روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير - شماره 4630

امید به آینده


 حمیده عبداللهیان- امید به معنای اراده برای رسیدن به هدف و تلاش برای موفقیت است. فردی که امید به آینده دارد، اراده‌ای قوی دارد و برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کند. او برای رسیدن به این اهداف نهایت تلاش خود را می‌کند. امید باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود تا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند. آن‌ها می‌توانند به مرور زمان و با چند راهکار ساده که گفته شد، امید به زندگی را در خود تقویت کنند.
قسمتهای مختلفی از بیانیه گام دوم را می‌توان مورد تحقیق و بررسی قرار داد و پیرامون آن سخن گفت. بیانیه‌ای که سادگی عبارات و تعابیر آن، نه تنها از اهمیت و حیثیت علمی و واقع گرایانه آن نمی کاهد بلکه چه بسا همین همه فهم بودن که برای عده‌ای رهزن و موجب سطحی پنداشتن آن است از مهمترین نقاط قوتِ سندی است که در سطح ملی نگاشته شده و عموم مردم را مخاطب قرار داده است.
با توجه به اینکه رهبری برداشتن هر گامی را متوقف بر امید و نگاه خوش بینانه به آینده می‌دانند و زدودن ترس و نومیدی از خود و دیگران را «نخستین و ریشه‌ای ترین جهاد» معرفی می‌کنند؛ نوشته حاضر قصد دارد قدری پیرامون این مهم سخن بگوید و به این مانیفست تمدنی از این منظر بنگرد.
آری؛ در صورتی که انسان آینده را تیره و تار و ویران شده تصور کند انگیزه و محرکی برایش باقی نخواهد ماند که دست به اصلاح وضع موجود و ساختن آینده پیش رو بزند. وقتی روح نومیدی بر جامعه‌ای حاکم شد دیگر نمی‌توان جوانان آن جامعه را مورد خطاب قرار داد و درباره ی ساختن آینده با آنان سخن گفت. البته مرزهای امید به آینده در زندگی اجتماعی و زندگی فردی بسیار نزدیک و در هم تنیده است به گونه‌ای که تأثیر مستقیمی بر یک دیگر می‌گذارند و به صورت دقیق تفکیک پذیر نیستند چون اساساً انسان از جامعه‌ای که درون آن زندگی می‌کند منفک و جدا شده نیست. و -اجمالا- این‌طور نیست که کسی امید به آینده شخصی خود نداشته باشد ولی به آینده‌ی کشور امیدوار باشد یا آینده کشور را تیره و تار ببیند ولی آینده‌ی خود را درخشان ترسیم کند.
برای ایجاد امید به آینده در خود می‌توانید برخی کارها را انجام دهید که عبارت‌اند از:
۱- توانایی‌های خود را باور داشته باشید:
‌ برخی افراد امید به آینده ندارند؛ زیرا تصور می‌کنند توانایی رسیدن به اهداف خود را ندارند. اگر شما نیز این احساس را دارید، بهتر است توانایی‌های خود را روی کاغذ یادداشت کنید و برای داشتن آن ویژگی‌ها خود را تحسین کنید.
۲- روابط حمایتی با افراد برقرار کنید: سعی کنید با کسانی ارتباط برقرار کنید که از شما برای رسیدن به اهدافتان حمایت کنند و شما را تشویق کنند تا از توانایی‌های خود استفاده کنید. برای این کار بهتر است به کارها و رفتارهای اطرافیان خود دقت کنید و بفهمید کدام فرد می‌تواند برای شما الگوی مناسبی باشد.
۳- در فعالیت‌های لذت‌بخش مشارکت کنید:
انجام کارهای مورد علاقه، باعث ایجاد امید به آینده می‌شود؛ زیرا فرد می‌خواهد در آن کارها موفق شود. اگر فعالیت‌هایی مورد علاقه خود را نمی‌دانید بهتر است فعالیت‌های جدید را امتحان کنید.
۴– خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید:
قرار گرفتن در موقعیت‌های ثابت و یکنواخت باعث ایجاد حس ناراحتی و افسردگی می‌شود؛‌ اما قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که سخت و دشوار است به شما کمک می‌کند تا ناامید نباشید. شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز باعث ایجاد امید برای رسیدن موفقیت می‌شود.
۵- افکار و احساسات خود را یادداشت کنید:
 یادداشت کردن افکار و احساساتی که دارید باعث می‌شود دلیل ناامیدی خود را کشف کنید و برای جلوگیری از آن تلاش کنید. اگر این کار را روزانه و قبل از خواب انجام دهید، امید بیشتری برای رسیدن به اهداف خود دارید و بهتر می‌خوابید.اگر در انجام کارها استرس داشته باشید، احساس ناامیدی می‌کنید و نمی‌توانید پیشرفت کنید.
۳- با استرس مقابله کنید
طبق تحقیقات انتظارات غیر‌واقعی باعث ایجاد استرس می‌شود. زمانی که استرس شما برای انجام کارها بیشتر شود نمی‌توانید موقعیت‌های مناسب پیش‌روی خود را تشخیص دهید؛ احساس ناامیدی می‌کنید و نمی‌توانید پیشرفت کنید.  برای جلوگیری از ایجاد استرس می‌توانید از تکنیک‌های مقابله با استرس یا مدیتیشن استفاده کنید. اگر استرس زیادی داشتید و نتوانستید آن را کنترل کنید بهتر است به روانشناس مراجعه کنید تا در مسیر درست گام بردارید.
۴- با افکار منفی مقابله کنید
برای داشتن امید به آینده باید هر روز روی نگرش خود کار کنید و افکار منفی را از خود دور کنید؛ زیرا اگر احساسات خود را به خوبی درک کنید می‌توانید با آن‌ها به طور سازنده ارتباط برقرار کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه