روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

محسن انصاری، کارشناس انرژی:

رویای خاموشی گازهای همراه نفت در دولت سیزدهم به واقعیت پیوست


  محسن انصاری، کارشناس انرژی گفت: در دولت سیزدهم اقدام‌های خوبی در زمینه جمع‌ آوری گازهای همراه نفت (فلر) انجام شده و وزارت نفت اعلام کرد که اگر با روند فعلی در این زمینه پیش برویم، تا دو سال آینده می ‌توانیم تمام گازهای همراه را جمع‌ آوری کنیم.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، محسن انصاری در خصوص افزایش صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: ال‌پی‌جی محصولی است که در پالایشگاه‌های نفتی تولید و در پالایشگاه‌های گازی نیز از مایعات گازی جدا می‌شود. استفاده از این ماده در خوراک پتروشیمی‌ها سود زیادی دارد. در این روند، تبدیل پروپان به پروپیلن منفعت زیادی برایمان خواهد داشت و از بوتان نیز می‌توانیم استفاده کنیم، اما هنوز این ظرفیت در کشور وجود ندارد و به همین دلیل به صادرات ال‌پی‌جی می‌پردازیم.
وی افزود: بخشی از ال‌پی‌جی به‌عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش دیگری قبلاً روی دست دولت باقی می‌ماند. در دولت قبلی، بخش زیادی ال‌پی‌جی روی آب باقی مانده بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدام‌های خوبی در زمینه به‌فروش رساندن ال‌پی‌جی کشور صورت گرفت. این امر به‌صورت میلیارد دلاری برای کشور ارزآوری داشت.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: به‌صفر رساندن نفت و میعانات گازی موجود در انبارها و شناورها بر روی آب نیز اقدامی بود که در دولت سیزدهم صورت گرفت. این امر توسط سایت‌های جهانی که فروش نفت کشورهای مختلف را رصد می‌کنند، تایید شده است. این اقدام نیز از جمله کارهای مثبت دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
انصاری گفت: یکی از مسائل مهم حوزه انرژی در کشور گازهای فلر بود. مقدار زیادی گازهای همراه قبلاً هدر می‌رفت. همین اواخر طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ راه‌اندازی شد. قرار بود در این طرح ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گازهای همراه جمع‌آوری شود. در این طرح، متان و دیگر گازهای سنگین‌تر که همراه نفت از میدان‌ها خارج می‌شوند، جمع‌آوری می‌شود. وی ادامه داد: محصول طرح مورد بحث قرار است به‌عنوان خوراک به سمت بندر امام سوق داده شود؛ قبلاً بخش زیادی از این گازهای همراه بدون اینکه استفاده‌ای از آن‌ها شود، سوزانده می‌شدند. با طرح‌هایی که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، افزایش بهره‌وری را داشتیم و جمع‌آوری گازهای همراه رقم خورد.
این کارشناس انرژی اظهار کرد: در دولت سیزدهم اقدام‌های خوبی در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه انجام شد. وزارت نفت اخیراً اعلام کرد که اگر با روند فعلی در این زمینه پیش برویم، تا دو سال آینده می‌توانیم تمام گازهای همراه را جمع‌آوری کنیم. راه‌اندازی طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران در دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است و به لحاظ ایجاد ارزش افزوده و جمع‌آوری گازهای همراه برایمان منفعت دارد و در حوزه جمع‌آوری گازهای همراه با اتکا به توان داخل بهترین عملکرد صورت گرفته است. انصاری افزود: در وزارت نفت معمولاً جدولی آماده می‌شود و طرح‌های کیفی‌سازی را در آن جدول بر اساس میزان منابع در دسترس دسته‌بندی می‌کنند. سناریوهای مختلفی چیده شد. اولین سناریو این بود که ما تحت تحریم هستیم و نمی‌توانیم از صندوق توسعه ملی نیز استفاده کنیم. یک سناریوی دیگر این بود که تحریم‌ها باشند و بتوانیم از صندوق استفاده کنیم. طرح دیگر نیز این بود که همه تحریم‌ها برداشته شود و بتوانیم از تمام منابع بهره ببریم. وی بیان کرد: در کشور دو پالایشگاه داریم که بخشی از نفت کوره تولیدی خود را تبدیل به فرآورده می‌کنند. پالایشگاه شازند و آبادان این کار را انجام می‌دهند. تولید نفت کوره این پالایشگاه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نفت کورهای که سولفور و گوگرد بالایی داشته، شیرین‌سازی شده است. به این ترتیب، محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌شود. از طرف دیگر، دولت سیزدهم طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را در تبریز به سرانجام برساند.

میانگین قیمت
 محموله‌های ال‌ان‌جی
 در جهان کاهش یافت
 میانگین قیمت محموله‌های گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در بازارهای شمال شرق آسیا، جنوب غرب اروپا، بازار ان‌بی‌پی انگلیس و بازار تی‌تی‌اف هلند کاهش یافت.
میانگین قیمت تک‌محموله‌های گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) در بازار شمال شرق آسیا (NEA) با ۱۱ سنت کاهش نسبت به هفته قبل به ۱۲ دلار و ۵۳ سنت برای هر یک‌میلیون بی‌تی‌یو رسید. میانگین قیمت تک‌محموله ال‌ان‌جی در بازار جنوب غرب اروپا (SWE) نیز در طول هفته با نوسان اندکی همراه بود و سرانجام با ۴ سنت کاهش به ۱۰ دلار و ۶۹ سنت به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید. قیمت گاز در بازار ان‌بی‌پی انگلستان (NBP) هم به ۱۰ دلار و ۲۱ سنت رسید که حدود ۱۶ سنت کاهش داشت.
قیمت گاز در بازار تی‌تی‌اف (TTF) هلند نیز با نوسان کمی همراه بود و سرانجام میانگین قیمت گاز در این بازار به ۱۰ دلار و ۷ سنت برای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید که ۷ سنت نسبت به هفته گذشته کاهش داشت. در هفته یادشده، قیمت گاز هنری هاب آمریکا در محدوده ۲ دلار و ۵ سنت بود و میانگین قیمت نسبت به هفته قبل از آن با ۸ سنت افزایش به ۲ دلار و ۵۲ سنت برای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه