روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

مدیرعامل توانیر:

امسال خاموشی برنامه ریزی شده نخواهیم داشت


 مدیرعامل توانیر گفت: خاموشی برنامه ریزی شده نخواهیم داشت و در صورت همکاری مردم، امسال تابستان را نیز بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت.
مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به میزان ناترازی برق در کشور، اظهار کرد: به طور  متوسط میزان ناترازی برق ۱۰ هزار مگاوات تخمین زده می شود که به معنای عدم توازن تولید و مصرف است که با جابه جایی ساعت اوج مرف در بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاوری و اداری جبران می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم داشت؟ گفت: اگر منظور خاموشی برنامه ریزی شده ناشی از کمبود تولید است، باید گفت به گونه ای برنامه ریزی شده که شاهد خاموشی نباشیم هرچند این موضوع به عملکرد و همکاری مردم وابسته است.
مدیرعامل توانیر افزود: در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد همکاری بسیار خوب مردم در کاهش مصرف در بخش های مختلف بودیم و شرایط برق پایدار بود؛ به گونه ای که برق بخش های مختلف به صورت مطمئن برابر با برنامه ریزی های تنظیم شده تامین شد.
رجبی مشهدی در خصوص خاموشی های پراکنده درتهران نیز گفت: در تابستان به دلیل افزایش مصرف و به دلیل اینکه تجهیزات در معرض نور آفتاب و گرما قرار می گیرند احتمال خرابی آن ها بیشتر است به همین دلیل امکان وقوع حادثه و خاموشی وجود دارد که همکارن ما به سرعت این مساله را برطرف می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که احتمال انتشار جداول خاموشی برای امسال وجود دارد؟ گفت: برنامه ای برای تنظیم جداول خاموشی نداریم و با همکاری مردم به صورت پایدار برق تامین می شود و مشکلی نخواهد بود، هرچند که رشد مصرف در این روزها بسیار بالا است و باید مردم در مدیریت مصرف به صورت جدی مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل توانیر درخصوص تامین برق صنایع، اظهار کرد: صنایع به سه گروه تقسیم شدند، مشترکان صنعتی کوچک هیچ محدویتی در تامین برق ندارند، برای واحدهایی که در شهرک ها هستند برنامه ریزی شده  که یک روز مشارکت کنند و برای سایر مصارف برگتر برنامه ریزی با همکاری وزارت صمت تدوین شده که آن را اجرایی می‌کنیم، این روزها به دلیل افزایش مصرف لازم است که  صنایع همکاری بیشتری داشته باشند و برنامه های ابلاغی را اجرایی کنند.

آماده باش ژاپن برای کمبود برق تابستانی
  وزیر اقتصاد ژاپن هشدار داد این کشور باید برای جلوگیری از کمبود برق در تابستان امسال، هوشیار بماند، زیرا به نیروگاه های قدیمی اتکا دارد که خطر قطعی ناگهانی بالاتری دارند.
کن سایتو در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: نمی‌توانیم کمبود موقتی برق در آینده را منتفی بدانیم. وضعیت به گونه ای است که باید در حالت آماده باش باشیم.
توکیو سوخت کافی برای رویارویی با افزایش پیش بینی شده تقاضا برای برق به دلیل بالا رفتن دمای هوا را دارد و وزیر اقتصاد ژاپن هم تاکید کرد نیازی به درخواست از شرکتها و خانواده ها برای صرفه جویی در انرژی وجود ندارد اما او از مردم خواست که برق را هدر ندهند و چراغ‌های اتاق‌های خالی را خاموش کنند.
وی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود فعالیت تاسیسات برق حرارتی که در اوایل سال جاری، برای تعمیر و نگهداری موقتا تعطیل شده بودند تا پایان ماه جاری ازسرگرفته شود، در حالی که انتظار می رود خرابی تجهیزات در سایر تاسیسات، زودتر از برنامه ریزی قبلی برطرف شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، سایتو به طور جداگانه گفت: با افزایش پروازهای ورودی، مقامات دولت و شرکتها درباره اقدامات مشخص برای مقابله با کمبود فزاینده سوخت جت، گفتگو خواهند کرد. اقدامات مورد نظر، شامل راههایی برای نظارت بهتر بر تقاضا و تامین سوخت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد؛
تضمین گازرسانی پایدار
به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در فصل سرما
  مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در کشور و وجود ناترازی در حوزه انرژی اعلام کرد: تضمین می‌کنیم در فصل سرما، گاز نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس CHP محدود نشود و به ازای سرمایه‌گذاری، گواهی صرفه‌جویی به آن‌ها تعلق گیرد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مجید چگنی در آیین امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی گاز ایران با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت به‌منظور بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، با تأکید بر لزوم حرکت به‌سمت بهینه‌سازی مصرف برق و اجتناب‌ناپذیربودن کاهش مصرف انرژی گفت: با توجه به تکالیف قانونی در برنامه ششم و هفتم توسعه، وزارتخانه‌های زیرساختی مکلف‌اند به‌سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت کنند.
وی با تأکید بر اینکه اقدام‌های ارزشمندی در وزارت نفت مانند نخستین عرضه گواهی صرفه‌جویی انجام شده است، تصریح کرد: با این اقدام که دومین گام در بهینه‌سازی مصرف انرژی است، سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بهره‌وری نیروگاه‌های کشور نسبت به استاندارد جهانی پایین است و برای افزایش بهره‌وری آن‌ها باید از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس CHP (تولید هم‌زمان برق و حرارت) استفاده کرد. با راه‌اندازی بخش بخار در این نیروگاه‌ها، استفاده بهینه‌تری از گاز می‌شود.
چگنی با یادآوری اینکه انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت در عرضه گواهی صرفه‌جویی پیش‌قدم شده است، بیان کرد: تضمین می‌کنیم که در فصل سرما گاز نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس محدود نشود و به ازای سرمایه‌گذاری، گواهی صرفه‌جویی به آن‌ها تعلق گیرد.
وی با بیان اینکه تجربه خوبی در کار با نیروگاه‌های تجدیدپذیر داشتیم و حدود ۸ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی به این نیروگاه‌ها داده شد، گفت: تشکیل صندوق بهینه‌سازی انرژی یکی دیگر از اقدام‌های مطلوب در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی است که در این صندوق تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه در نظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امضای تفاهم‌نامه با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت، بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و جایگزینی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با بهره‌وری بالا را از دیگر اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران برشمرد و بیان کرد: با خرید گواهی صرفه‌جویی انرژی گاز از طریق بورس انرژی، می‌توانیم در آینده شاهد بهینه‌سازی و بازیافت حرارت باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه