روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

شهرداری ها جور کم کاری دستگاه‌های دیگر را می کشند

ارایه خدمات اجتماعی توسط شهرداری محمدیه در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان


 شهرداری نهادی عمومی، غیردولتی و مستقل است که با ارائه خدمات گوناگون عمرانی، رفاهی و شهری به رفع نیازهای مردم پرداخته و در انجام امور از مشارکت شهروندان بهره می‌برد. با گسترش شهرها و پيچيده شدن زندگی شهری وظايف و اختيارات سازمان شهرداری نيز دچار تحول شده است، امروزه علاوه بر آن وظايف سنتی كه خود از نظر شكل و وسعت دچار تحول عميق شده، هزاران وظيفه كوچك و بزرگ ديگر بر عهده شهرداريها قرار گـرفته است. مطـرح شـدن مـوضـوعاتي همچون مقابله با مشكل ترافيك، آلودگي هوا، آلودگي صوتی، حاشيه نشيني، ساخت و سازهای غيرمجاز و كمبود فضاهای فرهنگی، محیط زیست، بهداشت و سلامت در عرصه وظايف و اختيارات شهرداری موجب شده تا عرصه مديريت شهرداری به يكي از پيچيده ترين عرصه های مديريت عمومی تبديل شود و از اين طريق نهاد شهرداری به يكي از مهمترين نهادهای متولي خدمات رسانی براي زندگي روزانه شهروندان از زمان تولد تا وقت مرگ تبديل شود. به عبارت دیگر شهرداری‌ها‌ که زمانی محدوده وظایف‌شان صرفاً به چند فعالیت خدماتی محدود می‌شد، اکنون باید با برنامه‌ریزی گسترده‌تری، رفاه فردی و اجتماعی را در شهر‌ها‌ فراهم آورند؛ رفاهی که تحقق آن وابسته به انجام دامنه بسیار گسترده‌ای از اقدامات و فعالیت‌ها از جمله مدیریت محیط زیست، مدیریت زیرساخت‌ها‌ی شهری، ساماندهی کودکان خیابانی و آسیب‌ها‌ی اجتماعی، فعال نمودن بخش خصوصی، مدیریت مجموعه‌ها‌ی تجاری، اجتماعی و... است.
سه شنبه های مردمی که به عنوان تکلیفی برای ادارات و شهرداری ها یک روز باید برای مراجعه حضوری شهروندان اختصاص یابد، روزهای پرترافیک این دستگاه‌ها است.
شهرداری محمدیه در روزهای سه شنبه با حجم فراوانی از مراجعه شهروندان روبروست که با توجه به حضور چندباره نگارنده در این جلسات با انبوهی از مراجعه کنندگانی برخورد می کنیم که بالواقع با وظايف و قوانین شهرداری ها آگاهی ندارند و این مجموعه شهری جور کم کاری سایر دستگاه‌های اجتماعی را می کشد. حجم مراجعات به شهرداری محمدیه؛ شهروندان و یا مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و یا بیمارانی هستند که به دلیل عدم تمکن مالی و اوضاع نامساعد معیشتی از شهردار درخواست تسهیلات، نامه برای بستری در بیمارستان، تامين شغل، رفع مشکل چک های برگشتی و... را دارند که هیچکدام از این موارد از وظايف شهرداری ها نیست.  اما مهندس پیری شهردار توانمند محمدیه  به حكم تجارب علمی و عملی خود و با توجه به مراجعات گسترده شهروندان به این شهرداری به ارایه خدمات اجتماعی(رفاه و تامين اجتماعی) روی آورده است تا زمینه ارتقا كيفيت زندگی شهروندان فراهم شود.
مهندس پیری معتقد است: شهروندانی كه از نظر شاخصهای كيفيت زندگی در شرايط مناسبی قرار نداشته باشند، قطعاً‌ نمی توانند در محيط ها و مشاعات عمومی شهری از جمله كوچه و خيابان، پارک ها، استفاده از حمل ونقل عمومی و...) رفتارهای مناسب و استاندارد داشته باشند.  وی می گوید: تا كيفيت زندگی شهروندان ارتقاء نيابد و به نيازهای اجتماعی و اقتصادی آنان توجه نشود قطعاً‌ نمی توان انتظار داشت كه آنان عليرغم مشكلات، كمبودها و ناهنجارهای موجود در خانه، بتوانند در شهر نیز رفتارهای استاندارد و مناسبی از خود بروز دهند.
مهندس پیری ادامه می دهد: الگوی توسعه پايدار شهری با توجه به كيفيت زندگی شهروندان حاصل می شود و تامين زيرساختهای زيربنايی شهری در حوزه ترافيك، حمل و نقل عمومی ، مشاعات شهری و ... بدون توجه به تامين نيازهای اجتماعی و اقتصادی شهروندان و بدون ارتقاء شاخص های كيفيت زندگي آنان (سلامت ،‌ معيشت ،‌ تامين آرامش خاطر و اميد به آينده و...) ميسر و مقدور نخواهد بود و به همين سبب شهرداری محمدیه وارد حوزه ارائه «خدمات اجتماعي و اداری»به شهروندان شده است که اگر چه تنگناهایی در این خصوص وجود دارد  اما توجه به این موضوع نیز در رویکرد شهرداری محمدیه قرار گرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه