روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

آرام آرام برای عمره آماده می‌شویم


 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آرام آرام باید برای عمره آماده شویم. برنامه‌های مقدماتی عمره انجام شده است، اما زمان آغاز آن به برنامه هواپیمایی و تهیه ارز وابسته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ در بازگشت از سفر حج در جمع خبرنگاران در پاویون فرودگاه بین‌المللی تهران، با باین اینکه حج امسال همراه با تلخی و شیرینی‌هایی برای ما و زائران بود، یادآور شد: امسال حج با شهادت آیت‌الله رییسی و امیر عبدالهیان همراه شد که باعث شد کام زائران تلخ شود. این عزیزان خادم فداکار برای مردم بودند. عمره در دوره ریاست‌ جمهوری شهید رئیسی فعال شد و حج هم معنای دیگری پیدا کرد و اربعین هم سامان یافت. با این وجود برای رییس جمهور آینده کشورمان آرزوی موفقیت داریم و انتظار ما از ایشان این است که نخستین جلسات رییس جمهور منتخب برگزاری شورای حج باشد. شهید رئیسی این جلسات را خودشان مدیریت می‌کردند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دیگر تلخی‌های حج امسال، گفت: برخی دیگر از تلخی‌های حج امسال محدودیت‌هایی بود که از سوی عربستان اعمال می‌شد، البته ما همواره سعی در وفاداری به قوانین و ضوابط کشور میزبان (عربستان) بوده و هستیم. در همین راستا باید به زائران تعلیماتی داده شود و سپس برخوردها را اعمال کنند. امسال برای نخستین بار (تعدادی از) زائران ایرانی را از سرزمین وحی بازگرداندند و همین‌طور زندانی کردند و به یکی از هموطنانمان اجازه دیدار با نمایندگان مراجع تقلید داده نشد و با این شرایط حج را به جا آورد.
نواب به گرمی هوا و فوت تعدادی از زائران ایران و دیگر کشورها اشاره کرد و تدابیر اندیشیده شده و همکاری زائران را دلیل اصلی کاهش ۳۰ درصدی فوتی‌های ایران نسب به کشورهایی که در همین سطح زائر داشتند، دانست.
او درباره شیرینی‌های حج گفت: مشارکت در امر سیاسی و اجتماعی انتخابات، حج امسال را برای زائران ایرانی گوارا کرد و ما هم بارها عرض سپاس خود را به مسئولان عربستان بیان کردیم. این نخستین بار نبود که انتخابات ایران در این کشور برگزار می‌شد، قبلا در عمره هم این اتفاق رقم خورده بود. امسال بلافاصله پس از موافقت مسئولان کشور میزبان (عربستان) تعرفه‌ها و صندوق‌های رأی در هتل‌ها، غذاخوری و نمازخانه‌ها قرار داده شد و بر اساس مقررات عربستان، رأی‌گیری انجام شد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برگزاری «حج برائت» و توجه به زندگی حضرت ابراهیم مبتنی بر توصیه‌های مقام معظم رهبری افزود: البته محدودیت‌هایی در برگزاری مراسم دعای کمیل وجود داشت و اگر همراهی عزیزان آن کشور نبود برخی از این مراسم‌ها شکل نمی‌گرفت.
او یادآور شد: تمامی موارد اجرایی زائران در انتقال آنها از مدینه به مکه و بلعکس با قطار سریع‌السیر انجام شد و این کار باعث سرعت بخشیدن به کار حج و پیشگیری از فرسایش شد. در عرفات و مشعر هم خدمات بسیار خوبی ارائه شد، اما زائران از شرایط منا اعتراض داشتند. امسال تنگنای جا در منا هم مقداری باعث رنجش زائران شد.
نواب در بخش دیگر سخنان خود خدمات بهداشتی و درمانی را خوب توصیف کرد و افزود: آنچه توسط علوم پزشکی در موضوع استطاعت جسمی‌ زائران انجام شد این دستاورد بزرگ را داشت که تعداد فوتی‌ها کمتر از ۷۰ درصد سال‌های قبل بود. در منا زائران از چتر استفاده کردند و برای سال آینده هم برای پیشگیری از گرمازدگی از چتر استفاده خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آمادگی‌ برای برگزاری اربعین و عمره، گفت: آرام آرام باید برای اربعین و عمره آماده شویم و در جلسه شورای حج امیدواریم توسط رییس جمهور منتخب از این دو مورد استقبال شود. زمان آغاز آن وابسته به برنامه هواپیمایی و تهیه ارز مورد نیاز  است. نواب افزود: در عمره، برنامه‌های مقدماتی انجام شده است و هتل‌ها شناسایی شده‌اند و درباره مواردی گفت‌وگو داشته‌ایم. هم‌اکنون نزدیک به ۶ میلیون نفر فیش عمره دارند و برقراری عمره و فعال شدن آن پس از حدود ۹ سال یکی از یادگارهای شهید خدمت، آیت‌الله رئیسی است.
او درباره حج آینده اظهار کرد: ما باید دنبال این باشیم که زمان حج کوتاه شود؛ چراکه زائران از نظر روحی آسیب می‌بیند  و باید از هر طریقی شده این امر را انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین، ‌که یکی از مطالبات ایران است، گفت: بین‌الحرمین اکنون در مسیر تردد  زائران قرار گرفته است و ما راضی به این نیستیم که در مسیر تردد آنها قرار بگیریم. پشت بام مسجد النبی فضای بسیار خوبی دارد که برگزاری دعای کمیل در آنجا می‌تواند برای زائران ایرانی بسیار جالب باشد. دو سال است این درخواست را مطرح کرده‌ایم و اگر این همکاری شود سفر زیارتی حج برای زائران ایرانی بسیار دلچسب خواهد شد.
نواب همچنین فعالیت کاروان قرآنی نور در مراسم‌هایی مثل  انس و معرف، انس با قران، جزء خوانی در بین زائران را تأثیرگذار و چشم‌گیر دانست و یادآور شد: تسهیل آوردن آب زمزم و شرایط حلق و تقصیر (کوتاه کردن موی سر) در منا مواردی هستند که ما برای آن پیشنهادهایی داشته‌ایم، اما مسئولان کشور میزبان می‌خواهند مطابق نظر خودشان انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه