معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی مطرح کرد؛
برای فیلمنامه باید هزینه کنیم
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با تاکید بر لزوم هزینه کردن برای خلق فیلمنامههای خوب، خاطرنشان کرد که این هزینه کردن، سرمایهگذاری برای آینده است.
قادر آشنا درباره برگزاری نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی افزود: در برگزاری این رویداد چند نکته حایز اهمیت وجود دارد؛ در مرحله اول اینکه در کشور ما فیلمنامههای خوبی با مضامین ایرانی، انسانی و اسلامی تولید شده است اما واقعیت این است که با وجود پیشینه پربار تاریخی کشورمان که مملو از عشق و دلاوری و علم و اندیشه است، این تعداد فیلمنامه خوب، پاسخگو نیست و تصور میشود با آن پیشینه فاصله داریم.
او با اشاره به تمدن دیرین کشورمان و تمدن ایرانی اسلامیمان اضافه کرد: فیلمنامههای ما به لحاظ محتوایی با این پیشینه فاصله دارد. البته همه در تلاش هستند برای اینکه اتفاق خوبی در این زمینه رقم بزنند ولی اتفاقی که از نظر مردم، هنرمندان و مسئولان قابل توجه باشد، هنوز رخ نداده است.
آشنا درباره دلایل این وضعیت توضیح داد: ما در این زمینه چند اشکال داریم؛ اول اینکه فیلمنامه را خیلی جدی نگرفتهایم و برای آن هزینه نکرده و نیروی انسانی تربیت نکردهایم. کارهایی شده ولی در قیاس با هویت ایرانی اسلامی و داشتههای ما کم است. بنابراین تلاشمان بیشتر بر رویدادها و اجراها متمرکز بوده است و همچنان این اشکال در زمینه فیلمنامهنویسی وجود دارد.
او ادامه داد: متاسفانه با وجود گسترش علم و پیشرفت آن و پرورش نیروهای جوان و سرعت جهش، در حوزه فیلمنامهنویسی، پسرفت داریم. بنابراین هر فعالیتی که به فیلمنامهنویسی و رفتن به سمت مضامین هویتی و حتی معرفی زیباییهای ایرانی، ملی و اسلامیمان کمک کند و چهره زیبایی از ایران اسلامی نشان دهد، ستودنی است.
آشنا با بیان اینکه این رویداد را به فال نیک میگیرم، افزود: امیدوارم چنین فعالیتهای خوب و موثری گسترش پیدا کند.
او در عین حال اضافه کرد: متاسفانه در حوزه مدیریتی برای فیلمنامه و نمایشنامه بیحوصلگی وجود دارد و این بیحوصلگی در نویسندگان نیز دیده میشود و بیشتر به دنبال این هستند که کار نوشتنشان زودتر به پایان برسد تا اینکه برای نوشتن یک متن خوب، وقت و مطالعه و انرژی صرف کنند در حالیکه وقت گذاشتن برای خلق یک متن خوب، ارزش بسیاری دارد.
این مدیر هنری که حوزه تولید متن را از علاقههای شخصی خود میداند، درباره مشکلاتی که در زمینه بازده مالی فیلمنامهها و نمایشنامهها وجود دارد، توضیح داد: این اشکال هست که بازده مالی متن خوب، اندک است. بنابراین باید وزن متن را بیشتر کنیم. متاسفانه دیدیم که در جشنواره فجر سال گذشته، فیلمنامه برتر نداشتیم و به این معنای آن است که باید برای این حوزه بیشتر هزینه کنیم زیرا به دلیل مجموعه کوتاهیهایی که کردهایم، به اینجا رسیدهایم.
او با تاکید بر ضرورت سرمایهگذاری برای خلق متون باکیفیت افزود: معتقدم در حال حاضر و با توجه به کمکاریهایی که داشتهایم، باید چند سال برای نگارش متون باکیفیت هزینه و از نویسندگان حمایت کنیم، هرچه در این زمینه بشتر هزینه کنیم، بیشتر سود کردهایم چون درواقع داریم سرمایهگذاری میکنیم.
آشنا در پایان درباره پیشنهادهای خود به برگزارکنندگان نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامهنویسی گفت: رویدادی که برگزار میکنند، با نگاه به فیلمنامهنویسی است که هم آموزش و هم پژوهش را در بر میگیرد ولیمهمترین نکته، آموزش رایگان با حضور استادان درج یک داخلی و خارجی است که باید برای آن هزینه کنیم. همچنانکه فیلمنامه، باید بالاترین جایزه را در رویدادها، مسابقات و جشنوارهها داشته باشد.
تهیهکننده سریال «بامداد خمار»:
هدف همه ما مخاطب است
تهیهکننده «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار که این روزها در شهر قزوین در حال تصویربرداری است، از روند ساخت این سریال و حواشی انصراف نویسنده گفت.
حسن مصطفوی ـ تهیهکننده سریال «بامداد خمار» ـ با اشاره به حواشی اخیر این سریال مبنی بر انصراف محمد داودی، سرپرست نویسندگان از پروژه خاطرنشان کرد: حاشیه همیشه بوده و در پروژهها هست، نه تنها در حوزه هنر بلکه در همه حوزهها وجود دارد و این امری طبیعی است. اما در ارتباط با پروژه «بامداد خمار»، کار، خیلی خوب پیش میرود و روال عادی خود را طی میکند. موضوع انصراف نویسنده هم پیچیده نبود و یک دلخوری بود که حل خواهد شد.
این تهیهکننده ادامه داد: برای اینکه قصه تبدیل به سریال شود و در عین حال برای مخاطب هم جذاب باشد، هم آقای داودی و هم خانم آبیار تلاش کردند قصه به نحو مناسبی پیش برود چون هدف همه ما مخاطب است و بعد از اینکه سریال پخش شود همهی این اختلافات و درگیریها حل میشود.
مصطفوی درباره روند تولید این سریال نیز گفت: این سریال در قزوین تصویربرداری میشود و لوکیشن در قزوین است و با توجه به اینکه کار تاریخی است از اماکن تاریخی قزوین استفاده میکنیم. با توجه به اینکه تصویربرداری این سریال تازه شروع شده، زمان دقیق انتشار آن مشخص نیست. فهرست بازیگران همان چیزی است که اعلام شده و آقای حمید صفت هم از بازیگرانی است که به این مجموعه اضافه شده است.
تهیهکننده «بامداد خمار» دربارهی خروجی قصه این سریال و تفاوت آن با رمان «بامداد خمار» بیان کرد: قصه به نویسندگی آقای داودی، همان چیزی است که در رمان «بامداد خمار» وجود دارد و حالا هم خانم آبیار جرح و تعدیل میکنند؛ با این همه کلیت قصه همان است ولی به هر حال برای جذابیت کار، مواردی کم و زیاد و اضافه شده است؛ برای اینکه قصه تبدیل به سریال شود و در عین حال برای مخاطب هم جذاب باشد.
تهیهکننده «بامداد خمار» درباره فعالیت در مدیوم نمایش خانگی و تفاوت آن با سینما گفت: با توجه به اینکه فضای نمایش خانگی سریعتر به سود میرسد و ضرر در آن کمتر است به همین دلیل دوستان وارد شبکه نمایش خانگی شدند. زمانی که من «شهرزاد»، «هیولا»، «گلشیفته» و «هشتک خاله سوسکه» را در شبکه نمایش خانگی کار کردم همه بازگشت سرمایه داشت اما «برف آخر» را سه سال پیش کار کردم؛ هنوز هم با وجود اینکه این همه جایزه گرفت اکران نشده است؛ بنابراین برای سرمایهگذاران و تهیهکنندگان، ایدهال این است که به سمت نمایش خانگی برود.
گفتنی است، «بامداد خمار» نوشته فتانه حاج سیدجوادی از رمانهای عامهپسند دهه ۷۰ بود که بهخصوص در میان نوجوانان خوانندگان زیادی داشت.
بهمن ماه گذشته بود که صفحه رسمیسریال «بامداد خمار» از شروع ساخت به کارگردانی نرگس آبیار، تهیهکنندگی حسن مصطفوی و بازی ترلان پروانه و سینا مهراد خبر داد.
نرگس آبیار سریال «سووشون» را هم بعد از یک سال تصویربرداری آماده پخش دارد که در واقع اولین فعالیت او در حوزه سریالسازی است و هر دو سریال او که خودش هم داستاننویس است، اقتباسی از رمانهایی هستند که توسط نویسندگان زن نوشته شدهاند. «سووشون» بر اساس رمان سیمین دانشور و «بامداد خمار» بر اساس رمان معروف فتانه حاج سیدجوادی است.
محمد داودی، نویسنده سینما و مدرس فیلمنامهنویسی که تجربه نویسندگی فیلمهای مختلفی از جمله «قصر شیرین»، «بی همه چیز»، «نگهبان شب» و ... را در کارنامه دارد، به عنوان سرپرست نویسندگان این مجموعه معرفی شده بود اما به دلیل مجموعهای از اتفاقات رخ داده، انصراف خود را از حضور در این پروژه اعلام کرد.
داودی دلایل این اتفاق را بازبینی و تغییرات فیلمنامه عنوان کرده بود.
بهروز بقایی:
دوست دارم دوباره کار کنم
بهروز بقایی که روز گذشته ۷۱ ساله شد، میگوید امیدوار است شرایط فعالیت در کار هنری بهتر بشود و او نیز بتواند دوباره کار کند.
بهروز بقایی از بازیگرانی است که شاید تعداد کارهایش خیلی هم زیاد نباشد، اما عموم کارهای او برای تماشاگران خاطرهساز است.
او اما مدتی است که در کاری بازی نکرده و زمانی که برای تبریک تولدش با او تماس گرفتیم و حال و احوالش را جویا شدیم، میگوید: خوشبختانه خوبم و امیدوارم وضعیت کارهای هنری هم بهتر بشود.
بقایی اما مدتی است از بازیگری دور بوده و در این باره توضیح میدهد: دلم میخواهد کار کنم ولی پیشنهادهای خیلی جذابی نبوده. امیدوارم شرایط بهتر شود و بتوان کار کرد.
این بازیگر که علاوه بر بازیگری در عرصه شعر و ادب هم دستی دارد، دانش آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است.
او برای تماشاگران تئاتر یادآور اجراهای درخشانی چون «نیلوفر آبی»، «پستوخانه»، کمدی «شب سیزدهم» هر سه به کارگردانی حمید امجد و «لبخند باشکوه آقای گیل» کار رکنالدین خسروی، «هاملت با سالاد فصل» به کارگردانی هادی مرزبان، «نهر فیروزآباد» کار محمد رحمانیان، «یک دقیقه سکوت، «قرمز و دیگران»، «تنها راه ممکن» هر سه به کارگردانی محمد یعقوبی، «همه پسران من»، «ایوانف»، «سه خواهر» هر سه به کارگردانی اکبر زنجانپور، «تبعه دست دوم» کار منیژه محامدی و ... است.
بقایی در تلویزیون نیز همکاریهای موفقیت امیز با بیژن بیرنگ و مسعود رسام داشته که ثمره آن بازی در مجموعههایی همچون «خانه سبز»، «همسران»، «دنیای شیرین دریا»، «نوعی دیگر»، «قطار ابدی» و ... بسیاری تئاترهای تلویزیونی است.