روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير - شماره 4632

«دو امام مجاهد» در نگاه رهبر معظم انقلاب

 انتشارات انقلاب اسلامی همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری بر سرور و سالار شهیدان، پانزدهمین چاپ از کتاب «دو امام مجاهد» را منتشر کرد.
همزمان با ماه محرم، چاپ پانزدهم کتاب «دو امام مجاهد»؛ شامل شش گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین (علیهماالسلام) روانه‌ بازار نشر شد. این کتاب که حاصل گردآوری و تدوین شش سخنرانی از رهبر معظم انقلاب در سال‌های 51 و 52 شمسی‌ است، به وقایع پیرامون صلح امام حسن علیه‌السلام و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام می‌پردازد.
دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی رهبر معظم انقلاب در فروردین سال 1351 است که در حسینیه‌ٔ ارشاد تهران انجام شده است. ایشان در این دو جلسه که به مناسبت ایّام شهادت امام حسن (علیه‌السّلام) در آخر ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظریّه‌ٔ «انسان 250 ساله» به جایگاه والا و مهمّ امام حسن (علیه‌السّلام) در این دوران و چرایی دست‌کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین (علیهماالسّلام) پرداخته‌اند.
گفتار سوّم تا پنجم اثر، اختصاص به سه سخنرانی ایشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غریبان محرّم 1394 هجری قمری (مصادف با بهمن 1352) با موضوع «تحلیل قیام حسینی» دارد. این سه سخنرانی در مسجد کرامت مشهد ایراد شده‌اند.
در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می‌پردازند. ایشان با انقلاب دانستن بعثت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله)، دگرگونی‌هایی را که پس از ظهور پیامبر اسلام در جامعهٔ جاهلی آن روز ایجاد شد، برمی‌شمرند. رهبر انقلاب اهمّ اهداف پیامبر را گستراندن تفکّر توحیدی و نفی عبودیت طاغوت، ازبین‌بردن اختلافات طبقاتی و ناعدالتی‌ها و تکریم انسان می‌دانند. ایشان با پرداختن به موضوع انحراف جامعه‌ٔ اسلامی از اهداف بعثت به ترسیم شرایط دوران خلفای سه‌گانه‌ٔ اوّل، به‌ویژه خلیفه‌ٔ سوم، می‌پردازند.
در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث دو گفتار قبل، به دوران امام حسین (علیه‌السّلام) و اقدامات ایشان اشاره می‌کنند و بحث مستوفا و مستندی را در این زمینه ارائه می‌دهند. نکته‌ٔ جالب‌توجه در این گفتار، قسمت پایانی آن است که با دعوت مخاطب به تفکّر در اهداف قیام امام حسین (علیه‌السّلام) با نقل داستان «طوطی و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضدّ یزیدیان دعوت می‌کنند.
گفتار آخر کتاب «دو امام مجاهد» مربوط به سخنرانی شب عاشورای ایشان در محرّم سال 1393 هجری قمری (مصادف با 24 بهمن 1352) در این هیئت است. در این گفتار با نقد سه نظریه در باب قیام حسینی، نظریه‌ٔ چهارمی به‌عنوان نظریه‌ٔ صحیح اثبات می‌کنند. ایشان هدف قیام حسینی را تجدید حیات انقلاب پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله) می‌دانند و در این گفتار نیز به طور ضمنی و در لفّافه مخاطب خود را دعوت به الگوبرداری از حرکت امام حسین (علیه‌السّلام) در قیام بر ضددشمنان اسلام و حاکمان طاغوتی می‌کنند.
نوع نگاه معظّمٌ‌له در این شش گفتار بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سنّ 32 و 33 سالگی بوده‌اند. منابع روایی و تاریخی متعددی مورد استفاده‌ٔ ایشان قرار گرفته است که سخنرانی ایشان را بسیار متفاوت از سخنرانی‌های معمول آن زمان و حتی حال حاضر می‌کند و بیشتر به جلسات علمی و درسی محقّقانه شبیه است. از نکات برجسته‌ این کتاب می‌توان به رعایت دقیق نکات تاریخی و استنادات زیاد اشاره کرد. همچنین اشاره رهبر معظّم انقلاب در اویل دهه 50 به مفهوم انقلاب و مبارزه با طاغوت از عمق بصیرت و زمانه‌شناسی ایشان حکایت دارد که در نهایت به سقوط حکومت پهلوی منجر شد.
این کتاب توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) منتشر شده و تاکنون، بالغ بر 30 هزار نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. مخاطبان می‌توانند برای تهیّه‌ این کتاب به کتابفروشی‌های سراسر کشور یا به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشانی www.khameneibook.ir مراجعه کنند.


پزشکیان در تماس تلفنی «السودانی»:
اربعین جلوه‌ای از پیوندهای عمیق ایران و عراق است
 رئیس‌جمهور منتخب، اربعین حسینی را جلوه‌ای باشکوه از پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و عراق توصیف کرد و گفت: امیدواریم امسال نیز با مساعدت و یاری دولت عراق، زائرین کشور ما در کنار زوار دیگر کشورها بتوانند اربعین باشکوه دیگری رقم بزنند.
محمد شياع السودانی نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان ضمن تبریک موفقیت وی در کسب اعتماد ملت ایران، برگزاری موفقیت‌آمیز و بدون مشکل انتخابات ریاست‌جمهوری به فاصله کمی از فقدان رئیس‌جمهور شهید رئیسی را ناشی از استحکام ارکان و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین در دوره ریاست‌جمهوری جنابعالی بسیار خوش‌بین هستیم.
نخست‌وزیر عراق رویکرد اعلامی رئیس‌جمهور منتخب ایران برای توسعه روابط با همسایگان را به نفع ملت ایران و ملت‌های منطقه دانست و گفت: این همت و اهتمام برای دولت عراق بسیار بااهمیت و ارزشمند است و امیدواریم در دوره پیش‌رو شاهد تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر روابط میان دو کشور و دو ملت باشیم.
پزشکیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تبریکات دولت و ملت عراق،  با بیان اینکه دو کشور همواره در بسیاری از زمینه‌ها یاریگر هم بوده و خواهند بود، بر اهمیت جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
رئیس‌جمهور منتخب همچنین از مواضع هوشمندانه و عزتمندانه دولت عراق در قبال جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه و همچنین کمک به درمان مجروحان فلسطینی تشکر کرد.
 پزشکیان در ادامه، مراسم اربعین حسینی را جلوه‌ای باشکوه از پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و عراق توصیف کرد و با بیان اینکه ما همواره قدردان حمایت‌ها و میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران ایرانی بوده و هستیم، تصریح کرد: امیدواریم امسال نیز با مساعدت و یاری دولت عراق، زائرین کشور ما در کنار زوار دیگر کشورها بتوانند اربعین باشکوه دیگری رقم بزنند.
توسعه روابط با پاکستان؛ جزو اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی ایران
همچنین شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران با مشارکت بسیار خوب مردم و تحت هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی را تبریک گفت. نخست وزیر پاکستان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات و فرایند آرام و بدون مشکل انتقال قدرت در ایران را نشانه اوج استحکام پایه‌های جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر دموکراسی و مردم‌سالاری توصیف و از خدای متعال برای ملت ایران در دوره جدید رفاه، سعادت و پیشرفت بیشتر مسئلت کرد.
شهباز شریف در ادامه با اشاره به عمق پیوندها میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و مناسبات بسیار خوب فرهنگی و تاریخی دو ملت ابراز امیدواری کرد که این ظرفیت‌های ارزشمند در دوران ریاست جمهوری پزشکیان به عنوان بستر و زمینه‌ای مناسب برای تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
نخست‌وزیر پاکستان سفر تاریخی رئیس‌جمهور فقید سیدابراهیم رئیسی به پاکستان را موجب گشوده شدن فصل جدیدی از روابط میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار و ابتکارات جدید در توسعه تجارت مرزی صورت گرفت که امیدواریم بتوانیم این مسیر را با جنابعالی در راستای منافع دو کشور و دو ملت ادامه دهیم. شهباز شریف با تاکید بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت مرزهای دو کشور، خواستار تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان در زمینه مقابله با تروریسم و گروهک‌های تروریستی شد.
پزشکیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از تبریکات دولت و ملت پاکستان در پی پیروزی وی در انتخابات و همچنین حضور نخست‌وزیر و هیئت بلند پایه پاکستانی در مراسم تشییع شهدای خدمت و اعلام عزای عمومی در این کشور که تسلی‌بخش دولت و ملت ایران بود، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور منتخب تأکیدات و توجه ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی به توسعه روابط با پاکستان را جزو اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مناسبات دیرینه و پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور مهم‌ترین بنیان‌های روابط دو کشور بزرگ جهان اسلام در تمامی ابعاد را شکل داده و بر حفظ و تقویت این سرمایه‌های ارزشمند تاکید داریم. پزشکیان همچنین با بیان اینکه جهت‌گیری مناسبات دو کشور به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک در راستای منافع دو ملت است، افزود: ظرفیت‌های استفاده‌نشده بسیاری برای توسعه همکاری میان ایران و پاکستان وجود دارد که امیدواریم با تلاش‌های مشترک در مسیر ارتقای روابط به کار گرفته شوند.
رئیس‌جمهور منتخب همچنین با تاکید بر آمادگی برای اجرای توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی ابراز امیدواری کرد اهداف بلند دوستانه و برادرانه دو کشور در دوره جدید تحقق یابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه