناملموس پاکستان، مستندنگاری دانش‌ها و انتقال بین‌نسلی میراث بشری را یکی از راه‌حل‌ها برای مقابله با چنین چالش‌هایی برشمرد و در ادامه درباره موزه و پیوند آن با میراث ناملموس سخن گفت و با اشاره به راه‌اندازی یک موزه بزرگ مردم‌شناسی در پاکستان، شیوه پاسداری از فرهنگ و دانش تمدن‌هایی با قدمت سه تا پنج هزار سال در سرزمین پاکستان را توضیح داد. در ادامه شیدا مهنام که عضو کمیسیون یونسکو در ایران بود، درباره اهمیت انتقال بین نسلی میراث بشری در مواجهه با سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی و پیوند این وجه از میراث با موزه‌ها و جوانان سخن گفت.

هوشنگ توکلی:
پیشکسوتان سینما باید تشکل فراگیر داشته باشند
- پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر که در آستانه ساخت یک اثر سینمایی برای جشنواره چهل و سوم فجر است، تاکید کرد: بازیگران پیشکسوت باید برای خود یک تشکل صنفی داشته باشند.
هوشنگ توکلی درباره بکارگیری بازیگران پیشکسوت در آثار سینمایی و تلویزیونی اظهار داشت: پیشکسوتان باید در قالب یک تشکل صنفی سازماندهی شوند، هنوز یک تشکل فراگیر برای هماهنگی و همکاری صنفی باتجربه ها در کشور اتفاق نیفتاده است. وی تصریح کرد: باید هنرمندان همدیگر را پیدا و ا احیا کنند، از دست وزارتخانه و دولت در این زمینه کاری ساخته نیست. توکلی درباره ساخت اثر سینمایی خود گفت: شهریور ماه امسال کارم را کلید می‌زنم. منتظر تامین مالی پروژه هستیم. توکلی گفت: پیدا کردن بازیگر هم هنوز انجام نشده، اما از بازیگران پیشکسوت و جوان در کنار هم استفاده خواهم کرد. دنبال مسائل مالی پروژه هستیم تا کار را آغاز کنیم. این تهیه‌کننده سینما پیشتر با بیان اینکه پیش‌تولید یک فیلم درباره «شوتی‌ها» و حمل کالاهای ته‌لنجی را با یک کارگردان کار اولی آغاز کرده‌ است، گفته بود فیلمبرداری کار بیشتر در جاده‌ها و در شب اتفاق می‌افتد و تلاش می‌کنیم به جشنواره فیلم فجر امسال برسد. هوشنگ توکلی تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «لحظه» (۱۳۵۶) از تهیه‌کنندگی مهمترین پروژه راهبردی جاده‌ای، ماجرای «شوتی‌ها» با محوریت حمل کالاهای ته‌لنجی با کارگردانی یک کارگردان کار اولی خبر داده بود. شوتی پدیده‌ای اجتماعی-اقتصادی است، که در آن افراد به قاچاق کالا یا انسان، به‌وسیله خودروهای خاصی با سرعت‌های غیرمجاز می‌پردازند.

آقای پستچی به سینما می‌رود
 رضا آل احمدی کارگردان «آقای پستچی» از اکران این فیلم سینمایی در گروه هنر و تجربه خبر داد و گفت: این فیلم پس از اتمام مرحله آهنگسازی به روی پرده می‌رود.
رضا آل‌احمدی گفت: فیلم آقای پستچی قرار بود در ابتدا در سال ۱۴۰۱ تله‌فیلم شود که در اسفند همان سال وارد پیش تولید و از ابتدای سال ۱۴۰۲ فیلمبرداری کار در نظرآباد آغاز شد. نظرآباد شهری تاریخی با قدمت هشت هزار ساله است.
وی خاطرنشان کرد: این فیلم درباره یک پستچی است که وقتی فرزندش به دنیا می‌آید برای بردن بسته‌ای به روستایی، در راه گرفتار می‌شود و از آنجایی که بچه‌اش تشنج کرده بود، فلج می‌شود. ۱۰ سال از این داستان می‌گذرد و دچار یک سری چالش‌ها می‌شود. تا آنجا که برای امامزاده‌ای یک بسته پستی می‌برد و شب مجبور به خوابیدن در این مکان می‌شود و... در نهایت یک خیری پیدا می‌شود که هزینه عمل فرزندش را متقبل می‌شود.
آل‌احمد که نویسندگی و کارگردانی کار را با تهیه‌کنندگی مشترک حسین سیدیان و جواد جلالی بر عهده دارد، افزود: در این کار، از بازیگران غیرچهره و تلویزیونی بیشتر استفاده کردم؛ مجید شهریاری، سعید رضایی در نقش اصلی، بیتا خردمند، حشمت آرمیده و فرحناز منافی ظاهر بازیگران این کار هستند و از بین بازیگران تئاتر و تلویزیونی بیشترین استفاده را کردم. این کارگردان درباره این کار که دومین فیلم او بعد از خانه ابدی است، گفت: قصه آقای پستچی از آنجایی ایده می‌گیرد که یک فردی از خدا دور می‌شود و با الهام، در مسیر الهی قرار می‌گیرد. فیلمنامه از یک قصه که زائیده ذهن خودم بود گرفته شده است. وی با بیان اینکه در حال مذاکره برای اکران اثر در گروه هنر و تجربه است، خاطرنشان کرد: می‌توانستم در حاشیه تهران این فیلم را بسازم اما تاریخی بودن نظرآباد، قصه را برای من جذاب‌تر کرد. بیشتر دوست دارم روی غیرچهره‌ها کار کنم. چه زمانی که دستیار کارگردان بودم و چه در کارگردانی با افراد غیرچهره راحت‌تر بودم اما از بعد هنری «آرت» بودن، این که عاشق عباس کیارستمی هستم و استادم فریدون نجفی است، سعی کردم در ساخت این فیلم هم این موارد را رعایت کنم.

پایان داستان ترسناک «احضار»
  چهارمین و آخرین قسمت از سری فیلم‌های ترسناک «احضار» در سال ۲۰۲۵ راهی سینما خواهد شد.
کمپانی نیولاین اعلام کرد که چهارمین و آخرین قسمت از سری اصلی فیلم‌های ترسناک «احضار» برای اکران در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.
«جانسون مک گلدریک» نگارش فیلمنامه «احضار ۴» را بر عهده دارد «جیمز وان» و «پیتر سفرن» همچون سه قسمت قبلی، تهیه‌کنندگی دنباله جدید این فیلم سینمایی ژانر وحشت را بر عهده دارند. «جانسون مک گلدریک» پیش از این فیلمنامه «احضار ۲» و «احضار: شیطان مرا وادار کرد» را نوشته که فیلم دوم در سال ۲۰۲۱ در رتبه اول گیشه قرار گرفت و مجموعه فروش این سری فیلم را به بیش از دو میلیارد دلار در سراسر جهان رساند. فیلم‌های «احضار» بر اساس پرونده‌های واقعی زندگی محققین ماوراء الطبیعه، «اد وارن» و «لورین وارن» ساخته شده‌اند، اگرچه پرونده دقیق که منبع الهام ساخت قسمت جدید محرمانه نگه داشته شده است. به گزارش هالیوود ریپورتر، «پاتریک ویلسون» و «ورا فارمیگا» در سه فیلم قبلی و همچنین در  «آنابل به خانه می‌آید» نقش وارن‌ها را بازی کرده‌اند و انتظار می‌رود در قسمت جدید نیز نقش‌های خود را تکرار کنند. قسمت اول از فیلمهای «احضار» در تابستان ۲۰۱۳ به عنوان یک تاکتیک ضدبرنامه در برابر فیلم‌های مهم روی پرده اکران شد. این حرکت کارساز بود، زیرا در نهایت این فیلم به درآمد ۳۲۰ میلیون دلاری در سراسر جهان در برابر بودجه ۲۰ میلیون دلاری رسید و به یکی از سودآورترین فیلم های ترسناک تاریخ تبدیل شد و در ادامه آغازگر ساخت یک‌سری فیلم های سودآور شد.
بلافاصله در سال ۲۰۱۴ فیلم «آنابل» راهی سینما شد و پس از آن فیلم «احضار ۲» در سال ۲۰۱۳، «آنابل: آفرینش» (۲۰۱۷)، «راهبه» (۲۰۱۸)، «نفرین لیورونا» (۲۰۱۹)، «آنابل به خانه می‌آید» (۲۰۱۹) و «احضار: شیطان مرا وادار کرد» (۲۰۲۱) از این سری فیلم اکران شدند. سری فیلم‌های ترسناک «احضار» با مجموع بودجه حدود ۱۸۰ میلیون دلاری به فروش جهانی بالغ بر ۲.۱۲۸ میلیارد دلار در سینماها دست یافته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه