روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

تداوم دیپلماسی عزتمندانه راهکار موفقیت در عرصه سیاست خارجی است


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه داشتن به  دیپلماسی بر مبنای عزت استوار تاکید می کنند دیپلماسی چند جانبه‌ متوازن بسیار حائز اهمیت است لذا انتظار می رود دولت چهاردهم به این سمت و سو حرکت کند.
روح الله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص مهمترین الزامات و ضروریات توسعه تجارت خارجی و همکاری های سیاسی دولت چهاردهم درچهار سال آینده گفت: الزامات بیشماری در توسعه تجارت خارجی و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی باید مورد توجه دولت چهاردهم قرار بگیرد، ضمن اینکه آقای پزشکیان ناظر بر ایجاد تحولاتی اساسی و تداوم تحولاتی که در دولت سیزدهم ایجاد شد رویکرد تنش زدایی و توسعه ارتباطات با کشورهای مختلف را در دستور کار قرار دهد.
وی در این باره گفت: کارشناسان سیاست خارجی  و روابط بین الملل همواره بر این موضوع تاکید می کنند موفق بودن در بحث دیپلماسی اقتصادی و سیاسی وابسته به چالاک بودن و پویایی وخوش فکری و ایده داشتن در وزارت خارجه است.
وی در این باره گفت: وقتی وزارت خارجه با توان و ایده های نو به سمت جلو حرکت کند یعنی  متفاوت باشد می توان انتظار داشت به سمت جلو گام های بلندی برمی داریم در حالی که متاسفانه این موضوع در ایران در حد این موضوع تقلیل یافته که دیپلمات پوش بودن به کت و شلوار پوشیدن است، درحالی که اینگونه نیست.
روح اله مدبر در این باره تصریح نمود: باید به این موضوع توجه داشت که دیپلماسی اصل بسیار پیچیده‌ای در دنیای امروز است که زوایای مختلف آن را وزیر امور خارجه باید بلد باشد تا سیاست خارجی در راستای تامین منافع حداکثری کشور به خوبی پیش برود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: به دلیل اهمیت این فضا و تاثیری که در تامین منافع ملی می گذارد باید چهره هایی سکان وزارت خارجه کشور را برعهده بگیرند و آن را هدایت کنند که به پیشبرد مسائل سیاسی و دیپلماسی کشور کمک نکنند نه چهره هایی که امتحان خود را پس داده اند.
وی در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه داشتن به  دیپلماسی بر مبنای عزت استوار تاکید می کنند دیپلماسی چند جانبه‌ متوازن بسیار حائز اهمیت است لذا انتظار می رود دولت چهاردهم به این سمت و سو حرکت کند.
وی در این باره افزود: اگر سیاست خارجی بر مبنای اصول کلی ابلاغی و تنظیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب اجرا شود و دیپلمات ها منافع کشور را دنبال کنند و رویکردهای جناحی، سیاسی، باندی، حزبی و گروهی دنبال نشود فقط ظرفیت های کشور درراستای توسعه تجارت خارجی و ارز آوری و بهبود روابط به کار گرفته شود قطع به یقین  دولت چهاردهم برگ برنده ایی در دست دارد که می تواند برای فائق آمدن بر بسیاری از مشکلات از آن بهره برداری کند.
وی در این خصوص خاطر نشان کرد: عضویت ایران در سازمان های همکاری منطقه ای و بین المللی مثل عضویت در پیمان شانگهای وبریکس و اوراسیا فرصت های مغتنمی برای توسعه و رشد ایران است بنابراین کل نگاه دولت آقای پزشکیان باید معطوف به تامین منافع ملی باشد.
وی در پایان گفت و گو خاظر نشان کرد: در صورتی که راهبرد عنوان شده در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد می توان امیدوار بود فضای فعلی کشور به سمت بهره برداری تلاش های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی برود و مطالبات مردم اعاده شود ضمن اینکه در وضعیت برون رفت از مشکلات قرار خواهیم گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه